Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Min träning utifrån Polar


Nobbe

Recommended Posts

Lite kul att sammanställa ett år från Polar Flow och fundera på förbättringspotential.  :)

 

Ca 200 tim träning total

 54 % Längdskidor/RS, 18% Löpning, 12% LV-cykel, 16% annat.

Pulszoner

7% i zon 5, 40% zon 4, 35% zon 3, 14% zon 2, 5% zon 1

Snittid/pass 1t,12min, Snitt/vecka 3t 48 min 

 

+styrka 1-2 pass/vecka

 

Vad hade man kunnat göra annorlunda för att få ut mer av insats? Kan inte träna så mycket fler timmar. Det blir mycket tid zon 4/A2 mellanmjölk. Borde man omfördela tiden? Jag upplever det som att konditionen är ok men uthållighet sämre.  

Link to comment
Share on other sites

Tror de flesta skulle ge dig tipset att köra 3 olika kond. pass i veckan,

intervall (30 min) lite vad somhelst som får upp pulsen, löpning eller stakmaskin tycker jag är bra, skidor på vintern

tröskel ( 1h) rullskidor/ skidor

och distans, (2h) rullskidor/skidor.

Mer distans nu och fram till hösten och mer intervaller därefter. Styrka 2 ggr/v fram till skidorna åker på, därefter 1/v.

Det är viktigt att hitta den träningen som är rolig. LVG är tveksamt om du inte är duktig på cykel, mtb funkar bättre tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar Klas. Är nog ungefär som jag själv tänker. Utmaningen är att få tid till distanspasset uppåt 2 tim. Det kanske är bättre att träna lite färre pass men längre? Ifjol hade jag nån idé om att springa långt och länge med distanspuls, men knät höll inte så då blev det LVG istället. Blir gärna att träningen blir gubbpass dvs halvlångt och halvhårt när det blir luckor i livspusslet. Tröskelpass blir ett ganska vitt begrepp för mig 80-90% innebär att 148 känns lugnt, 167 utmanande, brukar nog hamna väldigt nära 148 i snitt på mina löppass 10-12 km. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...