Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning


Snefald

Recommended Posts

Hej på er och tack för igår!

 

Vet någon av er hur Vasaloppet räknar fram sina seedningstider för nästa års lopp?

 

Har hört att gränsen för startled 9 är den tid som herråkare nr 10 000 går i mål på, men vad är gränsen för startled 8? Vore kul att ta reda på vad min tid räcker till.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en komplett tabell.

 

Placering vasaloppet:
Vasaloppet:
Elitledet: placering 150
Led 1: placering 500
Led 2: placering 1000
Led 3: placering 2000
Led 4: placering 3200
Led 5: placering 4400
Led 6: placering 5600
Led 7: placering 6800
Led 8: placering 8400
Led 9: placering 10000

Link to comment
Share on other sites

Mattias Svahn missade led 9 med 3 minuter...

Clara Henry bröt i Evertsberg tydligen.

Jag kollade livesändningen en stund efter 19-tiden typ. Svahn åkte smirredrag i cirklar runt motionärerna typ. Men jag fattade aldrig hon inte var med. Eller hade hon fått skjuts en bit och klivit in i spåret igen??

Link to comment
Share on other sites

Mattias Svahn missade led 9 med 3 minuter...

Clara Henry bröt i Evertsberg tydligen.

Jag kollade livesändningen en stund efter 19-tiden typ. Svahn åkte smirredrag i cirklar runt motionärerna typ. Men jag fattade aldrig hon inte var med. Eller hade hon fått skjuts en bit och klivit in i spåret igen??

Clara bröt i Oxberg. Mattias och Adam fick skena sista kilometern för att klara repet. Hon kanske var inom kontrollerna och tog emot, men åkte gjorde hon inte mer vad jag förstår.

Finns en 6 min video i denna länk om du bläddrar ner, med vurpor och diverse.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/svt-s-akande-reporter-dagen-efter

Link to comment
Share on other sites

Gäller tiderna från ÖS då att det är startledet som man hade fått i söndags ( i mitt fall led 5) nu istället blir nedflyttad till led 6 inför nästa år?

Åkte du Öppet Spår nu i år gäller det ledet du fick för seedning i nästa års Vasalopp. Klarade du led 5 har du led 5 i Vasaloppet 2021.

Link to comment
Share on other sites

Tror fortfarande det är herrplacering... led 5 8:05:33, David Rucka placering 4400 totalplacering 4678...

men ser konstigt ut kan jag medge...

 

Och jag tycker fortfarande att totalplacering vore enklast... och mest jämförbart så att leden blir fyllda med mer transparens (damer syns ej i herrplacering).

Link to comment
Share on other sites

Så ÖS seedning gäller för kommande två VL utan nedflytt ett led per år alltså.. 

 

Ja definitivt. Om du åker både ÖS och VL samma år så är det ditt bästa resultat som är seedningsgrundande för nästa år, båda utan nedflytt.

 

Edit: men man kan såklart även använda ÖS 2020 som seedning inför VL 2020. Det är väl det som blir lite stökigt...

Link to comment
Share on other sites

Ja definitivt. Om du åker både ÖS och VL samma år så är det ditt bästa resultat som är seedningsgrundande för nästa år, båda utan nedflytt.

 

Edit: men man kan såklart även använda ÖS 2020 som seedning inför VL 2020. Det är väl det som blir lite stökigt...

Gäller även halvvasan till VL21? Om man åkte halvvasan och fick en lätt seedning men sen åkte VL20 och tappade flera led på VL-placering?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...