Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tider och tempo på söndag


Snefald

Recommended Posts

Hej på er!

 

På söndag är det ju dags för Vasaloppet igen och trots att jag åkt varje år sedan 2013 så är jag riktigt kass på det där med att justera förväntningar och mål efter väderförhållandena. Fram till för något år sedan har jag alltid haft som mål att klara repet och då har jag alltid jämfört min tid vid kontrollerna för att se hur jag ligger till, vilket givit lite extra energi och taggning. I takt med att jag blivit aningen bättre på skidåkning har marginalen till repet växt och känns nu inte helt relevant att ha som mål. Förra året lyckades jag för första gången komma bland de 10 000 bästa och seeda mig, vilket jag tänkte ha som mål nu i år.

 

Frågan är då: Vad tror ni att det krävs för tid för topp 10 000 nu på söndag?

 

Historiskt har det ju varierat ganska mycket:

2019: 11:23:22

2018: 10:15:45

2017: 9:46:35

2016: 9:58:11

2015: 10:15:37

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar under 10 men vill nog justera senare i veckan utifrån snöfall.

Med hårda spår lär det vara snabbare än något av de år du åkt, fast å andra sidan lär de flesta i högre startled ha mindre snöträning. Fast med mindre snö kan det vara färre som ställer sig på startlinjen och då stiger tiden på placeringen 10000 då det blir en relativt sämre placering räknat bakifrån...

Mycket svårgissat i år...

Link to comment
Share on other sites

Ökande motvind på myrarna och kanske mer ett tilltagande snöfall borde väl bromsa den andra halvan av fältet rejält? Nu verkar det som att det dessutom blir plusgrader och slask.

 

Repris på klassiska 1999, då 3000 bröt och man i bakre led fick kämpa i nysnö som växlade mellan kram och regnblöt och inte såg ett spår på flera timmar?

Link to comment
Share on other sites

Om du väljer mellan det och 3 tjejvasor 2020 från bakre led, vilket hade du då valt?

He he ... min tjej åkte i lördags, startade kl 10. Efter att stått i kö i ösregn fram till Hökberg passerade hon en massa damer kryssande mellan pölar/pooler med vatten över skoskaften. Hon säger att hon faktiskt såg spår både här och där mellan pölarna. Fast att man ibland såg underlaget lysa genom isen. (Och att det gick utmärkt att åka i nedförsbackarna trots allt skrivet om att ta av sig skidorna och gå)

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att jag ska ställa in mig mentalt på att jag ska ner under tio timmar.

 

Men det känns ju verkligen som ett svårgissat år. Den uteblivna vintern gör ju att många inte fått ordentlig skidträning. Det kan å ena sidan dra upp tiden på placering 10 000, eftersom många av de som skulle kommit på placering 1-10 000 stannar hemma. Men om det är så att det istället är många glada entusiaster från Stockholm som tänkt att 2020 är året de testar skidåkning och kör ett Vasalopp i kamp mot repet som inte fått skidåkningsmöjligheter och väljer att sälja sina startplatser till folk som bor på platser där det finns snö och som sannolikt är uppvuxna på skidor kan det ju bli så att det istället är fler vana åkare i spåren på grund av den milda vintern.

 

Det är ju också så att fettisdagen ligger under Vasaloppsveckan i år. Man kanske tänker sig att det gör att många är lite extra feta och plufsiga i spåret av alla semlor. Att omkörningar blir svårare på grund av alla enorma kroppshyddor och att första backen tar längre tid på grund av alla extrakilon som ska fraktas upp. Men den enda gången under de senaste fem åren som fettisdagen legat under Vasaloppsveckan är 2017 och det är också den dag som haft den lägsta tiden av alla för placering 10 000. Kanske är extra kolhydratladdning en fördel? Kanske är fler åkare mer beredda på smaken av bullarna vid kontrollerna efter att nyligen ha tryckt i sig ett gäng semlor? Kanske är fler lite extra taggade på att bränna kalorier efter fettisdagen och tar i lite extra?

Sedan har vi ju corona-viruset som förhindrar deltagare från vissa länder, den ekonomiska utvecklingen som påverkar vilka som kan lägga pengar på en Vasaloppsstartplats, det ökade klimatfokuset som kanske fått vissa att hoppa över skidresan och andra att istället åka mer längdskidor eftersom det är ett klimatneutralt transportmedel... Så många variabler i rörelse samtidigt!

Link to comment
Share on other sites

Trodde alla visste att semlans säsong hänger ihop med att man behöver extra energi under uppladdningen för Vasaloppet?

 

Gustav himself smygåt i själva verket semlor under större delen av sin Dalarna-turné för att vara beredd på flykt till Norge om det skulle gå åt skogen. Åt skogen gick det ju, men som upplänning med föga praktiskt kunskap om strukturens betydelse för snabba skidor blev Gustav ett lätt byte för snabba dalkarlar som kunde knepet att dra några ordentliga tag med luskammen på undersidan av skidorna om föret drog åt det blöta hållet. (Eftersom man inte lyxa med schampo särskilt ofta på 1500-talet innebar det både rillning och påförande av glidvax i ett och samma moment).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...