Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längd stavar


Flopsie66

Recommended Posts

Man mäter med pjäxor på. Så ca 2 cm till på hans längd.. Man mäter bara till handremmens utgång.

På rullskidor får man ha ytterligare 2 cm på stavarna

Jo, man mäter till stavremmens ingång med pjäxor på, men att skulle få ha ytterligare 2 cm har jag för mig att det togs bort och inte gäller längre. Fast helt glasklart är det inte vad gäller pjäxornas 2 cm, om de skall läggas till på 83 % av längden eller om 83 % skall tas på längd+2 cm, vilket i så fall blir 145 till stavremmens ingång.

En fundering; När man går till butiken och skall köpa stavar är de fortfarande mätta på samma sätt som tidigare eller har stavtillverkarna anpassat sig till FIS-regeln ?

Link to comment
Share on other sites

Man mäter sin längd med pjäxorna på fötterna. 2 cm är hittepå.

 

För övrigt anser jag att man ska mäta med skidor på,

I spår för dagen, med tillägg för ev stakdiken. På långlopp skall det även kompenseras för att man tappar ca 2 cm i längd under en dag pga diskkompression.

Link to comment
Share on other sites

Jo, man mäter till stavremmens ingång med pjäxor på, men att skulle få ha ytterligare 2 cm har jag för mig att det togs bort och inte gäller längre. Fast helt glasklart är det inte vad gäller pjäxornas 2 cm, om de skall läggas till på 83 % av längden eller om 83 % skall tas på längd+2 cm, vilket i så fall blir 145 till stavremmens ingång.

En fundering; När man går till butiken och skall köpa stavar är de fortfarande mätta på samma sätt som tidigare eller har stavtillverkarna anpassat sig till FIS-regeln ?

Plus 5cm var det först. Sen togs det bort. Sen ändrades det igen till plus 2 cm..

 

Ja precis som oxberg skriver. Man mäter sig med pjäxorna på. Sen 83%

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du? Man mäter alltid spets till övre utgång av remen.

Från rem till staven topp varierar nog. Kv+ och ONEWAY har väl 4cm.

Swix äldre handtag hade typ 5 cm

Dom extra 2 cm har att göra med att en rullholk kan i vissa fall öka längden med upp till 2 cm jämfört med en snötruga. Så man skall kunna åka med samma stavar på vintern och sommaren.

Men kom ihåg att detta är max längd, det inte samma sak som att det är den bästa längden, den är för många klart kortare än maxlängden, att orka åka med maxlängd kräver sin åkare.

 

Ursprungsfrågan var väl vilken längd skall man ha, för dom flesta och framför allt när man är ny fungerar den gamla tumregeln 85 % av kroppslängden väldigt bra, självklart kan det variera på olika åkare. Men blir man mer van kan man testa längre eller kortare stavar och man känner ofta vad som fungerar bäst då helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du? Man mäter alltid spets till övre utgång av remen.

Från rem till staven topp varierar nog. Kv+ och ONEWAY har väl 4cm.

Jag tog mina uppgifter på Rullskidcenters hemsida och där kom man fram till att en person på 173 cm kan ha en stav på max 147,3 cm dvs 147 cm avrundad neråt. Även om man läser deras information blir man inte klok på om det är 147 cm topp till spets eller 147 cm spets remingång. Att blanda in längden till toppen förvirrar bara begreppen, då avståndet som du skriver kan variera från remingång till topp.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiF4b_bqqnqAhWwmIsKHeEKDIYQFjAAegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.rullskidcenter.se%2Fstavlangder-for-langdskidor-och-rullskidor&usg=AOvVaw1oUxIMVvSj4bowU4AwRKcF

Link to comment
Share on other sites

Det låter som om du har rätt längd. Mkt snack om cm hit och dit, jag kör på stavar från 155-160 och tycker inte att jag kör speciellt mkt bättre på den ena eller den andra. På snö tycker jag att 160 blir för långa för att få till klassisk teknik bra. Jag är 187
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...