Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2020


Volevodin

Recommended Posts

Tack för feedback. 

Rullskidor till och från jobb 2-3gånger i veckan med start i september. 8km enkel väl. 

Från september, ett långpass varje helg på 3timmar. 

Köpte nya hjul i höstas rullmotstånd 4. Första passet orkade jag bara åka 20km och kändes dåligt men efter hand gick det lättare och nu tänker jag inte ens på att det är någon skillnad på motstånd 4 eller 2. 

 

Löper inget förutom intervall på löpband gång ca 1gång/veckan. då kör jag 5x6min 10% lutning på motstånd 10. 1min vila 

Styrketränar på lunchen 3-4gånger i veckan ca 30min-mycket rygg och mage och chins. 7chins i minuten*7minuter 

Tränar ett skiegpass i veckan 5000m - rekord 18.11 

 

 

 

 

 

Takk for svar - det var interessant å høre om din trening!

 

18.11 på 5000m Skierg er veldig sterkt. Jeg tror verdensener Andreas Nygaard har 17:45. Hvordan klarer du det? Det tilsvarer 1:45-1:50 pr. 500m. Det har jeg store problemer med å holde. Selv 2:00/500m er tøft, hvertfall x10 uten pause.

 

Staker du da mest mulig likt som på snø? Har du en veldig kraftig attack-fase? Man må generere veldig mye kraft for å oppnå 1:45/500m.

 

Noen får bra tall på Skierg ved å starte høyt oppe og falle raskt ned med baken, men det gir jo ingen mening teknikkmessig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for svar - det var interessant å høre om din trening!

 

18.11 på 5000m Skierg er veldig sterkt. Jeg tror verdensener Andreas Nygaard har 17:45. Hvordan klarer du det? Det tilsvarer 1:45-1:50 pr. 500m. Det har jeg store problemer med å holde. Selv 2:00/500m er tøft, hvertfall x10 uten pause.

 

Staker du da mest mulig likt som på snø? Har du en veldig kraftig attack-fase? Man må generere veldig mye kraft for å oppnå 1:45/500m.

 

Noen får bra tall på Skierg ved å starte høyt oppe og falle raskt ned med baken, men det gir jo ingen mening teknikkmessig.

18:11 är bra, ungefär vad jag skulle kunna maxa idag om jag får gissa, men det beror på hur tung du är hur bra det är, tyvärr tillhör jag inte lättviktarna..., Nygaard är stor och tung, han drar betydligt bättre än 17:45 som max på 5000m, finns inte på världskartan att en 90kg åkare som hänger med de bästa uppför skulle dra så "dåligt" som 17:45. Jag tror du får dra av  2 minuter..

Link to comment
Share on other sites

18:11 är bra, ungefär vad jag skulle kunna maxa idag om jag får gissa, men det beror på hur tung du är hur bra det är, tyvärr tillhör jag inte lättviktarna..., Nygaard är stor och tung, han drar betydligt bättre än 17:45 som max på 5000m, finns inte på världskartan att en 90kg åkare som hänger med de bästa uppför skulle dra så "dåligt" som 17:45. Jag tror du får dra av  2 minuter..

 

Du hadde delvis rett. Andreas Nygaard har 16:44 som personbeste på 5000m Skierg. Se Vasaløparen 4/2018, side 34.

 

https://issuu.com/vasaloppetofficial/docs/vasaloparen_2018_4

Link to comment
Share on other sites

Du hadde delvis rett. Andreas Nygaard har 16:44 som personbeste på 5000m Skierg. Se Vasaløparen 4/2018, side 34.

 

https://issuu.com/vasaloppetofficial/docs/vasaloparen_2018_4

Det stämmer. Försöker dra så skidlikt jag kan på skierg, står 30cm från skiergen och drar från öronen och drar till strax ovanför knäna och går upp på tå i varje staktag. Tycker inte man bör jämföra tider på skierg pga vikt och teknik. 

 

Jag är inte lika stor som oxen Nygard utan väger 73kg och är 178cm lång. 

Jag tränar intervaller oftast 10* 500m eller 5* 1000m och försöker alltid hålla ett snabbare tempo än sub per 500m på rekordet på 5000m. (i mitt fall som är 18:11 är det sub 1:49/500m, dvs jag försöker ligga runt 1:45-1:47/500m på mina intervaller) 

Får man till ett sånt pass i veckan så lovar jag att man kommer slå PB på sitt 5000m test. 

 

Ett annan skiergtips är att se något vasalopp på youtube och hålla samma frekvens som eliten. 

Dessa långpass på ca 4timmar ger mycket! Man kan också spola fram sändingen och börja staka från evertberg om man tycker det räcker med 2timmar. Har tejpat fast en trälist på skiergen som jag ställer mobilen på.  

Link to comment
Share on other sites

Egen Skierg?

 

Hur många pass blir det där?

Vasa rapporterade tidigare om problem med repen/linorna som gick av, finns de problemen kvar?

 

Jag har min Skierg debut kvar... tänkte börja till hösten...

Det var av de/den första årgången på den gamla modellen. Sedan bytte man modell till starkare typ Dyneema. Det var kärnorna som nöttes i de gamla repen.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer. Försöker dra så skidlikt jag kan på skierg, står 30cm från skiergen och drar från öronen och drar till strax ovanför knäna och går upp på tå i varje staktag. Tycker inte man bör jämföra tider på skierg pga vikt och teknik. 

 

Jag är inte lika stor som oxen Nygard utan väger 73kg och är 178cm lång. 

Jag tränar intervaller oftast 10* 500m eller 5* 1000m och försöker alltid hålla ett snabbare tempo än sub per 500m på rekordet på 5000m. (i mitt fall som är 18:11 är det sub 1:49/500m, dvs jag försöker ligga runt 1:45-1:47/500m på mina intervaller) 

Får man till ett sånt pass i veckan så lovar jag att man kommer slå PB på sitt 5000m test. 

 

Ett annan skiergtips är att se något vasalopp på youtube och hålla samma frekvens som eliten. 

Dessa långpass på ca 4timmar ger mycket! Man kan också spola fram sändingen och börja staka från evertberg om man tycker det räcker med 2timmar. Har tejpat fast en trälist på skiergen som jag ställer mobilen på.  

 

Takk for tips! Å stake 4 timer på skierg høres heftig ut. Men det er en god øvelse for mental utholdenhet også.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade ju VL i efterhand förutom runt min egen placering :)...

Då tyckte jag att man kunde se att Eliassen höll lägre stakfrekvens än Hoelgaard, åtminstone sista delen.

Väl på upploppet så ökade Eliassen frekvensen markant...

 

Lite koll under loppet så tyckte jag att man stakade med drygt 60 i frekvens i tätgrupperna ganska så ofta och nästan jämt över 50.

Det är drastiskt mer än jag orkar under så lång tid...

 

Men min tanke efter att Eliassen stakade med lägre frekvens... är det mer vilsamt med lägre frekvens? Sparar det energi?

Effekten i backen borde ju vara densamma med samma hastighet, jag såg ingen stor skillnad i glid mellan dem om inte Eliassen hade något lite bättre glid.

Link to comment
Share on other sites

kollade minnet i displayen efter vad min frekvens varit på långa pass. Hittade tex en halvmara för några månader sedan då jag låg på 58-59 efter timmen och 57 i snitt. Brukar ha ungefär samma på kortare pass om jag kör 25-40 min ej intervall.

Har en spricka i gummit på ena handtaget men linorna ser inte alls slitna ut. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade ju VL i efterhand förutom runt min egen placering :)...

Då tyckte jag att man kunde se att Eliassen höll lägre stakfrekvens än Hoelgaard, åtminstone sista delen.

Väl på upploppet så ökade Eliassen frekvensen markant...

 

Lite koll under loppet så tyckte jag att man stakade med drygt 60 i frekvens i tätgrupperna ganska så ofta och nästan jämt över 50.

Det är drastiskt mer än jag orkar under så lång tid...

 

Men min tanke efter att Eliassen stakade med lägre frekvens... är det mer vilsamt med lägre frekvens? Sparar det energi?

Effekten i backen borde ju vara densamma med samma hastighet, jag såg ingen stor skillnad i glid mellan dem om inte Eliassen hade något lite bättre glid.

Som jag ser det så är frekvens och kraft i någon slags jämvikt när man stakar. Vissa som är starka klarar en lägre frekvens men måste då lägga mer kraft per stavtag jämfört med en som kör med hög frekvens och då inte orkar ha samma kraft i stavtagen. Sen är det individuellt vad som passar bäst för resp individ. Bäst är naturligtvis om man orkar en hög frekvens med en hög kraft:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...