Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Garmin sleep


Håll höger!

Recommended Posts

Har köpt en Garmin 245.

Har en fråga om sömnuträkningen.

Man ska väl inte lita helt 100 på den, men upplever ändå att den har bra koll, visar tex rätt exakt när jag somnat.

 

Men frågan är, när jag vaknar och sen kollar hur jag sovit så kanske det står 1h23min i djup sömn. (Efter den har synkroniserat såklart) men sen på dagen när jag går in så kan det värdet ha ändrats. Det kan minska flera gånger under dagen. Vet någon vad det beror på?

Link to comment
Share on other sites

Viktigt att ha en avspänd inställning till sömnen, annars är det risk att man upplever att man har problem med sömnen. Sover man dåligt en natt, sover man desto bättre nästa. Om man inte tränar för nära sånggåendet brukar träning vara ett bra sätt att få en god sömn. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad det beror på men har också noterat att sömndatan ändras under dagen.

Dessutom stämmer sällan stegräknaren i klockan med det som Garmin Connect visar.

Ibland visas träningspass innan stegen uppdaterats.

 

Jag ser alltså att synkningen mellan klockan och Garmin Connect har problem.

 

Förra året kom också en programuppdatering som innebar att min djupsömn blivit betydligt mer omfattande, min REM sömn saknas helt...

Jag litar inte på Garmin Connect men kikar ändå på datan för att se hur jag  rört mig på natten. Viss information kan man väl hämta om sömnkvalitet men inte litar jag på den helt :).

 

Garmin Connect har inte heller speciellt bra rapportfunktioner. Jag gillar min Garmin (920 XT) men Connect är inte anledningen till att använda Garmin...

Link to comment
Share on other sites

Om du kikar på synkningen så kommer du nog att se att vissa värden uppdateras om man synkar en extra gång...

Jag tror att dessa två faktorer kan spela in...

Synkning är inte komplett vid varje synk.

Djup eller lätt sömn beror nog på medelvärden och jämförelse med dagaktivetetr eller rörelse, Så dessa uträkningar påverkas nog av synkningar och att tiden går över dagen.

 

Men att sömntid uppdateras (jag har fått ett par extra timmars sömn efter ett tag) under dagen känns absolut konstigt.

Detta med att stegräknaren på klockan inte är exakt samma som i Connect har jag tänkt länge på att felrapportera...

Men jag bryr mig ju inte så jättemycket, intervallpass och GPS och puls under passen är det viktigaste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...