Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skins till Vasaloppet 2020


arkimedes

Recommended Posts

Hej!

 

Kanske finns det en tråd för detta redan? Hittade dock inte den isf...

Någon som ser någon anledning att inte använda skins till 2020 års upplaga av Vasaloppet (utifrån rådande prognoser)? 

 

Är motionär och prioriterar fäste, men vill såklart ha någon form av glid också. Har Atomic C9.

 

Tacksam för funderingar och input!

Link to comment
Share on other sites

Omöjligt att svara på. Vallad skida med rätt glidzoner, optimal struktur och bästa träff på fästvalla valet kommer vara bättre än en skin skida med fel glidzoner och fel struktur. Precis som att en skinskida med rätt struktur och glidzoner kommer vara bättre än en felvallad skida med fel glidzoner och fel struktur. enda sättet att veta är testa och testa dagen innan. 

 

Tråkigt svar kanske men så tänker jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade också på skins. Tror nog att de funkar bra. Där det kan bli lite sämre är om man parstakar hårt och går upp på tå så tar mina i lite. Om det blir mycket vatten i spåren så tycker jag att ett vått skin kan bromsa lite. Men en klistervallning kan ju också gå fel. Jag tycker man ska köra på vad som känns rätt. Om det vanligtvis går bra med skins så går det säkert bra nu också.

 

Jag beslöt mig för att köra klister på en plus skida. Men jag skulle hellre välja skins än klister på en universal eller kallskida med lågt spann. Men det är bara min preferens

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Kanske finns det en tråd för detta redan? Hittade dock inte den isf...

 

Någon som ser någon anledning att inte använda skins till 2020 års upplaga av Vasaloppet (utifrån rådande prognoser)? 

 

Är motionär och prioriterar fäste, men vill såklart ha någon form av glid också. Har Atomic C9.

 

Tacksam för funderingar och input!

 

Om du har provat att åka på skins i lösa spår och snömos och det fungera så kör på dom.

För mig fungerar bara skins om det är hårda fina spår annars har jag mycket dåligt glid men har nästan alltid bra fäste.

Link to comment
Share on other sites

Omöjligt att svara på. Vallad skida med rätt glidzoner, optimal struktur och bästa träff på fästvalla valet kommer vara bättre än en skin skida med fel glidzoner och fel struktur. Precis som att en skinskida med rätt struktur och glidzoner kommer vara bättre än en felvallad skida med fel glidzoner och fel struktur. enda sättet att veta är testa och testa dagen innan. 

 

Tråkigt svar kanske men så tänker jag.

Tror du har helt rätt. Vilken fäst-metod man har är bara en av flera parametrar. Långa glidzoner o noll struktur i blött spår glider väl aldrig bra oavsett fäste? Precis som att korta stenhårda glidzoner går kass  i lös snö oavsett allt annat. Har du en skinskida som glider bra och inte brukar nypa när du stakar, är den förmodligen ett bra val på VL om det inte blir vattenskidor eller svinkallt och nysnö?

Link to comment
Share on other sites

Tror du har helt rätt. Vilken fäst-metod man har är bara en av flera parametrar. Långa glidzoner o noll struktur i blött spår glider väl aldrig bra oavsett fäste? Precis som att korta stenhårda glidzoner går kass  i lös snö oavsett allt annat. Har du en skinskida som glider bra och inte brukar nypa när du stakar, är den förmodligen ett bra val på VL om det inte blir vattenskidor eller svinkallt och nysnö?

Ser ut att bli en hel del nysnö, men inte så kallt (-3 till 0 grader ca). Någon erfarenhet av hur skins funkar i nysnö i den temperaturen?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att bli en hel del nysnö, men inte så kallt (-3 till 0 grader ca). Någon erfarenhet av hur skins funkar i nysnö i den temperaturen?

Hej, jag har ett par Madshus Race Pro Intelligrip Classic , körde Åsarna ski marathon med dom för några veckor sedan , då va det ungefär liknande väder, det hade snöat dagen innan och temp låg mellan -2 till 0 grader, hade både dåligt glid och fäste :/ många som körde skins den dagen och hade samma känsla som mig, speciellt att glidet var dåligt.  Är osäker på vilka skidor jag ska köra på VL. :/ 

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för er som körde skins?

Åkte själv på Madshus redline med move bindning. Skigos universal hf på glidet. Kanonglid jämfört med andra ingen gled ikapp före evertsberg. Sen blev glidet mer likvärdigt som andras. Fästet däremot var sådär men kändes som dom flesta inte hade bergfäste. Men det är ju svårt med fäste i obefintliga spår och ömmande ljumskar. Men det var man ju beredd på när första skidpasset blev på lördagen. Tiden 9:07 från åttonde led.

Link to comment
Share on other sites

Klarade mig fint. Hade bergfäste i början och kunde med lätthet springa uppför risbergsbackarna. Fäste blev sämre längs vägen dock och i lundbäcksbackar och annat så fäste det inte så bra. Men spelade ju inte så stor roll - var mest att ställa in sig i tåget som vanligt. Glidet var i min värld bättre än genomsnittsåkaren bland mina led.

 

Åkte på Madshus Nanosonic med movebindning.

Link to comment
Share on other sites

Samma sak för mig, bra glid fram till Evertsberg. Men sen upplevde jag att jag fick relativt sämre och sämre glid i jämförelse med de runtomkring mig. Drog igenom huden med Vauhtis clean & glide men hjälpte föga för glidet. Fästet var helt ok hela vägen.

 

Redline med Move, körde i mål på ca 8:04 från VL6

Link to comment
Share on other sites

Hur funkade det för er med Move-bindning? Hur ofta justerade ni och var? Stor skillnad på fäste/glid med justering?

Hade ett par Speedmax (vallningsbara) klara med Move, men fick aldrig chansen pga sjukdom.

 

Funkar kanon tycker jag, blir stor skillnad. I år ändrade jag inte särskilt mycket pga av en oplanerad viktuppgång. Hade bindningen längst fram från start upp till högsta punkten, sen längst bak resterande. Förra året gjorde jag samma men flyttade fram bindningen ett steg efter Tennäng inför stigningen upp mot Risberg, och likaså i backarna upp mot Evertsberg.

Link to comment
Share on other sites

Hur funkade det för er med Move-bindning? Hur ofta justerade ni och var? Stor skillnad på fäste/glid med justering?

Hade ett par Speedmax (vallningsbara) klara med Move, men fick aldrig chansen pga sjukdom.

 

Jag körde på Speedmax med Move Race bindning. Jag mätte tom. upp vallazonerna med all extravikt tex. vätskebälte.

Men det gick inget vidare. Hade inget glid men bergfäste. Jag måste ha vallat för många eller för tjocka lager.

 

Men förra året fungerade det toppen med vanlig Move bindning. Vred fram bindningen före startbacken och fick toppenfäste. Sedan efter backen vred jag längst bak och fick toppenglid. Kommer inte ihåg hur många gånger jag ändrade sedan men det kanske var 4-5 gånger.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på Speedmax med Move Race bindning. Jag mätte tom. upp vallazonerna med all extravikt tex. vätskebälte.

Men det gick inget vidare. Hade inget glid men bergfäste. Jag måste ha vallat för många eller för tjocka lager.

 

Men förra året fungerade det toppen med vanlig Move bindning. Vred fram bindningen före startbacken och fick toppenfäste. Sedan efter backen vred jag längst bak och fick toppenglid. Kommer inte ihåg hur många gånger jag ändrade sedan men det kanske var 4-5 gånger.

Vad tycker du, ska man satsa på Race eller vanlig Move på ett par vallningsskidor som mest används på tävling? Jag har ett par Twinskin med vanlig Move, och jag tycker att det är lite bökigt att skruva i farten.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker du, ska man satsa på Race eller vanlig Move på ett par vallningsskidor som mest används på tävling? Jag har ett par Twinskin med vanlig Move, och jag tycker att det är lite bökigt att skruva i farten.

Tyckte också det var lite bökigt att vrida bindningen och jag använde bara ytterlägena och då måste man ju vrida ganska många varv. Jag har inte hunnit testa Move Race så mycket men den har ju bara 2 lägen och det är mycket enklare och snabbare vippa armen mellan glid och fäste.

 

Man ska också kunna snäppa lös vipparmen när man har den inatälld på glid och sedan skjuta foten fram så att bindningen fastnar i främre läget när man behöver fäste utan att röra vipparmen, se videon.

https://www.facebook.com/388262774548214/posts/3612601875447605/

 

Hittills är jag mycket nöjd med bindningen.

Link to comment
Share on other sites

Samma sak för mig, bra glid fram till Evertsberg. Men sen upplevde jag att jag fick relativt sämre och sämre glid i jämförelse med de runtomkring mig. Drog igenom huden med Vauhtis clean & glide men hjälpte föga för glidet. Fästet var helt ok hela vägen.

 

Redline med Move, körde i mål på ca 8:04 från VL6

Exakt samma visa för mig. Fantastiskt bra glid i början, därefter sämre från halva loppet och in. Tappade väldigt många placeringar mellan Eldris och mål. Körde med Fisher Twin Skin från led5, i mål på 7:55. Första året på skin för mig på VL, då det är de enda skidorna jag tränat på denna säsong. Måste man staka mer på hälen på skin eller? 

Link to comment
Share on other sites

När det kommer till skin skidor använder jag Inge annat än Optiwax glidtejp som glid, att man sedan även lägger det över skin delen är oxå himla smidigt. Jag kommer aldrig valla nått annat heller för jag ser inga produkter idag som slår denna enkla lösning. Hatar att stå och valla.

Har tyvärr inte haft möjlighet att testa dom nya rottefella bindningarna med spak! Ser sjukt smidigt ut.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Exakt samma visa för mig. Fantastiskt bra glid i början, därefter sämre från halva loppet och in. Tappade väldigt många placeringar mellan Eldris och mål. Körde med Fisher Twin Skin från led5, i mål på 7:55. Första året på skin för mig på VL, då det är de enda skidorna jag tränat på denna säsong. Måste man staka mer på hälen på skin eller? 

Inte staka på hälen oavsett skida. Du tappar massa kraft vid den positionen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...