Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Intervaller


Håll höger!

Recommended Posts

Hoj

Lyssnade på Erik Wickström och Niklas Bergh i podden Lagom kondition. För något avsnitt sedan, kanske var det avsnitt 122, pratade de om tröskelpuls.

 

Erik sa att åk ett lopp på ca 2 timmar. Din snittpuls på loppet är typ din tröskelpuls.

Jag stakade ett lopp på 2:30 i våras, med en snittpuls på 170 bpm. Min maxpuls är ca 187.

 

Nu när jag ska köra intervaller så bör jag ju ligga där då.

Och på kortare intervaller, säg 4 min, bör jag ju ligga över dessa 170 slag.

 

Men det finns inte en chans att jag klarar det. Snittar kanske 160-165 på 4 min.

Kör ibland med några vänner så tävlingsmomentet finns där. Jag vet inte vad jag ska skylla på, litar inte helt på att det är tävlingsdjävulen som hjälper mig på loppen.

Det är väl inte så att jag borde hålla på längre för att få högre snittpuls? Skulle inte orka så mycket längre med den farten.

 

Hur kör ni på era intervaller, kontra snittpuls på långlopp, kontra maxpuls?

 

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte du ska stirra dig blind på medelpulsen under en hel intervall när du kör 4 minuter eller kortare. Pulsen stiger under intervallen tills man når den önskade nivån. Det betyder att medelpulsen under hela intervallen inte blir lika hög som du förväntat dig. Kan du hålla dig över din eftertraktade pulsnivå de sista 2 minuterna är det bra. Det du inte vill är att trycka upp pulsen för snabbt i början av intervallen och tappa på slutet.

 

Samtidigt, att köra längre intervaller brukar innebära att det är lättare att hålla tröskel-nivå på intervallen. Tröskel är komfortabelt hårt och man borde lätt kunna hålla det på ex 10 minuters intervaller. Förutom då kanske på de sista om man kört i över 30 minuter effektiv tid.

Link to comment
Share on other sites

Hoj

Lyssnade på Erik Wickström och Niklas Bergh i podden Lagom kondition. För något avsnitt sedan, kanske var det avsnitt 122, pratade de om tröskelpuls.

 

Erik sa att åk ett lopp på ca 2 timmar. Din snittpuls på loppet är typ din tröskelpuls.

Jag stakade ett lopp på 2:30 i våras, med en snittpuls på 170 bpm. Min maxpuls är ca 187.

 

Nu när jag ska köra intervaller så bör jag ju ligga där då.

Och på kortare intervaller, säg 4 min, bör jag ju ligga över dessa 170 slag.

 

Men det finns inte en chans att jag klarar det. Snittar kanske 160-165 på 4 min.

Kör ibland med några vänner så tävlingsmomentet finns där. Jag vet inte vad jag ska skylla på, litar inte helt på att det är tävlingsdjävulen som hjälper mig på loppen.

Det är väl inte så att jag borde hålla på längre för att få högre snittpuls? Skulle inte orka så mycket längre med den farten.

 

Hur kör ni på era intervaller, kontra snittpuls på långlopp, kontra maxpuls?

Låter som att något inte stämmer. Om du snittade 170 på två timmar kan ju inte 170 i snitt över 4 minuter vara något problem?Kanske så att ditt verkliga tävlingssnitt var 160 istället?

Link to comment
Share on other sites

Kan faktist vara så att det ibland blir svårare att få upp pulsen vid intervaller men det brukar bero på vissa saker.

 

Dåligt uppvärmd, eller för hög belastning så musklerna blir trött innan hjärtat når högre puls.

 

Själv tycker jag det är bättre att köra fler intervaller än längre intervaller om man vill komma upp i högre puls.

Med längre intervaller så kommer iaf jag inte upp I samma effekt, detta märker jag tydligt på min skierg.

 

Högsta pulsen brukar jag dock få av ca 30 min hård körning med en 2 min spurt som avslutning.

Link to comment
Share on other sites

Nä jag tror inte att det är något fel, har kört andra lite kortare tävlingar där jag legat på 170 och tom över det i snitt (skejt)

Har samma pulsklocka och allt.

 

Men det kanske är rimligt, kanske bör köra lite längre för att snittpulsen ska bli nog hög.

Sen laddar jag ju inte upp med föda som inför en tävling heller, borde kanske prova det.

 

kanske är viktigare att hålla ett högre tempo på intervallerna än på tävling, än att gå efter snittpulsen.

 

Men tack för input av alla


 

Link to comment
Share on other sites

Det Utter skriver håller jag med om. Du kan inte titta på snittpulsen på hela intervallen. Hur ska du kunna ta igen den kanske minut som du ligger under din tilltänkta snittpuls?

Det är ju som var en av anledningarna till 4 min intervallerna, man upptäckte att det tog ca 1 minut att komma upp i arbetspuls och att man sen får ca 3 min vid den pulsen.

Du kanske skulle kolla snittpulsen på de sista 2 minuterna i stället.

Link to comment
Share on other sites

Vitsen är väl pulsen? Och att låta hjärtat överanstränga sig.

Effekten ute i stavarna beror ju på fler saker än hur ansträngande kroppen tycker att det är?

Nu i 30 graders värme och speciellt vid träning inomhus så slår pulsen en hel del extra slag på grund av överhettning. Vet inte hur bra träningseffekt det har dock. Det går att driva riktigt hög puls på Skierg utan att man behöver anstränga sig så hårt om man kört länge i ett instängt och varmt rum och låtit bli att dricka. Även om man dricker har man ingen chans att hålla jämna steg med svetten.

Link to comment
Share on other sites

Intervallen syftar väl till att få upp mjölksyranivån i blodet såpass att kroppen anpassar sig och ger bättre möjlighet att syresätta alternativt blir starkare/effektivare?

Allt för att få syrenivån att räcka till.

 

Så jag tippar på att puls kan man bara titta på om slagvolymen är konstant?

Jag tror att slagvolymen också beror på hur trött hjärtat är? Dvs kan bli mindre och kompenseras med fler slag och samma totalvolym? Glykogenlager som tar slut brukar ge högre puls i slutet på längre lopp dessutom.

Fast å andra sidan känner man sig ju ibland starkare och ibland svagare, vad det nu beror på... 

 

Jag försöker nog alltid köra så hårt det går utan att mjölksyran blir altför hög på sista intervallen, dessutom jämna alternativt progressiva intervaller. Man känner efter ett tag vad som man kan göra för att uppnå max fart på intervallen om man gör liknande intervaller ofta, för referens.

 

Jag tittar aldrig på puls under intervaller, ganska ointressant tycker jag eftersom mjölksyran hindrar pulsen från att stiga alltför högt.

Vid långpass däremot (för att köra tillräckligt lågt) så är puls mer intressant. 

I alla pulsutmanande pass går jag på känsla och tittar i efterhand hur det blir, som igår vid backintervaller där jag såg att maxpulsen ökade med ett steg för varje genomförd intervall. Visade på att jag inte stumnade och blev allt tröttare (jämn fart).

För mig ett kvitto på att jag gjorde som jag planerade.

En tanke jag har är att på klubbintervaller hänger jag dåligt med de yngre på kortare intervaller (under 10 minuter) men bättre på längre, dvs hjärtat tar längre tid på sig att få upp volym i blodflödet.

 

Så sammanfattningen är att puls tittar jag på vid längre pass, sällan under pulsutmanande pass men i efterhand.

Tröskelpuls når jag genom långsam fartökning som ger tid för hjärtat att komma igång ordentligt (tar längre tid för äldre som mig) dvs över 20 minuter. I intervaller hämmar mjölksyran alla jämförelser med pulsnivåer under långlopp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Att ligga på 90% låter väldigt högt för långlopp. På 4 min fokuserar jag på att få upp pulsen till 85 eller över, men det kollar jag efteråt. Känns det lätt under intervallen så vet jag iof att det har går under den nivån. Inte en chans att medel ska ligga så högt, inte ens matematiskt möjligt
Link to comment
Share on other sites

Körde intervallerna i början av sommaren på tröga everest. Har nu kört på typ 3:or (freeskate 2:or) och då kommer pulsen upp lite bättre. 

Körde 4 intervaller på 10-11 min då hade jag en snittpuls på 165-167 bpm (88-89 % av max). Tänker att lättare rull ger högre puls och trögare rull gör att musklerna får jobba mer och man kommer inte upp i samma puls.

 

Men kommer inte att vara slav under pulsen utan köra på känsla. 

Link to comment
Share on other sites

Imponerande pulsnivåer! På 10min intervaller försöker jag ligga runt tröskel (87% för mig).

Ligger jag högre (tävling) sabbas träningsplanen. Kan du ligga mycket högre än så, antar jag att;

1) du är elit. Grattis! Hälsa Calle. Eller Ebba..

2) du har fel maxpuls. Tillbaka till ritbordet.

3) Du trollar. Beware of the light!

Link to comment
Share on other sites

Haha lite ironi. Ska hälsa Ebba.

 

Nä men allvarligt så är det ju förstås bara punkt 2 som är rimlig.

Men jag tänker att om jag skulle ha högre maxpuls än jag angett så borde jag väl ha än lättare att komma upp i de 170 slag som jag haft som snitt, på intervallerna när jag kör det jag har.

 

Men vi struntar i procenten av max, så motsvarar väl ändå 170 bpm i snitt på ett långlopp, 170 bpm i snitt på ett träningspass.

 

Nu fikarast!

Link to comment
Share on other sites

Train low compete high gäller i de flesta avseenden för mig.

Jag vilar inte innan träning, kör inte kolhydratladdning eller liknande.

Det ger att jag alltid har högre prestation vid tävling där jag kommer utvilad och med fylla glykogenlager.

Dessutom att jag alltid klarar högre snittpuls under tävling än på träning.

 

Så jag tror inte att tävlingspuls kan jämföras direkt med träningspuls, gäller för mig åtminstone.

(gammal notering var ett Göteborgsvarv med snittpuls på 172, uppmätt maxpuls 189, jobbigt men normalt på den tiden)

 

Problem med snittpuls på en 10-minuters intervall är att pulsen startar lägre och slutar högre än snittet, dvs slutet kan mycket väl vara högre än vad du vill ha på ditt pass = risk för mjölksyra och stumnande eller för hård belastning.

Så om du tycker att din snittpuls är OK och träningen löper på bra, då behöver du inte bry dig mer. Träningsreferens lär vara det bästa, höj om du inte känner dig presssad, sänk om det sliter.

Att jämföra med tävlingspulsen mot intervall ger att jämföra äpplen och päron, omogna päron.

 

Möjligtvis jämföra dina snabbdistanspass med tävling, där enbart själva formtoppningen kan vara en begränsande faktor.

Snabbdistans är för mig betydligt längre än 10 minuter... en tid där uppstarten av pulsen blir obetydlig dvs mer än 30 minuter, helst 40-60 minuter.

Formtoppningseffekten ger nog mest att jag orkar högre snittpuls under längre tid än träningspasset... påverkar kanske inte snittpulsen så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Imponerande pulsnivåer! På 10min intervaller försöker jag ligga runt tröskel (87% för mig).

Ligger jag högre (tävling) sabbas träningsplanen. Kan du ligga mycket högre än så, antar jag att;

1) du är elit. Grattis! Hälsa Calle. Eller Ebba..

2) du har fel maxpuls. Tillbaka till ritbordet.

3) Du trollar. Beware of the light!

+1
Link to comment
Share on other sites

Jag använder pulsen på intervaller och snabbdistans. Vet inte vad jag skulle ha pulsen till på långpass. I alla fall till lugna långpass. Men om jag avslutar i tävlingsfart kan det förstås ha sina poänger.

 

Som jag skrev tidigare i denna tråd skippar jag att kolla pulsen på hela intervaller utan kollar istället andra halvan av intervallen eller iaf efter ett tag när pulsstigningen upphört. Det jag eftersträvar är att ligga på en jämn hög puls som inte ska stiga under hela intervallen. Jag vill heller inte att den sjunker i slutet av intervallen för då har jag kört för hårt. Men det är en analys som sker efteråt. Jag förutsätter att alla numera kan titta på sin pulsgraf efteråt.

 

Jag går mycket också på känsla (typ Borgskalan) och tid eller hastighet. Är det samma förhållanden, samma sträcka och liknande väder så fungerar det lika bra. Men jag tycker att pulsen ger ett mervärde ändå för att jämföra med andra förhållanden. T.ex. vill jag kunna få ut så mycket som möjligt i både lätt terräng och i backigare terräng.

 

Att ta värdet från en 4-mils tävling är helt OK som start men sen använder man sig av värden från andra intervallpass. Om du klarar av att hålla högre puls så ser jag det som progression mot att bli bättre. Förhoppningsvis så stämmer det med känsla och hastighet också.

Link to comment
Share on other sites

Borgskalan är även den baserad på puls (20 motsvarar en maxpuls på 200) så alla vägar leder till Rom.. har man kört mycket med pulsklocka så blir man en överdängare på att veta var man ligger i puls baserat på känsla efter ett tag. Då kan man köra Borgskalan med en till två decimalers precision.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...