Det som Vallåsen har lyckats med kan få stor betydelse för skidsportens överlevnad i framtiden. Jag minns vid 2015 års vasalopp bodde jag i Siknäs mellan Mora och Malung och där fanns ett jättehögt smalt hus, som fungerade som förvaringsrum för brandslangar. Jag fick då idén att en liknande byggnad i större format skulle kunna byggas för snöframställning med minusgrader i byggnaden, så att vattendropparna hann frysa till snö, innan de nådde botten. Tanken att tillverka snön inomhus i minusgrader var inte helt fel, men Vallåsen har valt en annan metod genom att vattenångan fastnar på en jättestor glasruta och när den frusit till is skrapas den bort och ramlar ner i en ränna, där stora skruvar för ut den och den ramlar ner i en hög. Lite missvisande är att man tillverkar snön i plusgrader, men inte i själva anläggningen. Mest likt är det, då man tog tillvara isskrap från bandy och ishockeybanor och lade ut till ett skidspår, men det blev bara små korta banor på ett par hundra meter.
Jag skulle tro att metoden som Vallåsen använder kommer att utvecklas ytterligare, så att större snömängder kan tillverkas på kortare tid och därmed ge möjlighet till längre o bredare spår(läs skejtbredd).