Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Virtuellt Vasalopp

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 613 inlägg

Inom skidorienteringen har det blivit fler som stakar, då banorna är så smala stora delar av loppet att det inte går att skejta.

Nu drar jag kanske iväg OT igen men detta är inte direkt något som hänt sista åren... Skidorienterarna var väldigt tidiga med att skejta, min pappa hade tex skidorienteringsskidor med stålkant redan på 60-talet för att kunna skejta på företrädelsevis vägar men i övrigt åkte man som regel med fästvalla under skidorna fram till skarven mellan 80- och 90-tal  då de flesta gick över till att åka på skejtskidor trots smala spår. Vissa arrrangörer bla vid SM-sprinten i Sundsvall 1991 med Per Nylander som banläggare hade som uttalat mål att man skulle vinna med fästvalla under skidorna men det sket sig eftersom de bästa åkarna stakade sig fram ändå trots smala spår och relativt kuperad terräng. Finländaren Anssi Juutilainen vann också vid ungefär samma tid en världscuptävling med smala spår genom att staka sig runt en bana som bedömdes som "omöjlig" att åka utan fäste och efter det så kom hela skidorienteringsvärlden att gå över till skateskidor och där man skejtade där det gick eller så stakade man där det inte gick att skejta och så är det än idag. Så jag skulle nog påstå att skidorienterarna upptäckte redan 15 år före långloppsåkarna att stakning var snabbare än att  åka med fästvalla.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Min kompis skidorienteraren menar att procenten stakning vs skejtning har ökat de sista åren, så han tränar rena stakpass men med skejtlängd på stavarna.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
Nu är jag inte uppdaterad på reglerna men jag antar att skidorienterare får ha stavlängd upp till kroppslängd och så korta skidor man vill?
Ska se om jag inte kan damma av de gamla takterna och göra nypremiär i den ädla sporten i vinter.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Virtuella tävlingar är ju ett uppfinning för att råda bot på bristen på tävlingar under coronapandemin. Kriser stimulerar till innovationer för att hitta nya vägar ur en situation, vilket är positivt. Jag såg ett inslag i Rapport från en by i Jämtland, där man inrett en jättestor container med ett elverk, som kunde försörja affär och bensinmack med el vid ett stort haveri i elleveranserna.Förhoppningsvis finns det driftiga personer som kan klura ut ett sätt att få tävla live även under en pågående pandemi, då man man tröttnar på virtuella tävlingar efter några gånger och längtar tillbaka till tävlingar live.

Jag skulle tro att det blir fler tävlingar med individuell start i vinter fast om det är möjligt i långlopp vet jag inte.

Jag har funderat på vilken plats jag skulle förlägga mitt virtuella vasalopp och kommit fram till Lövhult i Nässjö.

Rullskidbanan är 4 km och från skidstadion 1 km. Det skulle i så fall bli 22 varv x 4 = 88 km + 2 km fram och tillbaka till skidstadion. Det är en småkuperad bana bortsett från uppfarten från skidstadion och normalt sett brukar det vara snö där första veckan i mars,

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar