Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppet 2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
136 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Kul att hör lite från era vedermödor i spåret och hur skidor och kropp fungerat, kanske tom någon ovanlig händelse utefter spåret.

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Jag tycker det är kul att staka långlopp, och tillhör inte den skaran som tycker att blanka skidor förstör den klassiska disciplinen. MEN det är otroligt hur många det är som inte orkar utan tar glidsteg varje gång det ska saxas.. en åkare, nummer 206* saxade inte bara med glidsteg, utan går direkt på tvåans skateväxel... jag vill även ge stor kritik för en damåkare i ski classics - Andrea Klementová som ligger sjua i ungdomströjan i Ski Classics... Jag blir ikappåkt i varje uppförsbacke av henne, då hon utan minsta dåliga samvete skatear alla uppförbackar. DETTA är tråkigt för sporten. Staka gärna lopp - men staka även uppförsbackarna om det är svårt att saxa... 

VL23: 720

VL22: 1000 
VL21: Vasaåket

VL20: 800

VL19: 1500

VL18: 5500

Marsun

Marsun

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Känns som att Lager 157 vallade bort sig med tanke på att ALLA deras åkare inte kunde hänga med efter Evertsberg.

chofska

chofska

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Jag startade i led 2 och upplevde första backen som mindre hetsig än led 4 som jag startade 2019. Många som sa "nu tar vi det lugnt gänget" och väldigt många som höll med på ett trevligt sätt. Kändes lite mer familjärt, om det nu kan kännas så i första backen. Kanske bättre disciplin högre upp i leden där folk är mån om sina stavar så pass att man blir mån om varandra på ett annat sätt. Någon som känner igen detta eller inbillar jag mig bara... kanske är tillfälligheter också.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg

Kul att hör lite från era vedermödor i spåret och hur skidor och kropp fungerat, kanske tom någon ovanlig händelse utefter spåret.

Körde bara andra sträckan i Stafettvasan pga bihålorna, men blev fälld av en dam i Risbergskontrollen då jag fick hennes stav mellan mina ben  :blink:  och sen, i sista svängen in mot Evertsberg, höll jag på att bli tacklad av en tjej när jag stod ute i skatebädden och stakade i godan ro. Hon bara klev rätt ut utan att ens snegla åt sidan bakåt.

Det första var en liten chansning av mig att smita förbi som gick mindre bra. Det andra klarade jag av på klassiskt hockeymanér och höll emot så att jag inte flög ut i tangentens riktning. Det går hett till bland placeringarna 1000-1600 på stafetten  :D

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg

Jag startade i led 2 och upplevde första backen som mindre hetsig än led 4 som jag startade 2019. Många som sa "nu tar vi det lugnt gänget" och väldigt många som höll med på ett trevligt sätt. Kändes lite mer familjärt, om det nu kan kännas så i första backen. Kanske bättre disciplin högre upp i leden där folk är mån om sina stavar så pass att man blir mån om varandra på ett annat sätt. Någon som känner igen detta eller inbillar jag mig bara... kanske är tillfälligheter också.

Det blir ju rätt tufft för de med blanka skidor om en stav ryker, så visst är de måna om sin utrustning.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg

Så var då mitt 18e Vasalopp fullbordat, klassar det som bland de tuffare Vasalopp jag åkt. Fick en rätt dålig start och backe, förra året var jag (tillfälligt får jag hoppas) i startgrupp 3, då landade jag in topp 700 i Smågan, i år från led 2 var jag strax under 900 i kontrollen. Detta definierade min dag, då spåren på myrarna redan vid min position var mer eller mindre obefintliga och eventuella omkörningsspår fulla av snö var det bara att rätta in sig i ledet, rena sällskapsresan fram till Tennäng. 

I uppförsåkningen mot Risberg kunde jag börja avancera, tog placeringar hela loppet, men hade bitvis svårt med motivationen då mitt mål topp 500 var kört redan i Smågan. Gnetade trots det på hela loppet, hade en svacka efter Lundbäcksbackarna då tröttheten var stor, men gelen som delades ut i Hökberg gav nytändning. 

Efter Hökberg blev det även helt annat före, bättre spår och isigt i botten, därifrån och in var det bara att gasa på. Tog mig i mål på placering en bit under 700 och är sammantaget nöjd med dagen även om det känns surt att min resa upp för backen inte gav mig chansen att nå topp 500. Kanske tar jag för mig för lite upp för backen och är för rädd om mina stavar. Håller med tidigare skribenter att det gick väldigt lugnt och städat till i backen, tidigare år tycker jag att det gapats mer på varandra i led 2. All heder åt oss att vi håller oss i skinnet trots den stress som en startbacke i Vasaloppet medför.

Åkte på ett par Fischer Carbonlight vallade med Swix HF6 och Toko röd jetstreampulver, rillat 0.1 över hela skidan och 2mm på bakskida. Fästet hade jag Toko Grön bas, 1 lager Swix V40, tre tunna lager Rode Blue 1, 3 lager Rode Violett varav det sista endast under trampet. Detta var likadan vallning som jag lade förra året på Vasan. 

Upplevde att skidorna gick väldigt bra både fäste och glid. 

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 355 inlägg

Det är enklare när dom flesta stakar, man slipper massa skidor som sprätter omkring. Man kan ligga tajtare framförvarande utan trassel. 

KimEngqvist

KimEngqvist

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Jag vakna upp med lite halsont men kändes inte så farligt så jag startade från led 3 och men kände att kroppen hade riktigt dålig energi, lite ont i lungorna och redan innan Risberg började jag få känningar i både ben och armar. Ont här & där. Jag kör med fäste men brukar väl staka 85% av loppet. Normalt brukar jag börja känna mig lite seg eller få känningar i musklerna runt oxberg/hökberg. Tog det lugnt och fick lite mer energi i hökberg och gasade på det jag hade in till Mora. Kom på 6.32 och placering 1593.

Idag extremt öm i kroppen, rivjärn i halsen och 38 i feber.

Kollade mina pulszoner från igår.
30 min i zon 1
4 tim 13 min i zon 2
1 tim 33 min i zon 3
17 min i zon 4

Blir det så låg puls när man har nåt skot i kroppen? Någon som vet? För jag tycker nog allt att jag tog ut mig mer än vad min puls säger. Förra VL låg jag nästan bara i zon 3 & 4....Kan inte så mycket om puls men nåt verkar galet...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Jag tycker det är kul att staka långlopp, och tillhör inte den skaran som tycker att blanka skidor förstör den klassiska disciplinen. MEN det är otroligt hur många det är som inte orkar utan tar glidsteg varje gång det ska saxas.. en åkare, nummer 206* saxade inte bara med glidsteg, utan går direkt på tvåans skateväxel... jag vill även ge stor kritik för en damåkare i ski classics - Andrea Klementová som ligger sjua i ungdomströjan i Ski Classics... Jag blir ikappåkt i varje uppförsbacke av henne, då hon utan minsta dåliga samvete skatear alla uppförbackar. DETTA är tråkigt för sporten. Staka gärna lopp - men staka även uppförsbackarna om det är svårt att saxa... 

I Tjejvasan reagerade jag på att ett par st i tätklungan har väldigt långa stavar och efter målgång en av medaljörerna (ej B JN) som hade "skejtlängd" på stavarna. Hur det var i vasaloppet vet jag inte, men funderar på hur det står till med kontrollen av stavlängderna.

wob

wob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

Jämfört med er storfräsare är min egen race report kanske inte så himla intressant; men here goes: Gav mig själv i julklapp ett par Atomic C8 (med päls), och tänkte att jag iallafall kunde testa ett VL med sådana lagg. Startade i led 7 (förra årets VL gick inte så bra, så halkade ner två hack), men tyckte att backen gick rätt ok (inget tokstopp iallafall). I Smågan på 1.12 (plac. 4639) så några personer hade man ju tagit. Uppe på myrarna var det ju bara två, kanske tre spår som gick att åka i så det var bara att rätta sig i ledet – bokstavligt talat – och glida med. Tyckte alla åkte så erbarmeligt långsamt, men att gå ut i vadden och staka om tog rätt mkt på energin så det gällde att försöka hitta smarta (haha, visst … visst) filbyten. 

Iallafall, kontroll efter kontroll avverkades och det kändes som om glidet var märkbart bättre än folk omkring mig. Blev egentligen aldrig toktrött utan försökte köra ekonomiskt och kunde plocka folk hela resan. I mål på placering 3376, vilket jag efter omständigheterna var extremt nöjd med. Hoppas att jag kan få starta i ett litet bättre led nästa år.

För övrigt: blev mer eller mindre utskälld på Topsport i Bruksvallarna när jag berättade att jag "körde egenhändig Kuzmin + Primateriarill". Så, föll till föga och lämnade in laggen till en IOK-herre som tydligen också slipade Linas vinnarskidor. Pulvret lades på Topsport, och det enda jag själv gjorde var att preppa pälsen med lite Vauhtiprylar & så drog jag till med att smälta in ett papper Optiwax som avslutning. 

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 559 inlägg
Märkligaste resultatet: Stefan Palm, VD för Lager 157 åkte in på plats.... 157!

HenrikH

HenrikH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Så var då mitt 18e Vasalopp fullbordat, klassar det som bland de tuffare Vasalopp jag åkt. Fick en rätt dålig start och backe, förra året var jag (tillfälligt får jag hoppas) i startgrupp 3, då landade jag in topp 700 i Smågan, i år från led 2 var jag strax under 900 i kontrollen. Detta definierade min dag, då spåren på myrarna redan vid min position var mer eller mindre obefintliga och eventuella omkörningsspår fulla av snö var det bara att rätta in sig i ledet, rena sällskapsresan fram till Tennäng. 

I uppförsåkningen mot Risberg kunde jag börja avancera, tog placeringar hela loppet, men hade bitvis svårt med motivationen då mitt mål topp 500 var kört redan i Smågan. Gnetade trots det på hela loppet, hade en svacka efter Lundbäcksbackarna då tröttheten var stor, men gelen som delades ut i Hökberg gav nytändning. 

Efter Hökberg blev det även helt annat före, bättre spår och isigt i botten, därifrån och in var det bara att gasa på. Tog mig i mål på placering en bit under 700 och är sammantaget nöjd med dagen även om det känns surt att min resa upp för backen inte gav mig chansen att nå topp 500. Kanske tar jag för mig för lite upp för backen och är för rädd om mina stavar. Håller med tidigare skribenter att det gick väldigt lugnt och städat till i backen, tidigare år tycker jag att det gapats mer på varandra i led 2. All heder åt oss att vi håller oss i skinnet trots den stress som en startbacke i Vasaloppet medför.

Åkte på ett par Fischer Carbonlight vallade med Swix HF6 och Toko röd jetstreampulver, rillat 0.1 över hela skidan och 2mm på bakskida. Fästet hade jag Toko Grön bas, 1 lager Swix V40, tre tunna lager Rode Blue 1, 3 lager Rode Violett varav det sista endast under trampet. Detta var likadan vallning som jag lade förra året på Vasan. 

Upplevde att skidorna gick väldigt bra både fäste och glid.

Angående placering efter backen måste det väl vara så att du förra året fick en magiskt bra backe ifrån led 3 o placering 700? Själv stod jag mitt i led 3 o placering 2000 i Smågan.. Lyckligt ovetande just då och krigade på hela vägen i mål vilket resulterade i placering 1350.

Så vad är egentligen rimliga placeringar i Smågan utifrån startled?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
Brorsan gjorde en fantastisk backe från spetsen i led 3 - 838 i Smågan. Han säger att han lärt sig av mig, ”Vesslan” ;)

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 94 inlägg

Startade från led 1, låg på plats 380 i smågan, och 390 dom 2 senare kontrollerna. Med ca 6km innan evertsberg går jag in i väggen, inser att jag fått i mig för lite energi, 5dl vitargovar för litel (inte van att åka så länge) Överväger att bryta där och då men testar att stanna och äta å dricka så mycket jag orkar, resten av resan handlar bara om överleva och att ta sig i mål då hela överkroppen krampade. jobbigt att bli omåkt hela tiden men var bara att gilla läget, tog mig i mål som nr 559.

Syntes verkligen på pulsklockan att man gick tom på energi då snittpulsen innan väggning var 155 och från evertsberg och in i mål var snittpulsen 129

Åkte på blanka Fisher rcs classic med Hf + pulver som gick okej men inte mer.

Missnöjd som tusan men ändå nöjd att man inte bröt.

Håller med om att det var mindre hets i första backen från led 1 än det var från led 5 som jag åkte i sist. Var dock förvånad att det gick så långsamt i backen..

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

I Tjejvasan reagerade jag på att ett par st i tätklungan har väldigt långa stavar och efter målgång en av medaljörerna (ej B JN) som hade "skejtlängd" på stavarna. Hur det var i vasaloppet vet jag inte, men funderar på hur det står till med kontrollen av stavlängderna.

under loppet är det ju väldigt svårt att uppsakatta längd på stavarna, speciellt om en åkare böjer ned huvudet mycket vid stakning. Efter målgång var det nog podiumstavar du så, dom åkaren får från stavsponsor för att visa upp, brukar vara rätt långa, syns bättre då.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 245 inlägg

Någon mer som upplevde väldigt dåligt glid?

Jämfört med folk omkring mig hade jag väldigt dåligt glid hela vägen, förutom om man lyckades hitta någorlunda hårda spår.

Jag körde på:

Glid

- 2 lager svart marathon

- Swix FC78 Super Cera F (pulver)

- 1 mm tryckande riller bak

- Swix HVC Cold (flytande toppingsvalla)

Borstade väldigt noga med rotorborste

Fäste

- Invärmd grundvalla

- Rode P38 Super Blå Extra (fästvalla)

Misstänker att det far fästvallan som var boven, kanske hade för tjockt med lager och eller fel burk. Är ovan med Rode burkarna. Tycke även att jag fick ifrysning ibland. Orkade inte lämna in skidorna för omvallning och det enda positiva var att fästet var kanon hela vägen till Mora.

malaka

malaka

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg
Nja, knappast ifrysning då jag körde med Rode Viola Multigrade som är en varmare valla och inte hade ifrysning. Jag hade bra fäste fram till att det började blandas upp mer med gammal konstsnö och tempen kröp uppåt. Körde stålsicklat och hade i alla fall inte sämre glid än någon runt mig.

Jämfört med folk omkring mig hade jag väldigt dåligt glid hela vägen, förutom om man lyckades hitta någorlunda hårda spår.

Jag körde på:

Glid
- 2 lager svart marathon

Fäste
- Invärmd grundvalla

Misstänker att det far fästvallan som var boven, kanske hade för tjockt med lager och eller fel burk. Är ovan med Rode burkarna. Tycke även att jag fick ifrysning ibland. Orkade inte lämna in skidorna för omvallning och det enda positiva var att fästet var kanon hela vägen till Mora.

snabber

snabber

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 526 inlägg

Jag körde på:

Glid

- 2 lager svart marathon

Fäste

- Invärmd grundvalla

Vad hade du för skidor då? Väldigt spretiga lär ju ha gått dåligt i lössnön. Skidor med tryck långt ut i ändarna inte heller optimalt men ändå bättre. "Mjuka övergångar" bör väl ha gått bäst (?). Skulle vara roligt att få lite input från deltagarna :)

DUJ

DUJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg

Jag upplevde tvärtom backen som stökigare än förra året, låg precis i mitten hela tiden och blev väldigt många stopp för mig från led 2. Placering runt 1100 i Smågan. Efter det räckte varken skidor eller kropp riktigt utan tappade placeringar konstant hela vägen. 1700 i mål.

Mina skidor var som snittet till en början men glidet blev fort mycket sämre gentemot andra. Lämnade in dem i Evertsberg och Eldris för borstning med klar höjning som sedan dog av rätt fort. Börjat bli för många lopp med halvkassa skidor, kanske får anställa ett service-team till nästa år.

Var nog dock bristen på träning på snö som var den stora avgörande faktorn i år. Årets Vasalopp och rullskidåkning på platt asfalt är ju två olika idrotter.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar