Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppet 2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
136 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 088 inlägg

Mitt första riktiga 90 km-Vasalopp. Jag halkade omkull när jag kom ut ur bussen, men det gick bra. Jag kände mig sedan som den ende på startområdet som inte redan var insatt i hur allting går till där före start, vad som bör göras och när och hur det bör göras etc., men förstår så klart att det fanns fler.
   När starten gått och jag stakat fram från led 10 till elitledet kom jag på "Jäklar! Chipet blev kvar i påsen, med grejerna som ska skickas till Mora!" En funktionär fick höra det och rekommenderade mig att kila in på race office och få ett nytt chip, vilket jag gjorde. Tillbaka till skidorna och ikapp den stora proppen vid vägövergången och backen. I backen och till viss del på myrarna mot Smågan och Mångsbodarna hämtade jag upp mig en del i startfältet genom att växla mellan olika spår.
   I Risbergsbackarna kände jag mig trött. Vallan tyckte jag inte fungerade så himla bra, varken glidet eller fästet, så jag lämnade in skidorna för vallaförbättring vid flera av kontrollstationerna. Vid Evertsberg och Oxberg hade jag krafter kvar och kämpade på friskt. Irriterande med all plogning i nedförsbackarna. Jag väntade i stället in tillfällen och valde ut delar av spårbädden som gjorde det möjligt att åka med skidorna så rakt som möjligt, för att tjäna fart och kraft.
   Men i Hökberg var jag alldeles slut, och med de dåliga möjligheterna (spår/valla) till bra diagonalåkning var jag orolig att jag inte skulle hinna till Eldris före reptiden. Men motiverad av att det efter Eldris inte fanns något mer rep kämpade jag vidare och klarade det med en halvtimmes marginal. Kom i julstämning i Eldris, som i det anländande mörkret var så vackert med all nysnö och marschaller m.m. De sista nio kilometerna mot Mora tog jag det lugnt och förlorade en del platser. Men mitt mål var bara att komma i mål och det klarade jag! - dock 1 h 40 min sämre tid än den jag hade på Öppet spår 2019.

Imponerande att du fixade omvägen via race office utan benbrott.

Om du inte gillar sönderplogade backar så har du en perfekt motivationsfaktor för att träna hårdare och ta dej framåt i leden. Jag har gjort den resan själv. 2013 hade jag placering ca 8000 och 14-15 åkte jag inga lopp alls. I slutet av 2015 bestämde jag mej för att ta tag i mitt liv och komma i form. Fixade led 7 i första seedningsloppet 2016 och har sedan stretat mej framåt. Led 3 åkare senaste 2 VL. Ang åkarnas förmåga att åka i nedförsbackar så är det hyfsat i led 5 men du kan fortfarande råka ut för incidenter där folk framför dej vurpar helt oprovocerat. Från led 4 är nivån riktigt bra enligt min erfarenhet.

icabulan

icabulan

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

En leseverdig og spennende rapport. Gratulerer med solid prestasjon! Den er til inspirasjon for andre. Det hadde vært fint å være så sterk at man kunne stake hele Vasaloppet en gang. Men det haster for egen del. Alderen tynger (H55). 

Hvordan ser dine treningsøkter ut på rulleski? Er det mange langøkter? Intervaller? Timer og kilometer pr. uke? Løper du mye i tillegg, eller sykler? Hva med styrketrening? Det hadde vært interessant å få tips fra en med så sterk plassering.

Tack för feedback. 
Rullskidor till och från jobb 2-3gånger i veckan med start i september. 8km enkel väl. 
Från september, ett långpass varje helg på 3timmar. 
Köpte nya hjul i höstas rullmotstånd 4. Första passet orkade jag bara åka 20km och kändes dåligt men efter hand gick det lättare och nu tänker jag inte ens på att det är någon skillnad på motstånd 4 eller 2. 

Löper inget förutom intervall på löpband gång ca 1gång/veckan. då kör jag 5x6min 10% lutning på motstånd 10. 1min vila 
Styrketränar på lunchen 3-4gånger i veckan ca 30min-mycket rygg och mage och chins. 7chins i minuten*7minuter 
Tränar ett skiegpass i veckan 5000m - rekord 18.11 

icabulan

icabulan

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Tilläggsfråga?

Vilke typ av skida stakade du på icabulan?

Imponerande resultat och mycket bra beskrivet :).

Tack för feedback Knappen! 

Fischer RCS 16/17 -kallföre skida.  
Ville köpa nya DP sprint skidan men fick inte lägga mer pengar på längdskidor för sambon, får bli ett köp det året när satsningen på elitledet kommer. 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg

Skulle tro att elitledssatsning har andra bekymmer än investering i nya skidor...

T ex hur mycket tid du lägger på träning ;)

Men lycka till, spännande träningsupplägg! Med kortare men ofta.

småland78

småland78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg

Låga skidor var helt rätt val, körde på det förra året. Gick grymt mycket bättre,

stakade precis allt då. i År vart det lite sax. Det enda stället jag får träningsvärk på är just quadriceps, förra året

var det inte alls lika mycket. Men då körde jag en del träningscykel som återhämtning A1 2h med surfplattan på styret. Men även några intervallpass på cyckeln.

Vete tusan om det inte ger mer för låren än löpning, sedan ger löpning en del annat. . Så det är en avvägning  Sedan vart det mer skidmil förra året på äkta snö :)

För övrigt har jag inget och tillägga, du verkar ha grym koll på läget och kul läsning.

Själv gick det ej som planerat, skidorna gick bra i 3 mil. Sedan fick jag slita som ett djur, slutade med nästan 5h på grönt. Tar man slut muskelärt orkar man inte piska puls. Kan vart något i kroppen också, blev förkyld några dagar efter?

Men man var där, kul och få känna på ett vasalopp och stämmningen!

Funderar själv på byta till fyror fram eller bak på mina treor till och börja med. Elpex treor är på tok för lätta.

Tack för feedback Knappen! 

Fischer RCS 16/17 -kallföre skida.  
Ville köpa nya DP sprint skidan men fick inte lägga mer pengar på längdskidor för sambon, får bli ett köp det året när satsningen på elitledet kommer. 

Trysil-Per

Trysil-Per

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Tack för feedback. 
Rullskidor till och från jobb 2-3gånger i veckan med start i september. 8km enkel väl. 
Från september, ett långpass varje helg på 3timmar. 
Köpte nya hjul i höstas rullmotstånd 4. Första passet orkade jag bara åka 20km och kändes dåligt men efter hand gick det lättare och nu tänker jag inte ens på att det är någon skillnad på motstånd 4 eller 2. 

Löper inget förutom intervall på löpband gång ca 1gång/veckan. då kör jag 5x6min 10% lutning på motstånd 10. 1min vila 
Styrketränar på lunchen 3-4gånger i veckan ca 30min-mycket rygg och mage och chins. 7chins i minuten*7minuter 
Tränar ett skiegpass i veckan 5000m - rekord 18.11 

Takk for svar - det var interessant å høre om din trening!

18.11 på 5000m Skierg er veldig sterkt. Jeg tror verdensener Andreas Nygaard har 17:45. Hvordan klarer du det? Det tilsvarer 1:45-1:50 pr. 500m. Det har jeg store problemer med å holde. Selv 2:00/500m er tøft, hvertfall x10 uten pause.

Staker du da mest mulig likt som på snø? Har du en veldig kraftig attack-fase? Man må generere veldig mye kraft for å oppnå 1:45/500m.

Noen får bra tall på Skierg ved å starte høyt oppe og falle raskt ned med baken, men det gir jo ingen mening teknikkmessig.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Takk for svar - det var interessant å høre om din trening!

18.11 på 5000m Skierg er veldig sterkt. Jeg tror verdensener Andreas Nygaard har 17:45. Hvordan klarer du det? Det tilsvarer 1:45-1:50 pr. 500m. Det har jeg store problemer med å holde. Selv 2:00/500m er tøft, hvertfall x10 uten pause.

Staker du da mest mulig likt som på snø? Har du en veldig kraftig attack-fase? Man må generere veldig mye kraft for å oppnå 1:45/500m.

Noen får bra tall på Skierg ved å starte høyt oppe og falle raskt ned med baken, men det gir jo ingen mening teknikkmessig.

18:11 är bra, ungefär vad jag skulle kunna maxa idag om jag får gissa, men det beror på hur tung du är hur bra det är, tyvärr tillhör jag inte lättviktarna..., Nygaard är stor och tung, han drar betydligt bättre än 17:45 som max på 5000m, finns inte på världskartan att en 90kg åkare som hänger med de bästa uppför skulle dra så "dåligt" som 17:45. Jag tror du får dra av  2 minuter..

megas

megas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg
I Vasalöparen sa Nygaard att han har som mål att komma ner mot 16:30 på 5000m SkiErg, så en del snabbare är han nog om än inte 2 minuter

Trysil-Per

Trysil-Per

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

18:11 är bra, ungefär vad jag skulle kunna maxa idag om jag får gissa, men det beror på hur tung du är hur bra det är, tyvärr tillhör jag inte lättviktarna..., Nygaard är stor och tung, han drar betydligt bättre än 17:45 som max på 5000m, finns inte på världskartan att en 90kg åkare som hänger med de bästa uppför skulle dra så "dåligt" som 17:45. Jag tror du får dra av  2 minuter..

Du hadde delvis rett. Andreas Nygaard har 16:44 som personbeste på 5000m Skierg. Se Vasaløparen 4/2018, side 34.

https://issuu.com/va...aloparen_2018_4

icabulan

icabulan

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Du hadde delvis rett. Andreas Nygaard har 16:44 som personbeste på 5000m Skierg. Se Vasaløparen 4/2018, side 34.

https://issuu.com/va...aloparen_2018_4

Det stämmer. Försöker dra så skidlikt jag kan på skierg, står 30cm från skiergen och drar från öronen och drar till strax ovanför knäna och går upp på tå i varje staktag. Tycker inte man bör jämföra tider på skierg pga vikt och teknik. 

Jag är inte lika stor som oxen Nygard utan väger 73kg och är 178cm lång. 
Jag tränar intervaller oftast 10* 500m eller 5* 1000m och försöker alltid hålla ett snabbare tempo än sub per 500m på rekordet på 5000m. (i mitt fall som är 18:11 är det sub 1:49/500m, dvs jag försöker ligga runt 1:45-1:47/500m på mina intervaller) 
Får man till ett sånt pass i veckan så lovar jag att man kommer slå PB på sitt 5000m test. 

Ett annan skiergtips är att se något vasalopp på youtube och hålla samma frekvens som eliten. 
Dessa långpass på ca 4timmar ger mycket! Man kan också spola fram sändingen och börja staka från evertberg om man tycker det räcker med 2timmar. Har tejpat fast en trälist på skiergen som jag ställer mobilen på.  

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg

Egen Skierg?

Hur många pass blir det där?
Vasa rapporterade tidigare om problem med repen/linorna som gick av, finns de problemen kvar?

Jag har min Skierg debut kvar... tänkte börja till hösten...

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 398 inlägg

Jag har egen skierg. Kör 3-5 pass i veckan på den. 

Jag har haft min i drygt 2 år och linorna ser fortfarande nya ut. Tror problemet med att linorna gick av fanns mest på den gamla grå modellen. 

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Egen Skierg?

Hur många pass blir det där?
Vasa rapporterade tidigare om problem med repen/linorna som gick av, finns de problemen kvar?

Jag har min Skierg debut kvar... tänkte börja till hösten...

Det var av de/den första årgången på den gamla modellen. Sedan bytte man modell till starkare typ Dyneema. Det var kärnorna som nöttes i de gamla repen.

Trysil-Per

Trysil-Per

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Det stämmer. Försöker dra så skidlikt jag kan på skierg, står 30cm från skiergen och drar från öronen och drar till strax ovanför knäna och går upp på tå i varje staktag. Tycker inte man bör jämföra tider på skierg pga vikt och teknik. 

Jag är inte lika stor som oxen Nygard utan väger 73kg och är 178cm lång. 
Jag tränar intervaller oftast 10* 500m eller 5* 1000m och försöker alltid hålla ett snabbare tempo än sub per 500m på rekordet på 5000m. (i mitt fall som är 18:11 är det sub 1:49/500m, dvs jag försöker ligga runt 1:45-1:47/500m på mina intervaller) 
Får man till ett sånt pass i veckan så lovar jag att man kommer slå PB på sitt 5000m test. 

Ett annan skiergtips är att se något vasalopp på youtube och hålla samma frekvens som eliten. 
Dessa långpass på ca 4timmar ger mycket! Man kan också spola fram sändingen och börja staka från evertberg om man tycker det räcker med 2timmar. Har tejpat fast en trälist på skiergen som jag ställer mobilen på.  

Takk for tips! Å stake 4 timer på skierg høres heftig ut. Men det er en god øvelse for mental utholdenhet også.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg

Jag kollade ju VL i efterhand förutom runt min egen placering :)...

Då tyckte jag att man kunde se att Eliassen höll lägre stakfrekvens än Hoelgaard, åtminstone sista delen.

Väl på upploppet så ökade Eliassen frekvensen markant...

Lite koll under loppet så tyckte jag att man stakade med drygt 60 i frekvens i tätgrupperna ganska så ofta och nästan jämt över 50.

Det är drastiskt mer än jag orkar under så lång tid...

Men min tanke efter att Eliassen stakade med lägre frekvens... är det mer vilsamt med lägre frekvens? Sparar det energi?

Effekten i backen borde ju vara densamma med samma hastighet, jag såg ingen stor skillnad i glid mellan dem om inte Eliassen hade något lite bättre glid.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 088 inlägg

kollade minnet i displayen efter vad min frekvens varit på långa pass. Hittade tex en halvmara för några månader sedan då jag låg på 58-59 efter timmen och 57 i snitt. Brukar ha ungefär samma på kortare pass om jag kör 25-40 min ej intervall.

Har en spricka i gummit på ena handtaget men linorna ser inte alls slitna ut. 

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 608 inlägg

Jag kollade ju VL i efterhand förutom runt min egen placering :)...

Då tyckte jag att man kunde se att Eliassen höll lägre stakfrekvens än Hoelgaard, åtminstone sista delen.

Väl på upploppet så ökade Eliassen frekvensen markant...

Lite koll under loppet så tyckte jag att man stakade med drygt 60 i frekvens i tätgrupperna ganska så ofta och nästan jämt över 50.

Det är drastiskt mer än jag orkar under så lång tid...

Men min tanke efter att Eliassen stakade med lägre frekvens... är det mer vilsamt med lägre frekvens? Sparar det energi?

Effekten i backen borde ju vara densamma med samma hastighet, jag såg ingen stor skillnad i glid mellan dem om inte Eliassen hade något lite bättre glid.

Som jag ser det så är frekvens och kraft i någon slags jämvikt när man stakar. Vissa som är starka klarar en lägre frekvens men måste då lägga mer kraft per stavtag jämfört med en som kör med hög frekvens och då inte orkar ha samma kraft i stavtagen. Sen är det individuellt vad som passar bäst för resp individ. Bäst är naturligtvis om man orkar en hög frekvens med en hög kraft:)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar