Dessutom ingen riktig vändbana även om man kör nära varandra bitvis.

Vallåsen?
Postad 20 oktober 2020 - 15:17

Postad 27 oktober 2020 - 12:59

- Hel och ren? -
Postad 27 oktober 2020 - 20:40

Dessutom ingen riktig vändbana även om man kör nära varandra bitvis.
Så nära att man kan bli coronasmittad ?
Postad 28 oktober 2020 - 06:44

Spårkartan antyder mindre än 2 m bitvis där man kör på gemensam spårbädd (mötande spår vid vändningen).
Jag tror dock att smittrisken finns i omklädningsrum, lokaltrafik och krogmiljö i första hand. Trångt och relativt hög luftfuktighet.
I vallåsens fall är det omklädningsrummet som har störst risk att inträffa kanske .
Så resa med egen bil och att stå ut med svettlukt tills man kommer hem igen?
Men jag hoppas fortfarande att vintern kommer till advent och stannar till april, så att man kan slita på skidorna för två vintrar på en gång... för att komma ikapp...
Postad 29 oktober 2020 - 11:16

Fick precis ett mail... öppnar på fredag!
Om jag hade bott nära så hade jag åkt dit direkt som en motivationshöjare. Det var ett tag sedan jag såg snö... första söndagen i Mars räknas kanske men i första hand menar jag på träning...
Postad 29 oktober 2020 - 12:28

Fick precis ett mail... öppnar på fredag!
Om jag hade bott nära så hade jag åkt dit direkt som en motivationshöjare. Det var ett tag sedan jag såg snö... första söndagen i Mars räknas kanske men i första hand menar jag på träning...
Motiverar du ditt besök med mottot; "Det kostar att ligga på topp !"
Postad 29 oktober 2020 - 13:31

Det kostar pannben att nöta samma runda på rullskidor 3 ggr i veckan, liten chans till variation.
Jag lägger såpass mycket pengar på skidsporten att ett åkpass en dag som i Vallåsen är piss i Nilen men att få åka på snöskidor för första gången på träning på två år... det är värt en del.
Men det kostar att ligga på topp... tyvärr är ett åkpass en liten del i det hela.
Värre är ju att Vallåsen ligger en bit bort, så det lär dröja ett tag till med snöbrist innan jag åker dit, planerar snarare en Idre resa i vinter och det blir dyrare men förhoppningsvis en högre topp och ändå mer snö.
Postad 29 oktober 2020 - 21:13

Det kostar pannben att nöta samma runda på rullskidor 3 ggr i veckan, liten chans till variation.
Ja, det låter enformigt. Själv försöker jag att variera mina rundor, långpass ibland, intervaller ibland. Denna vecka var jag iväg i jobbet och åkte på helt andra ställen än hemmavid. Det händer också att jag tar bilen en bit bort för att åka på andra vägar.
Postad 30 oktober 2020 - 08:08

Jo jag tar ju 3 olika pass... men samma runda på 8 km som varieras med Intervaller (olika), snabbdistans och långpass. Men fortfarande så blir det lite enahanda med samma backar, hål i asfalten osv.
Jag vill ju gärna ha minimalt med trafik, hundar eller hästar där jag kör och då blir det lite begränsat.
Ibland, men väldigt sällan, blir det bilresa oc variation på runda och då tillsammans med andra. Här hemma blir det ensamåkning och mer av pannben.
Vallåsen, Tranemo osv är klara motivationshöjare Eller Idre...
Postad 31 oktober 2020 - 23:47

Postad 01 november 2020 - 10:34

Det finns nu en film påhttps://www.facebook...55044651621999/, som visar hela banan filmad ovanifrån. Jag blev faktiskt positivt överraskad av banan, inte bara rakt fram och vända. En liten backe och flera sladdkurvor gör att det blir lite omväxling, dock inte helt överraskande att skejtarna inte har tillgång till banan.
Postad 01 november 2020 - 13:41

Det finns nu en film påhttps://www.facebook...55044651621999/, som visar hela banan filmad ovanifrån. Jag blev faktiskt positivt överraskad av banan, inte bara rakt fram och vända. En liten backe och flera sladdkurvor gör att det blir lite omväxling, dock inte helt överraskande att skejtarna inte har tillgång till banan.
De skriver på sin FB sida att de planerar för skate nästa vecka
Postad 01 november 2020 - 15:22

15C och bitvis soligt hjälpte ytterligare. T-shirtåkning av klass.
Hela backen, både upp och ned, var spårlös. Alltså skatebädd. Så perfekt med skatekit med stakstavar. Stak där nere och sen skate i branten.
Väl värt ett besök.
Bilder: https://photos.app.g...qfxWYDKAnGUzG3A
- Hel och ren? -
Postad 02 november 2020 - 12:31

1. Fantastiskt att det går att åka så långt ner så tidigt på året
2. Är rädd att vår sport i framtiden ser ut sån här ända upp i Dalarna hela vintern. Fy fan vad trist det är att harva på 1km spår med sörja till konstsnö. Bilderna är deprimerande. Åkte hela förra vintern på sånna här korta slingor. Längdskidåkning ska vara snö,granar, slingrande spår genom terrängen. Upp och ner.
Postad 02 november 2020 - 13:30

En fördel med ett spår utomhus jfr med inomhus är att det ger realistiska förutsättningar för hur många skidtävlingar genomförs pga det väder som råder. Jämn -temp och hårda spår är ju sällsynta företeelse nuförtiden och jag tycker man får gilla läget, då det inte finns andra alternativ.
Det som jag ser som en fara är att längdskidsporten blivit en allt dyrare sport, som utestänger svaga ekonomiska grupper, som halkat efter jfr med den allmänna löneutvecklingen. Hörde att industrin tecknat löneavtal över tid och från fackligt håll uttalade man sig att det var positivt att en pott avsatts för långlönegrupper. Låg lön räknas för inkomst under 26900 kr/mån. Sett ur det perspektivet är kanske inte 300 kr/dag i åkavgift så dyrt jfr för en person med en pension på runt 10000 kr/månad. Säsongskortet kostade vad jag såg 1800 kr och det har man tjänat in efter 6 ggr och bor man inte alltför långt bort kan det vara en idé.
Postad 02 november 2020 - 13:43

En fördel med ett spår utomhus jfr med inomhus är att det ger realistiska förutsättningar för hur många skidtävlingar genomförs pga det väder som råder. Jämn -temp och hårda spår är ju sällsynta företeelse nuförtiden och jag tycker man får gilla läget, då det inte finns andra alternativ.
Det som jag ser som en fara är att längdskidsporten blivit en allt dyrare sport, som utestänger svaga ekonomiska grupper, som halkat efter jfr med den allmänna löneutvecklingen. Hörde att industrin tecknat löneavtal över tid och från fackligt håll uttalade man sig att det var positivt att en pott avsatts för långlönegrupper. Låg lön räknas för inkomst under 26900 kr/mån. Sett ur det perspektivet är kanske inte 300 kr/dag i åkavgift så dyrt jfr för en person med en pension på runt 10000 kr/månad. Säsongskortet kostade vad jag såg 1800 kr och det har man tjänat in efter 6 ggr och bor man inte alltför långt bort kan det vara en idé.
Spåren, och omgivningen, ser riktigt fina ut. Och du har helt rätt i att det blir mer realistiska förhållanden.
300:- tycker jag kan vara ok för att få in ett tidigt pass eller två på snö. Sen kostar ett säsongskort 3800:- (inte 1800:-), vilket inte känns som en lika relevant prissättning. Men tiden får utvisa om de tänker rätt.
Postad 02 november 2020 - 14:42

En liten sorglig grej med Skidome är att tar dom bort snön är det ett garage helt klart att köra ner bilar i. Det är garanterat plan b om skidome inte bär sig ekonomiskt. Banne mig om det inte t.o.m nu redan är kritade parkeringsplatser under snön

Postad 02 november 2020 - 15:07

Det luktar Skidome prissättning lång väg. Överpriser i början som sen har justeras ner till mer rimliga nivåer. Tror även Vallåsen, precis som Skidome, överskattar intresset av att harva runt på 1000m spår. Skidome står princip helt tomt april-september
En liten sorglig grej med Skidome är att tar dom bort snön är det ett garage helt klart att köra ner bilar i. Det är garanterat plan b om skidome inte bär sig ekonomiskt. Banne mig om det inte t.o.m nu redan är kritade parkeringsplatser under snön
Om jag får gissa är dock deras problem snarare att det _inte_ går att harva runt på 1km spår för de allra flesta besökare. Det handlar snarare om 400m för normalskåningen/dansken/hallänningen.
Igår var det kanske 50 personer på plats och ett knappt 10-tal vågade av dem sig upp i de övre delarna av banan.
Sen handlar det ett spår utomhus. På gränsen till Skåne. I oktober. i 15 plusgrader. Klart som fan det kostar pengar.
Det är inget jag åker till tre gånger i veckan, men för en försäsongshelg såhär var det perfekt. Ett alternativ till Torsby, Skidome eller Val Senales. 2h från Gbg, där jag råkar husera.
- Hel och ren? -
Postad 02 november 2020 - 18:44

OK, 3800 för säsongskort, vilket innebär att 13:e gången har man tjänat in dagavgiften. Skulle det mot förmodan bli en skidföre på natursnö eller en längre köldperiod för snötillverkning, så att man kan åka hemmavid eller på ett närbeläget konstsnöspår, blir ju ett säsongskort en förlustaffär. Lägg därtill 2x15 mils resa per gång, som ger en bensinkostnad på ca 300 kr dvs 600 kr/gång,
vilket innebär ett utlägg på 7500 kr innan åkavgiften försvinner. (med samåkning kan givetvis resekostnaden minska)
Undrar var en nyfrälst skidåkare hamnar i investering med allt inräknat inkl åkkostnader ?
Postad 02 november 2020 - 18:48

OK, 3800 för säsongskort, vilket innebär att 13:e gången har man tjänat in dagavgiften. Skulle det mot förmodan bli en skidföre på natursnö eller en längre köldperiod för snötillverkning, så att man kan åka hemmavid eller på ett närbeläget konstsnöspår, blir ju ett säsongskort en förlustaffär. Lägg därtill 2x15 mils resa per gång, som ger en bensinkostnad på ca 300 kr dvs 600 kr/gång,
vilket innebär ett utlägg på 7500 kr innan åkavgiften försvinner. (med samåkning kan givetvis resekostnaden minska)
Undrar var en nyfrälst skidåkare hamnar i investering med allt inräknat inkl åkkostnader ?
Säga vad man vill om rullskidor, men de känns som det miljömässigt riktiga alternativet ...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar