Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snittfart på era rullskidpass (klassiskt)


Frederiksen

Recommended Posts

Frederiksen, det där är snabbt!

Åtminstone om dina siffror är min/km i annat fall tycker jag att du ska tävla... 2:29 km/min är utan konkurrens ;)

 

Jag har sällan uppnått <3 min/km på träning (men kör treor, någon enstaka procent långsammare än tvåor). Normalt sett kör jag 2-milspass i 18-20 km/h dvs strax över 3 min/km. Längre pass blir typ 3:45 min/km. Högre hastigheter när temperaturen går upp... vid 5 grader har jag aldrig snittat 20 km/h varken kort eller långt :)

 

I 5 grader är det tufft att uppnå de högre hastigheterna så jag gissar att du ligger långt fram i VL startled (normal jämförelse på detta forum). Eventuellt elitled?

 

Hur klassar du dessa pass? A1, A2 eller A3, tröskel brukar jag kalla A3 men säkert olika?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var led 1 2020 och hoppasdes på elitledet 2021 med blev Corona men hoppas på 2022.

Tröskel pass är i A3 tempo

På mitt 3 mil pass (2:41min/km) så var snittpulsen 147 (A2) min a2 zon är 139-156. Men då körde jag några trösklar (a3) och sedan ganska lätt a1-låg a2.

Förut körde jag nästan alla mina pass i bara ren a2 men nu försöker jag variera mer då jag läst att det ska vara bra.

Vad är längre pass för er? 4 mil och uppåt brukar jag klassa som långpass och nu när det blivit lite behagligare tempo ute så kan man börja med dom

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att veta vad en medelåkare i vasaloppet dvs 7-8 led-åkare håller för snittfart/km på rullskidor?

 

För några år sedan när min nivå var 8-9 tim på vasaloppet låg jag på 4,5 min/km och åkte sen några rullskidtävlingar och kom då ner på 4 min/km eller strax därunder.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att veta vad en medelåkare i vasaloppet dvs 7-8 led-åkare håller för snittfart/km på rullskidor?

 

För några år sedan när min nivå var 8-9 tim på vasaloppet låg jag på 4,5 min/km och åkte sen några rullskidtävlingar och kom då ner på 4 min/km eller strax därunder.

Kvalar väl ungefär in där. Åkte Vasåket 28/2 på 7:41. 19 år sedan senast jag åkte i vasaspåret och har kört en hel del rullskidor i år och har ambitioner på lägre tider i Vasaloppet 2022. Med SkiGo 3:or så ligger jag på 4:00 - 4:20/km lite beroende på vind och temperatur. Runt 20 km långa brukar mina pass vara. Körde en längre tur på 4,3 mil förra helgen med 4:16 i snitt. Har nu satt på Elpex 2:or och efter ett par rundor så verkar det sänkt tiderna med ca 20 s/km. Den stora skillnaden är att det med 2:or blir närmast 100% stakning och lite högre frekvens vilket gör mig mer mör i magmusklerna än vad jag blev med 3:or. Hade trott tvärtom. Farligare i utförsbackar med 2:or.....

Link to comment
Share on other sites

Snabbaste milen har jag gjort på 25:30 på 2:or skigo. Hade däremot lite medvind då. 

 

Annars på tröskelpass 3km intervaller ligger jag på ca 23-24km/h i snitt med 3:or i bra förhållanden och pigg kropp.

Gjort några 1-1,5km intervaller kring 26km/h på 3:or, men svagt utför till platt terräng där.

 

Led 2 åkare VL2020, hade siktet mot led 1 VL2021. Men hoppas det blir av VL2022 istället. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mycket imponerande att läsa era snittfarter och även höra vilket startled ni är i på Vasaloppet! Själv har jag inga meriter från vasaloppet men hoppas kunna åka Vasaloppet snart.

Själv håller jag ca 4:10/km som var på mitt senaste pass och åkte med swenor 2:or fram och 4:or på bakhjulet(50km)

Var i pulszonen A1 (i1) och hade 140 i snitt puls.

Link to comment
Share on other sites

Mycket imponerande att läsa era snittfarter och även höra vilket startled ni är i på Vasaloppet! Själv har jag inga meriter från vasaloppet men hoppas kunna åka Vasaloppet snart.

Själv håller jag ca 4:10/km som var på mitt senaste pass och åkte med swenor 2:or fram och 4:or på bakhjulet(50km)

Var i pulszonen A1 (i1) och hade 140 i snitt puls.

Åkte du 50 km i 4.10 fart - då är du hyfsat bra skidåkare. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket skillnad blir det på 4:or bak? Tycker 2:or blir lite väl lättrullat men kul.

Blev en 8,3mil runda i helgen med 2:48/km i snitt

Och 18km race tempo på 2:20 i snitt men då med lite medvind på lite av sträckan. Tycker själv att kvaliteten på asfalten gör större skillnad än temperaturen som många annars pratar om.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket skillnad blir det på 4:or bak? Tycker 2:or blir lite väl lättrullat men kul.

Blev en 8,3mil runda i helgen med 2:48/km i snitt

Och 18km race tempo på 2:20 i snitt men då med lite medvind på lite av sträckan. Tycker själv att kvaliteten på asfalten gör större skillnad än temperaturen som många annars pratar om.

Vet faktiskt inte hur det känns att ha 2:or fullt ut, har bara haft mina klassiska med 4:or baktill och 2:or fram! Hade varit kul att testa köra med 2:or så man kan jämföra hastigheter med andra

Link to comment
Share on other sites

Njaa skulle nog inte säga det, men var väl inte så kuperad väg heller, lite landsväg och genom stan typ

Sen varierar det hur bra rullskidåkare resp snöskidåkare man är. På den tiden när jag åkte skidtävlingar på 33-35 min på milen låg jag på runt 45 min på rullskidor på träning. Nu som 70+ kommer jag inte under 5 min/km på rullskidor och kanske 4,5 min/km på snö i normalföre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur mycket skillnad blir det på 4:or bak? Tycker 2:or blir lite väl lättrullat men kul.

Blev en 8,3mil runda i helgen med 2:48/km i snitt

Och 18km race tempo på 2:20 i snitt men då med lite medvind på lite av sträckan. Tycker själv att kvaliteten på asfalten gör större skillnad än temperaturen som många annars pratar om.

 

Imponerande, starkt! Körde du det långpasset på 2:or?

Upplever också att asfaltskvaliten nästan påverkar mer än tempen. 

 

Har testat haft 2or bak och 4or fram. Kände inte så jättestor skillnad mot 2or runt om.

Men skulle säga att 3or runt om ger tydligt trögare motstånd än 4or/2or.  

Link to comment
Share on other sites

Imponerande, starkt! Körde du det långpasset på 2:or?

Upplever också att asfaltskvaliten nästan påverkar mer än tempen. 

 

Har testat haft 2or bak och 4or fram. Kände inte så jättestor skillnad mot 2or runt om.

Men skulle säga att 3or runt om ger tydligt trögare motstånd än 4or/2or.

 

Japp, det var med swenor 2:or. Jag var inne på att flytta fram hjulen med backspärr och köpa 4:or utan backspärr och sätta bak eftersom det blir lite billigare.. hade ju förhoppning om att det skulle rulla lite tyngre än 3:or men kanske blir likvärdigt ungefär om nu 4:or fram rullar lättare än 3:or? Eller så slår man till på nowi hjulen och kör 4:or runt om, beslutsångest...

Link to comment
Share on other sites

AE5:or är typ mellan Gamla Swenor 4or (swenor gjorde 3or och 4or lite lättare 2020?) och nya Elpex 4or. din setup bör kunna bli trögare än Swenor 3or.

 

Kombin 4/2or upplever jag är känslig för värme, mer än vad 3/3or. på sommaren är det ganska lika, men på hösten är 4/2or trögare. (elpex)

 

/p

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars-Erik och Tack!

 

Jo jag är ny-gammal, sedan spray mail började ta betalt för e-post i mars, så då tappade jag åtkomsten till ett nick jag registrerade här 2009. men jag var inte överdrivet aktiv, men frekvent besökare.

 

Din legendariska "3 vasalopp...." tråd har jag inte missat :-)

 

Ja namnet då... ja det kanske kan vara lite provocerande, men tänker att det mer ska symbolisera att jag ofta går all-in på det jag gillar. t.ex. konditionsidrott och skidor. jag runt 2010 hade jag en tanke på att starta en skid-blogg som skulle heta "en pulvervallares bekännelser" som skulle hantera skvaller i vår lilla ankdamm. Men det blev inget med det.

 

Men namnet låg nära till hands.

 

Jag har verkligen inget emot varken skin-skidor, stålsickla, eller den som väljer att inte gör något alls med sina skidor.

Ödmjukhet och valfrihet står jag för.

 

jag ser pulver som "extra allt" på en hamburgare eller "grädde på moset".

 

Men med det sagt. jag värderar också förändringsförmåga så kanske byter nick till "Eiker Jägaren" :-)

 

väl mött!

 

/p

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars-Erik och Tack!

 

Jo jag är ny-gammal, sedan spray mail började ta betalt för e-post i mars, så då tappade jag åtkomsten till ett nick jag registrerade här 2009. men jag var inte överdrivet aktiv, men frekvent besökare.

 

Din legendariska "3 vasalopp...." tråd har jag inte missat :-)

 

Ja namnet då... ja det kanske kan vara lite provocerande, men tänker att det mer ska symbolisera att jag ofta går all-in på det jag gillar. t.ex. konditionsidrott och skidor. jag runt 2010 hade jag en tanke på att starta en skid-blogg som skulle heta "en pulvervallares bekännelser" som skulle hantera skvaller i vår lilla ankdamm. Men det blev inget med det.

 

Men namnet låg nära till hands.

 

Jag har verkligen inget emot varken skin-skidor, stålsickla, eller den som väljer att inte gör något alls med sina skidor.

Ödmjukhet och valfrihet står jag för.

 

jag ser pulver som "extra allt" på en hamburgare eller "grädde på moset".

 

Men med det sagt. jag värderar också förändringsförmåga så kanske byter nick till "Eiker Jägaren" :-)

 

väl mött!

 

/p

Varför vill du inte uppge ditt gamla nicknamn utan pratar runt ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars-Erik och Tack!

 

Jo jag är ny-gammal, sedan spray mail började ta betalt för e-post i mars, så då tappade jag åtkomsten till ett nick jag registrerade här 2009. men jag var inte överdrivet aktiv, men frekvent besökare.

 

Din legendariska "3 vasalopp...." tråd har jag inte missat :-)

 

Ja namnet då... ja det kanske kan vara lite provocerande, men tänker att det mer ska symbolisera att jag ofta går all-in på det jag gillar. t.ex. konditionsidrott och skidor. jag runt 2010 hade jag en tanke på att starta en skid-blogg som skulle heta "en pulvervallares bekännelser" som skulle hantera skvaller i vår lilla ankdamm. Men det blev inget med det.

 

Men namnet låg nära till hands.

 

Jag har verkligen inget emot varken skin-skidor, stålsickla, eller den som väljer att inte gör något alls med sina skidor.

Ödmjukhet och valfrihet står jag för.

 

jag ser pulver som "extra allt" på en hamburgare eller "grädde på moset".

 

Men med det sagt. jag värderar också förändringsförmåga så kanske byter nick till "Eiker Jägaren" :-)

 

väl mött!

 

/p

Ett alternativ är ju att uppge ditt riktiga namn som jag och en del andra har gjort. Eljest kan ju  ett vasst alternativ vara att använda nicket "Skogsvakt" som verkar blivit ledigt för ögonblicket :lol: Som du säkert sett har vi uppskattat detta nick  mycket genom åren.

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ är ju att uppge ditt riktiga namn som jag och en del andra har gjort. Eljest kan ju  ett vasst alternativ vara att använda nicket "Skogsvakt" som verkar blivit ledigt för ögonblicket :lol: Som du säkert sett har vi uppskattat detta nick  mycket genom åren.

Men "Skogsvakt" är inte ledigt, han har tassat in på forumet utan bild och gjort två inlägg, så det dröjer nog inte länge förrän vi har tillbaka vår käre Skogvakt igen i gammal god form. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...