Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix nya paraffiner


Marsun

Recommended Posts

Visst är det resterande paraffin som oxiderar på skidorna, men det är inget stort problem tycker jag. Jag brukar ta den fina stålborsten och borsta bort det vita, sen är det bara att köra på som vanligt och man märker inget under vintern. Jo, förresten bakom klacken på glidsulan kan det bli lite "vitt" ung ett par dm efter ett långt pass, men då är det inte fråga om oxidering utan att paraffinet försvunnit i och med att skidan "doppats" mot underlaget och sen lyfts upp och då har väl små paraffinpartiklar följt med.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Inneklima påvirker sålemateriale nok til at rubben får dårligere feste over tid dersom den er ubeskyttet og ikke blir frisket opp. Påvirkningen av gliden skal jeg ikke ta på meg å kvantisere. Ski som ligger ute i en garage eller står intill vggen blir nok mer påvirket enn de som ligger inne en mørk kjeller Glider beskytter i alle fall mot det meste både inne og ute.

 

OBS tviler IKKE på at uvoksede siklede ski glir godt. Men jeg som liker Fisher fabrikkslip velger å følge opp fabrikkvoksingen som Fischer anbefaler

 

Vallajärnet påverkar plasten mer än att göra ingenting. Via värme genomgår belaget en härdningsprocess, som många uppfattar som att valla blivit en del av plasten.

Link to comment
Share on other sites

Vallajärnet påverkar plasten mer än att göra ingenting. Via värme genomgår belaget en härdningsprocess, som många uppfattar som att valla blivit en del av plasten.

Där har du en poäng och jag vill hävda att transparanta belag är värre att hårdna och även om man inte är någon inbiten stålsicklare skulle jag säga att det inte vore fel att sickla bort ytan på ett par intorkade skidor så att den blev mer "fet"

Link to comment
Share on other sites

Valla (eller åtminstone färgen i vallan) tränger in i belaget.

Jag tror även du, Volevodin, har noterat detta på vita belag.

Jag har ett par rejält missfärgade Atomic (vita i toppen) av Skigo röd glidvalla. Jag bara antar att svarta belag också tar åt sig av valla på liknande sätt.

 

Funktionen av glidvalla "vet" jag inte men antar att den är till för att förbättra glidet genom att förbättra egenskaper i ytan.

Skulle kunna vara vattenavstötningsförmågan, binda lösa fibrer och göra ytan slätare och kanske ytterligare påverkan. 

Regöring har diskuterats också. Genom sickling och borstning så är det ju inte mycket kvar såklart, möjligen en tunn film och lite som trängt ner på något vis (borde väl inte gå men uppenbarligen möjligt genom färgbeviset) så egenskaperna lär snabbt avta genom mekanisk påverkan i spåret.

 

Att belaget hårdnar/härdar genom värme låter rimligt. Låter ju också mycket rimligt att man kan ta bort detta (vill man det?) med en stålsickling eller stenslipning.

Sist jag stenslipade mina skidor upplevde jag ett klart förbättrat glid i en tävling (ej använda innan), jag tyckte så genom subjektiv bedömning främst att jag gled bättre än alla jag körde bredvid). Är det möjligt om det blir en massa lösa fibrer efter stenslipning? Var min vallning bättre än andras den dagen?

Svårt att veta och lätt att tycka :).

Link to comment
Share on other sites

Vad är det paraffinet/glidvallan gör,egentligen?

Ett paraffin limmar ner ”fibrer” ”hår” eller kalla det vad du vill. Den fyller också igen och slätar över ojämnheter. Sen får man en rengöring på köpet. Dessa parametrar gör att skidan glider bättre. Samma resultat går att uppnå med tex en stålsickel,

Link to comment
Share on other sites

Vallajärnet påverkar plasten mer än att göra ingenting. Via värme genomgår belaget en härdningsprocess, som många uppfattar som att valla blivit en del av plasten.

I følge isosport skal konkuransesålene deres tåler 130grader. Isosport som produserer skisåler for konkuransebruk og som blir brukt av skiprodusenter, oppgir at sålene deres kan ta opp ca 1,8 milligram voks pr cm2. Begge deler er målt etter en standard. Så her er du uenig med skisåleprodusenten dersom du mener voks ikke tas opp i sålen.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det paraffinet/glidvallan gör,egentligen?

I følge skisålefabrikant, skiprodusent og voksprodusent beskytter voks skisålen.

I tillegg:

Skisålen har en hardhet på Shore D 64

www.isosport.com/itrfile/_1_/108a2553eaf3cd4a053c7ded3c923405/data%20sheet%20-%20IS%20NHS%20Race%207812%20C10X8X7.pdf

 

For å forbedre gliden ved varmere fører (mykere snø), kan en tilsette mykere voks i sålen. 

Grøn har ca Shore D 40

Rød har ca Shore D 25

www.skitestguys.com/wax-hardness.html

 

Glid versus temperatur for forskjellige harde til myke vokser kan en se her

www.skitestguys.com/ski-wax-reference-guide.html

 

Nederst på siden www.skitestguys.com/test-results.html er dette bildet:

http://nebula.wsimg.com/27000b56ce867091561073f2771016b5?AccessKeyId=26E38B90A8274B58C1FF&disposition=0&alloworigin=1

 

Jeg har vanskelig for å se hvordan en skisåle med en hardhet kan være bedre i alle temperaturer enn disse tre voksene med forkjellig hardhet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et mysterium akkurat som som nylontauet en har hatt i forpakningen i årevis blir stivt og bleket når det har ligget en sesong i båten. Eller sykkeldekkene som har ligget i forpakningen i 5 år og ser like fine ut, ser gamle ut etter 8 uker på sykkelen. Lurer på om det er pga materielet ligger i ro og blr holdt unna vann og sol, men vet ikke. 

Nylon är polyamid, inte ptfe. Och gummi ä ren helt annan sak. Men du säger ju det själv att de påverkas ute i ljuset. Känns inte som ett argument för att man skulle behöva skyddsvalla skidor för sommarförvaring i en mörk källare.

Link to comment
Share on other sites

Till hösten finns det skäl att återkomma till hur de nya flourfria vallorna står sig jfr med de gamla. Som bekant finns det ett flertal olika märken på marknaden och jag är då intresserad av hur just mina märken glider i förhållande gammal-nytt mao finns det mer än Swix på marknaden.

 

t ex är det skillnad på en morot och en morot ?

Link to comment
Share on other sites

Nylon är polyamid, inte ptfe. Och gummi ä ren helt annan sak. Men du säger ju det själv att de påverkas ute i ljuset. Känns inte som ett argument för att man skulle behöva skyddsvalla skidor för sommarförvaring i en mörk källare.

Å, trodde vi snakket om vanlige svarte såler ala "Sintered ski- and snowboard running base, made of ultra-high molecular weight polyethylene(UHMW-PE), with high quality carbon black types, modified with special fluor and PTFE based additives.

 

Hvite såler har jeg ikke noe erfaring med eller kunnskap om

 

Men, vet at mange tar på "transportglider" for å beskytte sålen mot mekaniske skader. Det gjør jeg også.

 

Mitt poeng er at mange materialer har liten nedbrytning når de lagres tørt, kjølig med lite bevegelse. Men straks de utsettes for ytre påvirkning går nedbrytningen mye fortere. Skia mine blir mye fortere slitt og hvite når jeg går med dem og lagrer dem uten voksing mellom turene enn hvis de bare lagres.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha notert det. Det er mange farer med gliding som fort kan utligne fordelene (Sett bort i fra fluor, støv, gasser og kostnader).

  • Overopphete skia slik at sålen blir skadet
  • Overoppgete skia slik at epoxy blir skadet og skia/sålen blir skjev
  • Sette skia rett ut i kulden så all smeltevoksen går ut av skia igjen. (Ikke farlig, men all for nothing)
  • Degradere sålen ved sprayvoks uten smeltevoks først.
  • Kjøle ned skia så voks presses ut og gir økt friksjon. (Manglende skraping/børsting ved nedkjøling)
  • Dårlig børsting så voksen tetter slipen.
  • Det finnes en temperatur (15 Farenheit) der all voks glir tilnærmet likt. Mulig det finnes en temperatur der uvoksede ski glir tilnærmet likt med optimalt voksede ski)

Fordeler

  • Beskytte skia og slip mot mekaniske skader og kjemisk forvitring
  • Øke gliden ved å endre hardheten til sålen mot snøen
  • Øke gliden i forhold til Hydrocarbon glider i noen tilfeller (ikke i snitt) ved å tilsette fluor, metall eller annet til voksen
  • Øke gliden i forhold til Hydrocarbon glider i nesten alle varme temperaturer ved å dekke sålen med rene fluorcarboner (Lovlig i EU for eget bruk av allerede innkjøpt smøring, forbudt i mange vanlige konkuranser)
Link to comment
Share on other sites

 

Bare for å ha notert det. Det er mange farer med gliding som fort kan utligne fordelene (Sett bort i fra fluor, støv, gasser og kostnader).

  •  
  • Sette skia rett ut i kulden så all smeltevoksen går ut av skia igjen. (Ikke farlig, men all for nothing)
  • Degradere sålen ved sprayvoks uten smeltevoks først.
  • Kjøle ned skia så voks presses ut og gir økt friksjon. (Manglende skraping/børsting ved nedkjøling)

 

Jag undrar lite om detta....

Jag brukar alltid, efter avslutad borstning, ställ ut skidorna i kylan (utomhus i bod) till nästa dag och då borsta igen. Inför större tävlingar gör jag detta upprepat eftersom ett belag "pressar" ut paraffinet i flera dagar när det krymper efter upphettning. Jag har nog glömt var jag läste detta men har för mig att MC Hammer berättade?

Om det är sant, då sker väl detta när jag åker skidor? Om jag inte sett till att borsta bort överflödigt paraffin innan tävling?

Det vill säga, om jag inte ställer ut skidorna och ser till att detta händer innan tävling så sker det under tävlingsdagen?

 

Sedan undrar jag även över sprayvoks... vaD degraderar belaget där? Lösningsmedlet? Paraffinet borde väl vara samma?

Link to comment
Share on other sites

I følge isosport skal konkuransesålene deres tåler 130grader. Isosport som produserer skisåler for konkuransebruk og som blir brukt av skiprodusenter, oppgir at sålene deres kan ta opp ca 1,8 milligram voks pr cm2. Begge deler er målt etter en standard. Så her er du uenig med skisåleprodusenten dersom du mener voks ikke tas opp i sålen.

Ingen blir gladare än en ekonomisk person som jag om valla går in i plasten.

Då behöver jag bara valla en gång mellan stenslipningarna.

 

Eller menar du att vallan går in i plasten och sen går ur den när man åker? Då spelar det ju ingen roll om den går in antar jag?

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar lite om detta....

Jag brukar alltid, efter avslutad borstning, ställ ut skidorna i kylan (utomhus i bod) till nästa dag och då borsta igen. Inför större tävlingar gör jag detta upprepat eftersom ett belag "pressar" ut paraffinet i flera dagar när det krymper efter upphettning. Jag har nog glömt var jag läste detta men har för mig att MC Hammer berättade?

Om det är sant, då sker väl detta när jag åker skidor? Om jag inte sett till att borsta bort överflödigt paraffin innan tävling?

Det vill säga, om jag inte ställer ut skidorna och ser till att detta händer innan tävling så sker det under tävlingsdagen?

 

Sedan undrar jag även över sprayvoks... vaD degraderar belaget där? Lösningsmedlet? Paraffinet borde väl vara samma?

Første: Min informasjon har jeg fra Fischer slutten av side 35 https://issuu.com/fischersportsgmbh/docs/w20318_engl_xc-tm

Trenger tydeligvis ikke gå på skia for at voksen presses ut. i følge Fischer. Swix sier at skia skal skrapes og børstes på nytt når en kommer til start i kaldt vær i Swix Virtual Tuning Clinic på youtube, men jeg husker ikke hvilken.

 

Andre: Løsemiddelet. Min info kommer fra Swix Virtual Tuning Clinic. Der sier han 1 gang voks, 3/4 ganger spray,1 gang voks.

Nevnes også i denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=2SKQs31X9ig. Ca etter etter 14:30

 

Ser at nordic sier minst 10grader for pålegging. Alpin sier de at den også kan legges på i kalt vær

Link to comment
Share on other sites

Ingen blir gladare än en ekonomisk person som jag om valla går in i plasten.

Då behöver jag bara valla en gång mellan stenslipningarna.

 

Eller menar du att vallan går in i plasten och sen går ur den när man åker? Då spelar det ju ingen roll om den går in antar jag?

Glideren holder seg bra i skia hvis den får herde i romtemperatur over natta.

Er vel problem med slitasje av voksen når en passerer 5 mil.

Så er det to skoler satt på spissen: Alt voksen voksen forsvinner etter noen km eller voksen går gradvis ut av sålen i løpet av en sesong eller mer

Tror du mener det første. Jeg, landslag og andre voksentusiaster mener at det holder å mette sålen ved ny ski og etter slip.

 

Men så mener vi også at voks med forskjellig hardhet glir ulikt. Så vi endrer yterste vokslaget etter temperatur og luftfuktighet.

 

Tanken er at voksen som ligger i skia,holder dagens voks i sålen slik som en primer gjør med maling. .

(Bare synd for oss voksentusiaster at vi må prime 10 ganger før maling for best resultat og holdbarhet på malingen, men det bra er at deretter kan vi male om med de fargene vi vil så ofte som vi vil)

Link to comment
Share on other sites

Norges smøresjef fra 2006 til 2018 og nå sjef for glidprosjektet i Norge.

Han hadde en blogg der han svarte en haug av smørespørsmål. Det er fra han jeg har det med oksidering av såle fra: https://knutnystad.com/about/

 

"knystad sier:

Hei – slip kan være viktig og avgjørende, spesielt om du konkurrerer på ski. Alle ski kommer med en struktur fra fabrikk som dekker det området skien er tiltenkt. Når det er sagt er det ikke alltid at grafikk og skiegenskaper matcher. Vi sliper alltid om skiene iht skiegenskap for å få mest mulig ut av skiene. Er dette viktig og nødvendig for alle? Svaret er NEI – kun om du konkurrerer på et relativt høyt nivå. Sannheten er at selv om slip er viktig, så er skiegenskapene det aller viktigste,
Du spør ang glidere. Glismørning hjelper alltid. Under lagring og transport beskytter glideren sålen. En fersk såle glir alltid bedre enn en såle som er oksidert. Smørninger er ofte klassifisert etter fluorinnhold – dvs CH – ingen fluor, LF – lavfluor, HF – høyfluor, og FC so mer coatingprodukter med høyt fluorinnhold. Som oftest i Norge er det aller beste å bruke en HF glider med pulver på toppen – dette gir best gli. Hvilken glider og pulver kommer ann på gjeldende vær og føre – en enkel regel er å følge anbefalinger gitt på smørningen.
En siste ting – bytter man glider fra vame forhold til kalde forhold – eller motsatt – kan det lønne seg å smelte inn glideren flere ganger.
Og til slutt – går du ikke løp på et høyt nivå så hopp over slipen – det er mye god trening i dårlig gli "

Link to comment
Share on other sites

Og så har han tips til bruk av sprayvoks:

https://knutnystad.com/smoretips-2/

"Har man dårlig tid, eller at man er kun ute etter en bedre skiopplevelse,  er det ikke noe problem å bruke glidere som sprayes/gnis på. Gjør det til en rutine å legge glider på skiene i ny og ne. Det er bedre å spraye på et lag etter turen slik at skiene er beskyttet. Da er det bare å børste å gå når man skal ut på tur igjen."

Link to comment
Share on other sites

Første: Min informasjon har jeg fra Fischer slutten av side 35 https://issuu.com/fischersportsgmbh/docs/w20318_engl_xc-tm

Trenger tydeligvis ikke gå på skia for at voksen presses ut. i følge Fischer. Swix sier at skia skal skrapes og børstes på nytt når en kommer til start i kaldt vær i Swix Virtual Tuning Clinic på youtube, men jeg husker ikke hvilken.

 

Andre: Løsemiddelet. Min info kommer fra Swix Virtual Tuning Clinic. Der sier han 1 gang voks, 3/4 ganger spray,1 gang voks.

Nevnes også i denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=2SKQs31X9ig. Ca etter etter 14:30

 

Ser at nordic sier minst 10grader for pålegging. Alpin sier de at den også kan legges på i kalt vær

Torgeir, jag tror de flesta av oss här på skidforum inte ser produktbolagen som några säkra källor för hur saker faktiskt fungerar. Snarare fungerar de nog som produktbolagen inom t ex golf. Eller i vissa fall som inom kosmetika.

Link to comment
Share on other sites

Glideren holder seg bra i skia hvis den får herde i romtemperatur over natta.

Er vel problem med slitasje av voksen når en passerer 5 mil.

Så er det to skoler satt på spissen: Alt voksen voksen forsvinner etter noen km eller voksen går gradvis ut av sålen i løpet av en sesong eller mer

Tror du mener det første. Jeg, landslag og andre voksentusiaster mener at det holder å mette sålen ved ny ski og etter slip.

 

Men så mener vi også at voks med forskjellig hardhet glir ulikt. Så vi endrer yterste vokslaget etter temperatur og luftfuktighet.

 

Tanken er at voksen som ligger i skia,holder dagens voks i sålen slik som en primer gjør med maling. .

(Bare synd for oss voksentusiaster at vi må prime 10 ganger før maling for best resultat og holdbarhet på malingen, men det bra er at deretter kan vi male om med de fargene vi vil så ofte som vi vil)

Hur gammal är du Torgeirs? Du verkar ha varit med ett tag. Inte för att du verkar gammal eller så. Förresten, jag stötte på en kille som cyklade förbi uppe på ett jättestort framhjul som bad mig hälsa.
Link to comment
Share on other sites

Hur gammal är du Torgeirs? Du verkar ha varit med ett tag. Inte för att du verkar gammal eller så. Förresten, jag stötte på en kille som cyklade förbi uppe på ett jättestort framhjul som bad mig hälsa.

Kommer sikkert noe nytt hele tiden, Men mange folk ønsker å ta vare på de gamle skiene sine som er laget for å glides. Og de gamle skiene blir ikke plutselig dårlige hvis de tas vare på. Snakket akkurat med en gammel juniorverdensmester på ski. Skøyter ennå på sine 20 år gamle konkuranseski som han glider. Han fikk låne et par av Klæbo en tur og de var litt stivere og spenstigere. Men det var gullski...

Link to comment
Share on other sites

Torgeir, jag tror de flesta av oss här på skidforum inte ser produktbolagen som några säkra källor för hur saker faktiskt fungerar. Snarare fungerar de nog som produktbolagen inom t ex golf. Eller i vissa fall som inom kosmetika.2

Ja, de vanlige produktfilmene er jeg enig i. Men filmene swix har lagt ut og som varer flere timer er ikke bare fylt med "marketing bullshit". Og de gir en god innføring i hvordan den nye voksserien skal brukes og hva en skal unngå.

De har liten interesse av at folk bruker de feil og får dårlige ski eller ødelegger skiene.

 

Bloggen med svar på spørsmål fra Knut Nystad er i allefall ikke farget av markedsføring.

Skjønner heller ikke at Fischer har stor interesse av å markedsføre produkter de ikke selger selv dersom de ikke forbedrer deres eget produkt. Særlig ikke den dårlige kjøpsmotivasjonen "Kjøp vårt produkt. Det må bare glides 10 ganger før det virker bra"

Link to comment
Share on other sites

Ja, de vanlige produktfilmene er jeg enig i. Men filmene swix har lagt ut og som varer flere timer er ikke bare fylt med "marketing bullshit". Og de gir en god innføring i hvordan den nye voksserien skal brukes og hva en skal unngå.

De har liten interesse av at folk bruker de feil og får dårlige ski eller ødelegger skiene.

 

Bloggen med svar på spørsmål fra Knut Nystad er i allefall ikke farget av markedsføring.

Bloggen är från hans tid som vallachef eller hur? Mer sponsrad position är svår att hitta. EDIT Uppenbarligen ham sponsrad av Rhode och Swix.
Link to comment
Share on other sites

Bloggen är fr.

ån hans tid som vallachef eller hur? Mer sponsrad position är svår att hitta. EDIT Uppenbarligen ham sponsrad av Rhode och Swix.

Du har glemt noen. Regner han får penger fra alle disse:

"Pulver/Topping

Her er det mange leverandører. ALLE leverer gode produkter – her kan man velge en linje, eller evt suplementere med produkter fra flere leverandører. Jeg har helt sikkert glemt noen.

  • Rode
  • Swi
  • Toko
  • Rex
  • Start
  • Holmenkol
  • SkiGo
  • Maplus/Briko
  • Gallium
  • HWK
  • Vauhti
  • Star
  • Zipps
  •  m.fl

"

Når det gjelder raske sykler foretrekker jeg de med lite forhjul,ikke stort.

indurain2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...