Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Resultatlistan ändras!


Recommended Posts

Efter Vasaloppet hade jag en viss placering i resultatlistan, och i mejlet de skickade. Något dygn senare hade jag fått ett snäpp sämre placering, trots att tiden så klart var densamma. När jag idag kontaktade Vasaloppet för att fråga om en annan sak, passade jag på att fråga hur det kom sig att det blivit så. Det kunde de inte svara på, men det var så klart inget som skulle kunna hända mer. Men så, senare samma dygn, har min placering blivit ytterligare ett snäpp sämre. 

 

Ja, jag är bara en motionär som ville ta mig i mål, och har således en placering i de djupare skikten, men jag undrar nu så mycket vad det där beror på. Ingen annan som reagerat? Någon som erfarit samma sak något tidigare år? Någon som är insatt i hur sådana här resultatsystem fungerar och därför förstår? Eller någon som bara har en teori?

 

(Ja, jag tog upp samma sak i mitt inlägg i Vasaloppet 2020-tråden idag, men eftersom ingen kanske orkar läsa hela vägen dit, och eftersom jag nu grubblar mer än någonsin, ger jag saken en egen tråd.)

Link to comment
Share on other sites

För säkert 10 år sedan hade jag en liknande incident, jag hade åkt jämnt med en annan åkare i flera mil, ibland var han före och ibland jag, men när vi gick i mål så var jag ca. 5m före. Men i resultatlistan så hade han placeringen före mig.

Skickade ett mail och frågade hur det kunde bli så, fick svar av Tommy Höglund att så kunde det bli vid en spurt om man slängde fram sitt ben som var utan chip, medans konkurrenten valde rätt ben.

När jag påpekade att det finns bildbevis på att jag är 5m före, och att ni borde se över tidtagningssystemet, så fick jag inga fler svar från Tommy...

Har även haft "turen" en gång,att få en placering bättre än jag förtjänade efter en spurt, men då kan det ha varit det här med att sträcka fram chipbenet vid målgång. 

Link to comment
Share on other sites

Det har hänt mig också. 2017 blev jag nerpetad två platser några dagar efter VL när två nya namn dök upp i listan högre upp. Jag kan tänka mig att det handlade om åkare vars chip inte hade fungerat korrekt, och som fick placering i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag som startade denna tråd gick för några dagar sedan, i början av maj, in och tittade på resultatlistan på nytt. Då har jag åkt ner ytterligare två placeringar. Jag mejlade åter till Vasaloppet för att få veta vad det beror på, men har ännu inte fått något svar. Totalt har jag nu åkt ner fyra placeringar sedan jag såg mitt namn i resultatlistan för första gången.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...