Har ni sett "reklamen" för Vallåsens skidspår?
De säger att de öppnar i slutet av Oktober mha snötillverkning i plusgrader, upp till 1,4 km.
Någon som vet mer om detta?
Har ni sett "reklamen" för Vallåsens skidspår?
De säger att de öppnar i slutet av Oktober mha snötillverkning i plusgrader, upp till 1,4 km.
Någon som vet mer om detta?
Det har kommit lite mer info nu. De blir Vasaloppscenter. Låter nästan för bra för att vara sant att de räknar med att öppna i slutet av oktober. Lite magstarkt med 300 kr + 55 kr för kortet för att åka några varv i ett enkelspårat enkilometersspår.
https://www.vallasen...angdskidakning/
Med tanke på antalet alternativ förra vintern så kan det gå, jag kan tänka mig att åka dit en vardag i vinter om den ser ut som förra året. Det var väldigt tråkigt med noll snömil innan VL
Längdskidor är inte för fattiglappar numera 355 kr + 30 mil ToR i resväg = 600-700 kr, Det framgår inte om de har skejtspår, skulle aldrig betala för klassisk skidåkning på konstsnö.
Varför skulle du inte betala för att på klassiskt på konstsnöspår??
Varför skulle du inte betala för att på klassiskt på konstsnöspår??
Jag håller med V. Det är Enklare och det ges fler möjligheter till att åka klassiskt på natursnö.
OK, förra vintern inkluderade det större kostnader och fler mil än i Violevodins exempel...
Det är ung lika långt till Tranemo och där erbjuds spår både för klassiskt o skejt (tror man kan stå ut med "västgötamätning" eller hur skogsvakt ?)
Det är ung lika långt till Tranemo och där erbjuds spår både för klassiskt o skejt (tror man kan stå ut med "västgötamätning" eller hur skogsvakt ?)
För min del närmare till Vallåsen och i vintras var det inte mycket bevänt med Tranemo... kort sagt härnere i södern har Vallåsen att argument i att de kan producera snö i plusgrader.
Om det finns konstsnö i Tranemo tar de alla närliggande skidåkare helt klart, även Nybro. Fler konkurrenter finns nog också.
Vid natursnö åker jag inte många kilometer utan spårar på egen hand med skoter, tyvärr inget skatespår.
Någon ställde frågan om vad det blir för spår i kommentarerna till deras nyhet på Facebook och fick det här svaret:
Är det rundbana eller ett enda spår fram och tillbaka ?
I princip ett spår fram och tillbaka. Jag sprang lite idag på grusvägen de sade skulle bli längdspår om några veckor.
Jag har två timmar dit med bil och gissar på noll turer dit denna säsongen för min del.
Körde du den långa sträckan till Vallåsen bara för att inspektera banan ? Med ett spår fram och tillbaka avses väl två skidspår, ett för vardera hållet ?
Om man får till hela slingan med åkbar snö, hur lång blir den då ? x antal varv för att få ihop till ett virtuellt vasalopp ?
Spårkarta
Grönt motsvarar nybörjarspår om jag förstår det rätt. Ska bli väldigt spännande att se vad det blir av detta.
Nästan 20 m stignig på 200 m är ändå riktigt bra. Finns risk för saxning, tjuvskejt...
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar