Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Min träning utifrån Polar

• Vänligen logga in för att kunna svara
3 svar till detta ämne

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 146 inlägg

Lite kul att sammanställa ett år från Polar Flow och fundera på förbättringspotential.  :)

Ca 200 tim träning total

54 % Längdskidor/RS, 18% Löpning, 12% LV-cykel, 16% annat.

Pulszoner

7% i zon 5, 40% zon 4, 35% zon 3, 14% zon 2, 5% zon 1

Snittid/pass 1t,12min, Snitt/vecka 3t 48 min 

+styrka 1-2 pass/vecka

Vad hade man kunnat göra annorlunda för att få ut mer av insats? Kan inte träna så mycket fler timmar. Det blir mycket tid zon 4/A2 mellanmjölk. Borde man omfördela tiden? Jag upplever det som att konditionen är ok men uthållighet sämre.  

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Tror de flesta skulle ge dig tipset att köra 3 olika kond. pass i veckan,
intervall (30 min) lite vad somhelst som får upp pulsen, löpning eller stakmaskin tycker jag är bra, skidor på vintern
tröskel ( 1h) rullskidor/ skidor
och distans, (2h) rullskidor/skidor.
Mer distans nu och fram till hösten och mer intervaller därefter. Styrka 2 ggr/v fram till skidorna åker på, därefter 1/v.
Det är viktigt att hitta den träningen som är rolig. LVG är tveksamt om du inte är duktig på cykel, mtb funkar bättre tycker jag.

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 146 inlägg

Tack för svar Klas. Är nog ungefär som jag själv tänker. Utmaningen är att få tid till distanspasset uppåt 2 tim. Det kanske är bättre att träna lite färre pass men längre? Ifjol hade jag nån idé om att springa långt och länge med distanspuls, men knät höll inte så då blev det LVG istället. Blir gärna att träningen blir gubbpass dvs halvlångt och halvhårt när det blir luckor i livspusslet. Tröskelpass blir ett ganska vitt begrepp för mig 80-90% innebär att 148 känns lugnt, 167 utmanande, brukar nog hamna väldigt nära 148 i snitt på mina löppass 10-12 km. 

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Tröskelpass kan du nog sikta mot 85% i puls, efter 1h ska det kännas ordentligt, fortare än gubbdistans alltså, nästan tävlingsfart. Distanspasset ska vara grenspecifikt så lvg hjälper inte om du tänker bli bättre på skidor

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar