Imponerande att du fixade omvägen via race office utan benbrott.Mitt första riktiga 90 km-Vasalopp. Jag halkade omkull när jag kom ut ur bussen, men det gick bra. Jag kände mig sedan som den ende på startområdet som inte redan var insatt i hur allting går till där före start, vad som bör göras och när och hur det bör göras etc., men förstår så klart att det fanns fler.
När starten gått och jag stakat fram från led 10 till elitledet kom jag på "Jäklar! Chipet blev kvar i påsen, med grejerna som ska skickas till Mora!" En funktionär fick höra det och rekommenderade mig att kila in på race office och få ett nytt chip, vilket jag gjorde. Tillbaka till skidorna och ikapp den stora proppen vid vägövergången och backen. I backen och till viss del på myrarna mot Smågan och Mångsbodarna hämtade jag upp mig en del i startfältet genom att växla mellan olika spår.
I Risbergsbackarna kände jag mig trött. Vallan tyckte jag inte fungerade så himla bra, varken glidet eller fästet, så jag lämnade in skidorna för vallaförbättring vid flera av kontrollstationerna. Vid Evertsberg och Oxberg hade jag krafter kvar och kämpade på friskt. Irriterande med all plogning i nedförsbackarna. Jag väntade i stället in tillfällen och valde ut delar av spårbädden som gjorde det möjligt att åka med skidorna så rakt som möjligt, för att tjäna fart och kraft.
Men i Hökberg var jag alldeles slut, och med de dåliga möjligheterna (spår/valla) till bra diagonalåkning var jag orolig att jag inte skulle hinna till Eldris före reptiden. Men motiverad av att det efter Eldris inte fanns något mer rep kämpade jag vidare och klarade det med en halvtimmes marginal. Kom i julstämning i Eldris, som i det anländande mörkret var så vackert med all nysnö och marschaller m.m. De sista nio kilometerna mot Mora tog jag det lugnt och förlorade en del platser. Men mitt mål var bara att komma i mål och det klarade jag! - dock 1 h 40 min sämre tid än den jag hade på Öppet spår 2019.
Om du inte gillar sönderplogade backar så har du en perfekt motivationsfaktor för att träna hårdare och ta dej framåt i leden. Jag har gjort den resan själv. 2013 hade jag placering ca 8000 och 14-15 åkte jag inga lopp alls. I slutet av 2015 bestämde jag mej för att ta tag i mitt liv och komma i form. Fixade led 7 i första seedningsloppet 2016 och har sedan stretat mej framåt. Led 3 åkare senaste 2 VL. Ang åkarnas förmåga att åka i nedförsbackar så är det hyfsat i led 5 men du kan fortfarande råka ut för incidenter där folk framför dej vurpar helt oprovocerat. Från led 4 är nivån riktigt bra enligt min erfarenhet.