Volevodin Posted September 15, 2020 Report Share Posted September 15, 2020 Det vanligast är väl Rottefellas specialbindning för rullskidor, som skruvas fast. Jag har även sett rullskidor monterade på NIS-platta och ställer frågan hur säkert det är ? Fördelen skulle vara att det går att flytta bindningen för alt placering eller olika skostorlekar. En idé är att sätta dit en säkerhetsskruv för att inte riskera att bindningen lossnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted September 15, 2020 Report Share Posted September 15, 2020 Det vanligast är väl Rottefellas specialbindning för rullskidor, som skruvas fast. Jag har även sett rullskidor monterade på NIS-platta och ställer frågan hur säkert det är ? Fördelen skulle vara att det går att flytta bindningen för alt placering eller olika skostorlekar. En idé är att sätta dit en säkerhetsskruv för att inte riskera att bindningen lossnar.På gamla RF-bindningen för NIS så fanns/finns det säkerhetsskruv. Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted September 15, 2020 Report Share Posted September 15, 2020 Det vanligast är väl Rottefellas specialbindning för rullskidor, som skruvas fast. Jag har även sett rullskidor monterade på NIS-platta och ställer frågan hur säkert det är ? Fördelen skulle vara att det går att flytta bindningen för alt placering eller olika skostorlekar. En idé är att sätta dit en säkerhetsskruv för att inte riskera att bindningen lossnar.Salomons Prolink-bindningar kan du skruva fast och de passar till NNN-sulor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted September 15, 2020 Author Report Share Posted September 15, 2020 Men frågan är om bindning på NIS-platta är lika säker som en fastskruvad ? En lossnad bindning på rullskidor är betydligt farligare än om bindningen lossnar på snöskidor. Har ni hört om några haverier på NIS-fastsatta bindningar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted September 15, 2020 Report Share Posted September 15, 2020 Du får väl ställa frågan direkt till Skåningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 16, 2020 Report Share Posted September 16, 2020 Förstår inte grundfrågan.Man har slutat med NIS plattor på rullskidor pågrund av att dom var besvärliga att montera och att man ändå fick skriva fast bindningen, alltså förstorade man hela grejen med att ha en ev flyttbar bindning. Och det var ändå en specialtidning för rullskidor jämfört med vintern. Så man kunde inte ha samma sommar som vinter. Så det är väl bra att den är borta och numera har man skruvbar igen från Rottefella. Och den är riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted September 16, 2020 Report Share Posted September 16, 2020 Jag har kört NIS utan skruv i ett antal 100 mil. Både på skejt och klassiskt. Har inte upplevt att bindningen har varit mindre säker än en skruvad. Om det vore så borde man väl skruva fast den även på snöskidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 16, 2020 Report Share Posted September 16, 2020 När rullskidbindningen för NIS lanserades så hade den ingen säkerhetsskruv. Men efter flera olyckor infördes den väldigt snabbt.Det är trots allt stor skillnad att bindningen lossnar på en rullskida i fullfart än på en längdskida. Det gör helt enkelt mycket ondare att ramla på asfalt än på snö. Det är enda anledningen. Skillnaden på asfalt och snö.På längdskidor är det många som råkat ut för att bindningen lossnar, har ju hänt flertalet gånger i världscupen till och med. Men som sagt blir sällan eller aldrig allvarliga personskador om du råkar ramla på snö jämfört med asfalt. Personligen skulle jag aldrig åka rullskidor med den bindningen numera utan säkerhetsskruvar på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted September 16, 2020 Author Report Share Posted September 16, 2020 När rullskidbindningen för NIS lanserades så hade den ingen säkerhetsskruv. Men efter flera olyckor infördes den väldigt snabbt.Det är trots allt stor skillnad att bindningen lossnar på en rullskida i fullfart än på en längdskida. Det gör helt enkelt mycket ondare att ramla på asfalt än på snö. Det är enda anledningen. Skillnaden på asfalt och snö.På längdskidor är det många som råkat ut för att bindningen lossnar, har ju hänt flertalet gånger i världscupen till och med. Men som sagt blir sällan eller aldrig allvarliga personskador om du råkar ramla på snö jämfört med asfalt. Personligen skulle jag aldrig åka rullskidor med den bindningen numera utan säkerhetsskruvar på plats.Ytterligare en fråga om Rottefella rullskidbindning;Jag skulle använda min rottefella RII-bindning och skidan var borrad för 43/44 och skidskon var storlek 44, men skidskons häl hamnade uppe på skärmen. Antingen var hålen borrade för långt bak eller har rullskidbindningen en annan placering av skruvhålen. Testade även med R3-bindning, ingen skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 16, 2020 Report Share Posted September 16, 2020 Ytterligare en fråga om Rottefella rullskidbindning;Jag skulle använda min rottefella RII-bindning och skidan var borrad för 43/44 och skidskon var storlek 44, men skidskons häl hamnade uppe på skärmen. Antingen var hålen borrade för långt bak eller har rullskidbindningen en annan placering av skruvhålen. Testade även med R3-bindning, ingen skillnad.Och frågan är?Men det låter som du får borra nya l helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted September 16, 2020 Author Report Share Posted September 16, 2020 Och frågan är?Men det låter som du får borra nya l helt enkelt.Om hålen är felplacerade eller om det beror på RII-bindningen att pjäxan hamnar för långt bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted September 17, 2020 Report Share Posted September 17, 2020 Och frågan är?Men det låter som du får borra nya l helt enkelt.Man behöver inte alltid ha en fråga. Ibland är det helt enkelt bara trevligt med lite sällskap ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 17, 2020 Report Share Posted September 17, 2020 Om hålen är felplacerade eller om det beror på RII-bindningen att pjäxan hamnar för långt bak.Om pjäxan hamnar på skärmen så är bindningen för långt bak för den pjäxan. Då måste bindningen monteras längre fram. Eller använd mindre pjäxor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted September 17, 2020 Author Report Share Posted September 17, 2020 Jag har löst frågan själv. Jag tog med min RII-bindning till xxl och vi jämförde mot rullskidbindningen. Det visade sig att fästpunkten var ca 5 cm längre fram på rullskidbindningen jfr med vinterbindningen. (dessutom fick jag ett bra erbjudande på deras Swix-skida) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.