Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

Bästa om de ställer in alla pajaslopp i vasaloppsveckan och kör vasalopp med fri starttid hela veckan.

Ställer de in alla andra lopp till förmån för Vasaloppsåkarna så lär de åka på att få betala tillbaks anmälningsavgifterna för dessa lopp. Gissar att det blir ett elitlopp samt att resten ställs in.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tror inte det hjälper, det lär nog stå x antal tusen och köa kl 7 måndag morgon, tätt sammanpackade . Ett coronaflås och så är det 100 smittade.

De har ju redan vana vid startfållor och startled. Ställ upp väl skilda spår på startgärdet, och skilda korridorer en bit upp i första backen. Sen fri starttid med chip mellan 07och 09 lö+ sö + må.  

Link to comment
Share on other sites

Gör om allt till ÖS av olika längd med startgrupper? D.v.s. gör som Vätternrundan. Behåll elit-Vasan och elit-Tjejvasan. Gör om lördagen innan VS till Ö.S. och kör även Ö.S. efter elitloppen? Nåväl, Vasaloppet lär ju försöka få sina lopp genomförda på något sätt. Annars gissar jag att ekonomisk katastrof väntar. Allt dock under förutsätting att gränsen ökas till i alla fall 500 för folksamlingar.

 

Jag själv kan dock inte tänka mig åka ÖS. Placeringen är det som räknas för mig. Min vinter blir att försöka åka små lokala lopp, D.v.s. om det blir en 500 gräns, annars med 50 pers gräns så blir det nog att lägga ner. Digitala lopp har inte lockat mig hittills.

Link to comment
Share on other sites

Större lopp kan vara problem, där är nog VL inräknat.

Seedningslopp kan ju starta i grupper om minsta grupp (50 idag), det lär bli flera försök att öka antalet i starter men vi får väl se när det lyckas (om det nu är att lyckas?).

 

Så jag tror också på flera seedningslopp i vinter, kanske lite annorlunda utformade och med maxtak.

 

Visst är vi väl alla ute efter masstartsplacering i rätta VL, men just nu tar jag varje lösning som erbjuds...

Och väntar på nästa masstart!

 

Framför allt väntar jag på att denna pandemin ska avklinga och få uppleva lite öppenhet och närhet igen. Skidtävling är ju ändå det sekundära i dessa begränsningar.

Link to comment
Share on other sites

500 år sedan GV blev kung!

Vad är det att fira? GV:s trontillträde var definitiva spiken i kistan för Kalmarunionen. Den unionen var kanske inte den bästa konstruktionen i början av 1500-talet men om den hade fått leva kvar till modern tid så hade den kunnat reformerats och demokratiserats till något riktigt bra. Jäklar vilka stafettlag vi hade haft (om än tråkigt att titta på) och vi hade kunnat sälja Grönland till Trump. Dessutom kom GV:s ättlingar att härja rejält nere på kontinenten. 30-åriga kriget hade troligtvis kunnat bli betydligt kortare utan svensk intervention som initierades av G2A (sonson till GV) för att bara ta ett exempel. Så att fira Vasaättens trontillträde 2023 är kanske inte så PK.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det att fira? GV:s trontillträde var definitiva spiken i kistan för Kalmarunionen. Den unionen var kanske inte den bästa konstruktionen i början av 1500-talet men om den hade fått leva kvar till modern tid så hade den kunnat reformerats och demokratiserats till något riktigt bra. Jäklar vilka stafettlag vi hade haft (om än tråkigt att titta på) och vi hade kunnat sälja Grönland till Trump. Dessutom kom GV:s ättlingar att härja rejält nere på kontinenten. 30-åriga kriget hade troligtvis kunnat bli betydligt kortare utan svensk intervention som initierades av G2A (sonson till GV) för att bara ta ett exempel. Så att fira Vasaättens trontillträde 2023 är kanske inte så PK.

Ganska intressant utvinkling av historian för 500 år sedan, dock får du förklara varför vi hade ägt Grönland, om inte Kalmarunionen upplösts (+ att det inte är säkert att vi sålt till "corona-Trump ändå)

Link to comment
Share on other sites

Blir det ett hemmavasan får vi hoppas de får ordning på appen. Läste att en del fått cykla 110-120 km innan de kom "i mål" på hemmacykelvasan. Vore förmodligen bättre att inte gå över ån efter vatten utan på något sätt använda sig av klockarna nästan alla kör med idag.

Gäller att hitta något lämpligt ställe på sjön med möjlighet till lä i alla åkriktningar och spola bana under vintern.

Link to comment
Share on other sites

Ett streck i räkningen mot 30?

Stötta VL för att ge fortsatt liv i en tradition som väldigt många vill uppleva även i fortsättningen?

 

För min del räcker första argumentet i åtminstone ett år. Väldigt tacksam för att det gick att genomföra i våras och hoppas på att fortsatt spridning av Coronaviruset inte drabbar oss värre än en virtuell Vasa (och några lopp till). Om vi har tur och VL och andra motionsloppsarrangörer får lindring i kraven och kan genomföra en mer lokal variant så är det såklart bättre.

Med tanke på förra vintern så hoppas jag bara att det finns snö så att jag slipper köra 90 km i Vallåsen... inte ens en rundslinga kan uppväga tristessen med 90 varv... motivationen räcker nog men tråkigt blir det...

Link to comment
Share on other sites

Ett streck i räkningen mot 30?

Stötta VL för att ge fortsatt liv i en tradition som väldigt många vill uppleva även i fortsättningen?

 

För min del räcker första argumentet i åtminstone ett år. Väldigt tacksam för att det gick att genomföra i våras och hoppas på att fortsatt spridning av Coronaviruset inte drabbar oss värre än en virtuell Vasa (och några lopp till). Om vi har tur och VL och andra motionsloppsarrangörer får lindring i kraven och kan genomföra en mer lokal variant så är det såklart bättre.

Med tanke på förra vintern så hoppas jag bara att det finns snö så att jag slipper köra 90 km i Vallåsen... inte ens en rundslinga kan uppväga tristessen med 90 varv... motivationen räcker nog men tråkigt blir det...

Görs det upp någon resultatlista eller blir man bara noterad för ett vasalopp ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...