Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skitour2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
77 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg

Jodå enligt ditt sätt att räkna så bör loppet vara betydligt kortare oavsett träning, tävling, slinga etc... :)

Du ska inte röka dom där vita svamparna har vi ju sagt. Vad pratar du om? Försök förklara hur du tänker även om det måste bli svårt. Har det nåt med Ski Tour att göra?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Så hade vi då äntligen ett lopp där herrar och damer åkte samma sträcka.
...och alla gubbar inom FIS och på diverse skidforum blev omedelbart besannade. ...en omedelbar proteststorm från de kvinnliga utövarna, som sedan inte klarade av att genomföra tävlingen.

...eller nej, vänta?
Det gick ju så klart hur bra som helst! :D

Däremot noterar jag att dags- och kvällstidningar hos vår ständigt lika barnsliga lillebror till grannland gottar sig i artiklar om vilka av herrarna som fick "tjejstryk".

Exempelvis har Emil Iversen inga problem med att säga saker som; ”Det är alltid pinsamt att bli slagen av en tjej”.
Pinsamt.

Hallå! Ska man åka lika långt ska man ha lika höga testosteron-nivåer i kroppen annars blir det inte jämställt. Riktig jämställdhet upp nås först när tjejpjäxor blir röda. För övrigt har många sporter mycket att lära av jämställdheten inom längdskidor där damerna väljer egen distans utan att tvingas in i herrklasser. Jämställt betyder samma villkor inte samma långt. Kul med alla obildade tyckare.
Undrar om frugan har lagat nåt gott till middag?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 608 inlägg

Hallå! Ska man åka lika långt ska man ha lika höga testosteron-nivåer i kroppen annars blir det inte jämställt. Riktig jämställdhet upp nås först när tjejpjäxor blir röda. För övrigt har många sporter mycket att lära av jämställdheten inom längdskidor där damerna väljer egen distans utan att tvingas in i herrklasser. Jämställt betyder samma villkor inte samma långt. Kul med alla obildade tyckare.
Undrar om frugan har lagat nåt gott till middag?

Men Johaug försökte ju med Clostebol och Östberg kör ju i herrpjäxor. Inte konstigt att de är i topp på herrdistansen då...;-)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Har Östberg lika långa fötter som herrarna? Det var jämställt av henne.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Jag brukar ju ofta gnälla på FIS, ofta måhända oförtjänt.  ;) 
Men, jag måste dock säga att tävlingen i Meråker var en ovanligt sympatisk tävling att titta på.
PRECIS vad jag har önskat att se i åratal. 

Jag hoppas helt klar på fler liknande tävlingar i framtiden.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Bortsett från Niklas Jonssons hängmedalj i Nagano var mitten/slutet av 90-talet tungt, då fattades dessutom kompenserade tjejer.

1998 närmare bestämt va? 
 En sådan där tävling som man verkligen kommer ihåg trots att det passerat över 20år! 
...hade Niklas fattat hur trött Dæhlie var, lite tidigare än han gjorde, så hade det kunnat sluta med en valör ädlare. (men jag tror nog att han var väldigt nöjd med det där silvret?)
Här är avslutningen på loppet:
https://www.youtube....h?v=drl24gKWvxM

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Ett OS silver på herrdistans känns inuläget som en omöjlighet. Och säg vem som skulle kunna ta medalj OS 2022? Nej det är mörkare nu än det fattiga senare 90 talet. Svartare än en sovjetisk kolgruva 1986

SlaB

SlaB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 284 inlägg

Du ska inte röka dom där vita svamparna har vi ju sagt. Vad pratar du om? Försök förklara hur du tänker även om det måste bli svårt. Har det nåt med Ski Tour att göra?

Visste innan jag skrev att det är meningslöst att ge sig in i en diskussion med dig. Erkänner aldrig ett fel och efter det kommer spydiga kommentarer.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg

Visste innan jag skrev att det är meningslöst att ge sig in i en diskussion med dig. Erkänner aldrig ett fel och efter det kommer spydiga kommentarer.

Vem var det som kom med spydiga kommentarer till mig i denna tråd? Till skillnad från dig ger jag mig inte på forummedlemmar.
Men något har tydligen gjort dig personligen väldigt upprörd. Jobbar du på Swix? Vasaloppet? Aha! Du jobbar med skistarts rea.

Berätta nu så vi vet vad du menar. Jag lovar skicka en blomma och tårta som förlåt. Vad vill du mer jag ska göra så du blir glad igen

SlaB

SlaB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 284 inlägg

Vad yrar du om !?? Du vet mycket väl vad jag tänker på. Hur mäter man spårlängd i Västsverige ????? Och om du fortfarande inte förstår så kan jag inte hjälpa dig.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg

Vad yrar du om !?? Du vet mycket väl vad jag tänker på. Hur mäter man spårlängd i Västsverige ????? Och om du fortfarande inte förstår så kan jag inte hjälpa dig.

Men gud. Skärp dig. Du är så upprörd över att jag tycker en snösträng på 350 m är 350m och inte 700m? Jag får väl tycka vad jag vill. Detta är ett forum där åsikter vädras. Så har det varit sen internet slog igenom 1996. Skyll inte på mig eller flytta till Nordkorea

Sluta hoppa på mig om denna bagatell i en tråd om Ski Tour,

SlaB

SlaB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 284 inlägg

Jag är inte det minsta upprörd men du verkar som vanligt väldigt arg.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg

Jag är inte det minsta upprörd men du verkar som vanligt väldigt arg.

Sarkasm och ironi kanske inte är din starka sida men för allas skull kan du inte bara berätta vad som sårat dig så enormt? Så har vi något att diskutera. Kanske du kan starta en egen tråd om ämnet bara för dig och mig?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 040 inlägg

Jag har ingen åsikt om ert meningsutbyte, men om det är spåret i Tranemo du hänvisar till, tycker jag det är ett bottennapp. De kämpar mot alla odds och lyckas få till ett spår på ca 325 m enkel väg och fått spydiga kommentarer att det är "västgötamätning". De är värda all eloge de kan få och förtjänar inte dylika kommentarer. Läs även Christian Ohlsson kommentar från 20-02-2020 på skidspår under Hagatorpet.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg

Jag har ingen åsikt om ert meningsutbyte, men om det är spåret i Tranemo du hänvisar till, tycker jag det är ett bottennapp. De kämpar mot alla odds och lyckas få till ett spår på ca 325 m enkel väg och fått spydiga kommentarer att det är "västgötamätning". De är värda all eloge de kan få och förtjänar inte dylika kommentarer. Läs även Christian Ohlsson kommentar från 20-02-2020 på skidspår under Hagatorpet.

Herregud vad känsliga både du V och den andra och även spårstatusgubben är. Ett inlägg och ett ord så drar ni på som om himlen ramlat ner. Vi kan säga att spåret är 3km om ni vill. Eller 30km. Fine. Jag har fel och ni har rätt. Jag har självklart inget somhelst emot vare sig Tranemo, Borås eller skinnskatteberg eller om ni så vill. Hoppas ni kan förlåta mig när jag sårat er så enoooormt. Herrejösses. Ska vi starta världskrig och börja gapa varje gång jag hittar på nån formulering. Be mamma byta blöja.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 040 inlägg

Herregud vad känsliga både du V och den andra och även spårstatusgubben är. Ett inlägg och ett ord så drar ni på som om himlen ramlat ner. Vi kan säga att spåret är 3km om ni vill. Eller 30km. Fine. Jag har fel och ni har rätt. Jag har självklart inget somhelst emot vare sig Tranemo, Borås eller skinnskatteberg eller om ni så vill. Hoppas ni kan förlåta mig när jag sårat er så enoooormt. Herrejösses. Ska vi starta världskrig och börja gapa varje gång jag hittar på nån formulering. Be mamma byta blöja.

Men det är inte du, Skogsvakt, som gjorde antydningen till "västgötamätning". Jag är inte det minsta sårad utan ville bara ha reda på om SLAB avsåg Tranemospåret.

SlaB

SlaB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 284 inlägg

Men det är inte du, Skogsvakt, som gjorde antydningen till "västgötamätning". Jag är inte det minsta sårad utan ville bara ha reda på om SLAB avsåg Tranemospåret.

Jag menade såklart 34km på Ski Tour som denna tråd handlar om, eftersom de vände tillbaka och åkte på samma slinga. Skrev det också tydligt med viss ironi eftersom han mäter annorlunda. Men han blev såklart helt bestört och menar att vi är så fruktansvärt elaka eftersom vi bemöter han med ett motargument. Tänker inte nämna detta mer då nivån är för låg. Slut !

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Är spåret jämlikt långt för båda könen eller skiljer det?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 040 inlägg

Jag menade såklart 34km på Ski Tour som denna tråd handlar om, eftersom de vände tillbaka och åkte på samma slinga. Skrev det också tydligt med viss ironi eftersom han mäter annorlunda. Men han blev såklart helt bestört och menar att vi är så fruktansvärt elaka eftersom vi bemöter han med ett motargument. Tänker inte nämna detta mer då nivån är för låg. Slut !

OK, jag är nöjd med din förklaring. :) Ang Storlispårets reservbana var den lite kortare än linjebanan, men å andra sidan med större nivåskillnad och med motvind på utfarten, dock har originalbanan en del backar före Dammen, där reservbanan vände tillbaka.

Från dagens sprint kan noteras att även på en "normal" sprintbana har Johaug förbättrat sig, så där är det avgjort. Vad tycker ni om att Valnes släppte fram Goldberg - fin gest eller osportsligt ?

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Kul att det hettar till på forumet. :) Det är ju ändå ett diskussionsforum :)

Jag hoppar dock på diskussionen där den övergår till att handla om Johaug och hennes förvånansvärt goda sprintresultat den senaste tiden. 
Det är imponerande att hon vid sin ålder, som utpräglad distansåkare, kan förbättra sig så avsevärt i sprint.
Eller handlar det om att hon kör med taktiken "kör-allt-det-du-har-hela-vägen-och-strunta-i-alla-taktiker"-taktiken?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar