Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vallåsen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Har ni sett "reklamen" för Vallåsens skidspår?

De säger att de öppnar i slutet av Oktober mha snötillverkning i plusgrader, upp till 1,4 km.

Någon som vet mer om detta?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
De har en snömaskin mitt i backen (tre containrar stor med bamsekylpumpfläktar på taket), har den bara el och vatten så gör den snö. Ganska flack slinga är planerad (minns inte om jag läst det sista i reklam eller i Skånes Skidförbunds utskick).

Scania123

Scania123

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Det har kommit lite mer info nu. De blir Vasaloppscenter. Låter nästan för bra för att vara sant att de räknar med att öppna i slutet av oktober. Lite magstarkt med 300 kr + 55 kr för kortet för att åka några varv i ett enkelspårat enkilometersspår.

https://www.vallasen...angdskidakning/

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Med tanke på antalet alternativ förra vintern så kan det gå, jag kan tänka mig att åka dit en vardag i vinter om den ser ut som förra året. Det var väldigt tråkigt med noll snömil innan VL :(

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Längdskidor är inte för fattiglappar numera 355 kr + 30 mil ToR i resväg = 600-700 kr, Det framgår inte om de har skejtspår, skulle aldrig betala för klassisk skidåkning på konstsnö.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

Varför skulle du inte betala för att på klassiskt på konstsnöspår??

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg

Varför skulle du inte betala för att på klassiskt på konstsnöspår??

Jag håller med V. Det är Enklare och det ges fler möjligheter till att åka klassiskt på natursnö.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Jag håller med V. Det är Enklare och det ges fler möjligheter till att åka klassiskt på natursnö.

OK, förra vintern inkluderade det större kostnader och fler mil än i Violevodins exempel...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Det är ung lika långt till Tranemo och där erbjuds spår både för klassiskt o skejt (tror man kan stå ut med "västgötamätning" eller hur skogsvakt ?)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg

Det är ung lika långt till Tranemo och där erbjuds spår både för klassiskt o skejt (tror man kan stå ut med "västgötamätning" eller hur skogsvakt ?)

Det är på gränsen 100kr för 500m snö och 150 åkare kan jag lova

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

För min del närmare till Vallåsen och i vintras var det inte mycket bevänt med Tranemo... kort sagt härnere i södern har Vallåsen att argument i att de kan producera snö i plusgrader.

Om det finns konstsnö i Tranemo tar de alla närliggande skidåkare helt klart, även Nybro. Fler konkurrenter finns nog också.

Vid natursnö åker jag inte många kilometer utan spårar på egen hand med skoter, tyvärr inget skatespår.

Scania123

Scania123

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Någon ställde frågan om vad det blir för spår i kommentarerna till deras nyhet på Facebook och fick det här svaret:

1800491_779704332091837_1942407787387351
Vallåsen Hej Anna-Karin! Tack för er fråga, initialt kommer det bli ett spår för klassiks åkning och ett spår för skate/fristil så enkelspårat, men blir det hög efterfrågan kan vi komma att utöka med ett klassiskt spår och då blir det dubbelspårat :) hoppas vi ses, hälsningar Caroline
Hide or report this

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Är det rundbana eller ett enda spår fram och tillbaka ?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
I princip ett spår fram och tillbaka. Jag sprang lite idag på grusvägen de sade skulle bli längdspår om några veckor.
Jag har två timmar dit med bil och gissar på noll turer dit denna säsongen för min del.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

I princip ett spår fram och tillbaka. Jag sprang lite idag på grusvägen de sade skulle bli längdspår om några veckor.
Jag har två timmar dit med bil och gissar på noll turer dit denna säsongen för min del.

Körde du den långa sträckan till Vallåsen bara för att inspektera banan ? Med ett spår fram och tillbaka avses väl två skidspår, ett för vardera hållet ?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
Jag körde två andra familjemedlemmar till sista dagen för cykling nedför backarna. Jag ville inte skada mig så jag sprang i låg fart en stund (inklusive lite klassisk stavgång).

Men tack för frågan.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Om man får till hela slingan med åkbar snö, hur lång blir den då ? x antal varv för att få ihop till ett virtuellt vasalopp ?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
Ett varv=1km. Så nittio "varv". Kanske räcker med 88 för alla spårbyte för omkörningar.

Scania123

Scania123

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Spårkarta spacc8arkarta_vallacc8asen.jpg?t=1603191

Grönt motsvarar nybörjarspår om jag förstår det rätt. Ska bli väldigt spännande att se vad det blir av detta.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

Nästan 20 m stignig på 200 m är ändå riktigt bra. Finns risk för saxning, tjuvskejt...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar