Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skaterullskidor (åker för snabbt?)

• Vänligen logga in för att kunna svara
41 svar till detta ämne

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg

Klart man kan ha olika hjul fram och bak även på skate, är väl jättevanligt. Vet många som har Marwe som har 0:or och 6:or. Blir lagom motstånd då. Eller Swenor/Elpex 2/3 osv
Sen hur man sätter dom fram eller bak, får man väl testa vad som är bäst för just sig själv. Har lite med teknik att göra.
Det har ju redan skogsvakt svarat på.
Jag svarade inte när frågan kom upp första gången för jag tyckte det var så självklart att man kan blanda hjul fram eller bak.

Men frågan var ju från början hjul av olika fabrikat. Och alla fabrikat är inte bra på viss typ av asfalt bara, så är det. Bara testa på. Hjul är ju ändå förbrukningsvara

En av huvudfrågan var ju även om hjulen var för snabba. Jag kör på Marwe 6or och du säger att det är vanligt med 6+0or vilket alltså är snabbare än ”normalhjul”, eller är Marwes standardhjul att betrakta som långsamma?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 290 inlägg

En av huvudfrågan var ju även om hjulen var för snabba. Jag kör på Marwe 6or och du säger att det är vanligt med 6+0or vilket alltså är snabbare än ”normalhjul”, eller är Marwes standardhjul att betrakta som långsamma?

Marwes standardhjul 6:or är tröga och långsammare än dom flesta andra standardhjulen.
Lagom för vissa för trögt för många andra.
Att åka med för tröga skatehjul gör ofta att man får syra före puls.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Det förklarar endel och då får jag väl korrigera mig då jag tycker att dessa passar mig, snabbare blir för lätt

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Marwes standardhjul 6:or är tröga och långsammare än dom flesta andra standardhjulen.
Lagom för vissa för trögt för många andra.
Att åka med för tröga skatehjul gör ofta att man får syra före puls.

Du har slutat sälja Marwe, varför ?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 290 inlägg

Du har slutat sälja Marwe, varför ?

Vi har minskat sortimentet massor och tagit bort många leverantörer. Håller en mer lagom nivå nu. Med bättre arbetsbelastning, dygnet har bara 24 h

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Humor är det gott om här inne iallafall. Det är uppskattat!
Att springa en löpintervall i 3:10 fart är liksom inte samma sak som en rullskidsintervall i 3:10 fart. Bromssträckan på löpning i den farten är väl 0.78m mot rullskidorna som kanske är 18m.
Maxade idag på tröga ”3or” elpex skate en 8km maxintervall. Snitt 2:55 på cykelbana. Alldeles för hög fart för att det ska vara säkert och det blir inte särskilt skidlikt. Huvudväxeln blir nån slags rullskidsfyra.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg

Humor är det gott om här inne iallafall. Det är uppskattat!
Att springa en löpintervall i 3:10 fart är liksom inte samma sak som en rullskidsintervall i 3:10 fart. Bromssträckan på löpning i den farten är väl 0.78m mot rullskidorna som kanske är 18m.
Maxade idag på tröga ”3or” elpex skate en 8km maxintervall. Snitt 2:55 på cykelbana. Alldeles för hög fart för att det ska vara säkert och det blir inte särskilt skidlikt. Huvudväxeln blir nån slags rullskidsfyra.

Går nog att pressa dina 0.78m från 3:10 fart löpning. Vid löpning 60m inomhus är det vanligt att bromssträckan är väldigt kort och sedan är det en madrasserad vägg som löparna springer in i. WR för män är 6:34 och då kan man gissa att momentanhastigheten vid mållinjen är ca 12 m/s dvs ca 1:23-pace. Tror inte att den sjunker till långsammare än 3:10 innan de slår in i madrassen. Hur mycket flexar en sån madrass då? Inte många dm.. 

Guur

Guur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Jag har nyligen gått över till den ljusa sidan och skejtar numera mest - även på rullskidor. Har totalt åkt lite drygt 10 mil på mina elpex F1 2:or och jag snittar typ 18 km/h vilket är rätt mycket snabbare än jag lyckas med på snö. 

Pulsen är trots allt ganska hög så träningsmässigt blir det nog okej ändå, men det känns lite som fusk.. Plus att högre fart = högre risk. 

Så funderar på om det skulle vara värt att byta till 3:or - hur stor ungefär är skillnaden? På klassiskt har jag ett par Swenor 2:or och ett par skistart 3:or och dom är onödigt lika i hastighet, 3:orna är visserligen något långsammare men det är inte direkt märkbart förrän man jämför pass i efterhand.. Känns onödigt att byta hjul om skillnaden är lika liten på skejt. 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Det är skillnad. Jag skulle aldrig i mitt liv skejta runt på tvåor. OK om man åker landsväg i Norrlands inland. Men jag vill se den som kör intervaller på tvåor på cykelbanor i tätort. Då kan man inte särkilt snabb. Jag maxade häromdagen 8km på treor och höll 2:55km/h i snitt. Alldeles för hög fart egentligen för att det ska vara en sker träningsform

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Det är skillnad. Jag skulle aldrig i mitt liv skejta runt på tvåor. OK om man åker landsväg i Norrlands inland. Men jag vill se den som kör intervaller på tvåor på cykelbanor i tätort. Då kan man inte särkilt snabb. Jag maxade häromdagen 8km på treor och höll 2:55km/h i snitt. Alldeles för hög fart egentligen för att det ska vara en sker träningsform

2,55 km/h är egentligen inte fort. Knappt styrfart. Dessutom är ditt inlägg nästan identiskt med ditt förra i tråden. Du måste vara en skistart bot.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Elpex 2or är kända för vara snabba. Satsa på treor. Ett tips är att det går ju börja med att bara byta bakhjulen. Skistart som sponsrar mig, brukar ha reor. Håll utkik.

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 93 inlägg
Xxl sålde för några veckor sedan alla swenor skejthjul för 199:- st, synd att man bara kör stakning..

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Jag har nyligen gått över till den ljusa sidan och skejtar numera mest - även på rullskidor. Har totalt åkt lite drygt 10 mil på mina elpex F1 2:or och jag snittar typ 18 km/h vilket är rätt mycket snabbare än jag lyckas med på snö. 

Pulsen är trots allt ganska hög så träningsmässigt blir det nog okej ändå, men det känns lite som fusk.. Plus att högre fart = högre risk. 

Så funderar på om det skulle vara värt att byta till 3:or - hur stor ungefär är skillnaden? På klassiskt har jag ett par Swenor 2:or och ett par skistart 3:or och dom är onödigt lika i hastighet, 3:orna är visserligen något långsammare men det är inte direkt märkbart förrän man jämför pass i efterhand.. Känns onödigt att byta hjul om skillnaden är lika liten på skejt. 

18 km/tim är rätt normal hastighet på tvåor, om man är en medelåkare på skidor. Jag har testat både marwe 2:or och 3:or och tycker det blev sämre teknik med treor, var svårt att få ut skäret. Om möjligt tycker jag att du skall prova 3:or innan de "byter ner dig"

(oxberg; detta var också en upprepning, men jag är väl förlåten pga min höga ålder ?)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

18 km/tim är rätt normal hastighet på tvåor, om man är en medelåkare på skidor. Jag har testat både marwe 2:or och 3:or och tycker det blev sämre teknik med treor, var svårt att få ut skäret. Om möjligt tycker jag att du skall prova 3:or innan de "byter ner dig"
(oxberg; detta var också en upprepning, men jag är väl förlåten pga min höga ålder ?)

Ja du är förlåten, vi skall alla den vägen vandra. Jag förlåter Skogis också som bonus.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Dom allra flesta föredrar normalrull på skejt, visst. Men det skiljer också i rull mellan märken. Elpex 2or är väldigt snabba. Jag är nästan sugen på köra 4or.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Dom allra flesta föredrar normalrull på skejt, visst. Men det skiljer också i rull mellan märken. Elpex 2or är väldigt snabba. Jag är nästan sugen på köra 4or.

Marwe har ju haft 7:or men dom har inte alltid varit så mycket trögare. Jag har tröga skatehjul från Vauhti som var riktigt tröga till en början, inte så kul på en kuperad väg med dålig asfalt. Däremot fin asfalt eller om jag hade åkt på rullskidvägar (cykelbanor) i en stad hade det nog varit fint!

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg

Marwe har ju haft 7:or men dom har inte alltid varit så mycket trögare. Jag har tröga skatehjul från Vauhti som var riktigt tröga till en början, inte så kul på en kuperad väg med dålig asfalt. Däremot fin asfalt eller om jag hade åkt på rullskidvägar (cykelbanor) i en stad hade det nog varit fint!

Klass på inlägget som vanligt.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 704 inlägg
Hur är det egentligen med skatehjuls kompabilitet? Är det one size fits all?
I så fall undrar man ju vilka tröghjul som ger mest bang for the buck?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Hur är det egentligen med skatehjuls kompabilitet? Är det one size fits all?
I så fall undrar man ju vilka tröghjul som ger mest bang for the buck?

Åker du inte på Skigos skaterullskidor och de anses väl ligga i "snigelområdet" ?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 704 inlägg

Åker du inte på Skigos skaterullskidor och de anses väl ligga i "snigelområdet" ?

Bra koll på mitt prylförråd där TD, imponerande. Det finns ju Skigo 3:or men då blir det kanske för mycket sirap.
Om det är så, så kan jag lägga mindre tid i den här tråden och mer på cykelbanorna medelst treans växel dobbel-dans ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar