Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Snittfart på era rullskidpass (klassiskt)

• Vänligen logga in för att kunna svara
50 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Treor rullar, enligt egen erfarenhet, olika beroende på ålder (på hjulen, och kanske åkaren?).

Givetvis åkaren också, säger blivande 150-åringen ! :rolleyes:

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 73 inlägg

Tror just att träningstempot varierar väldigt mycket beroende på hur man tränar.. är nog lättare att jämföra på tävling då dom flesta tar I det man kan.

Åker mest på 50-80 vägar utan cyckelbana men har stött på 2 hinder på mina 75 mil iaf :) Skulle inte våga mig ut på cyckelbana med mycket folk då en annan knappt kan bromsa.

Har även lagt märke till att många inte går upp på tå när dom stakar, brukar gå upp på tå nästan jämt annars tar ryggmusklerna slut fort.

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 198 inlägg

I år har det inte blivit några tävlingar. Har dock gamla resultat. Men jag vill minnas att jag låg på 22-23 km/h för ett par år sen i en rullskidtävling (53 km). Ifjol var det 21-22 km/h men då låg jag stora delar ensam. Blev frånåkt av klungan jag låg i, så 2/3 av loppet körde jag själv. Klungåkningen har stor betydelse. Har åkt träningstävlingar med individuell start på 17 km (i oktober och några plus) och jag har orkat ligga i 21 km/h då också. Man får väl säga att jag ligger i nedre delen av led 2 och i år är jag nog i 3:an. Som referens kör eliten 23-25 km/h på Vasaloppet. På rullskidtävlingar kan de väl ligga uppåt 27 km/h.

Träningshastighet är dock svårt att säga något för mig. Jag har haft ett par slitna 3-or och nu senast en kombination av 4-or och rosa hjul. Samt att jag alltid kör kuperat. Plattåkning är för tråkigt. Men 3orna ligger jag på 3:45 min/km på långpass och 4-2 ganska precis 4 min/km men nu senast var det 4:10 för de rosa hjulen påverkas ganska mycket när det går under 10 grader. 2or har jag inte kört en enda gång denna säsong då jag satsat på att bli starkare.

frecklefart90

frecklefart90

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Har legat mellan 15.5-16.3 km/h på mina 4-milspass, 16.5-17.7 km/h på pass runt 2.5 mil. Kortaste passet hittils, på 11.50km, gick i 18.3 km/h, med 80% av maxpuls. 

Swix 3or.

VL19 9.01 6200

VL20 7.36 3400

VÅ21 5.11

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 73 inlägg
Slog till i år på ett par swenor fiberglass (2:or).
Dessa rullar rätt mycket lättare än mina swix C2.
Har inte kört så många pass men 3 mil i varierat tempo (2:41/min) snitt och 10km tröskel tempo i 2:29/min snitt detta i 5 graders temperatur.
Tycker dessa passar bäst för intervaller och tröskel träning för att det känns lättare att få upp pulsen. Vid längtar turer föredrar jag lite mer trögrullat så det blir lite mer skid likt. Dock så känns det mycket roligare när det går lättare/fortare

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg

Frederiksen, det där är snabbt!

Åtminstone om dina siffror är min/km i annat fall tycker jag att du ska tävla... 2:29 km/min är utan konkurrens ;)

Jag har sällan uppnått <3 min/km på träning (men kör treor, någon enstaka procent långsammare än tvåor). Normalt sett kör jag 2-milspass i 18-20 km/h dvs strax över 3 min/km. Längre pass blir typ 3:45 min/km. Högre hastigheter när temperaturen går upp... vid 5 grader har jag aldrig snittat 20 km/h varken kort eller långt :)

I 5 grader är det tufft att uppnå de högre hastigheterna så jag gissar att du ligger långt fram i VL startled (normal jämförelse på detta forum). Eventuellt elitled?

Hur klassar du dessa pass? A1, A2 eller A3, tröskel brukar jag kalla A3 men säkert olika?

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 73 inlägg
Var led 1 2020 och hoppasdes på elitledet 2021 med blev Corona men hoppas på 2022.
Tröskel pass är i A3 tempo
På mitt 3 mil pass (2:41min/km) så var snittpulsen 147 (A2) min a2 zon är 139-156. Men då körde jag några trösklar (a3) och sedan ganska lätt a1-låg a2.
Förut körde jag nästan alla mina pass i bara ren a2 men nu försöker jag variera mer då jag läst att det ska vara bra.
Vad är längre pass för er? 4 mil och uppåt brukar jag klassa som långpass och nu när det blivit lite behagligare tempo ute så kan man börja med dom

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg

Vi spelar inte i samma liga, imponerande siffror som sagt.

Jag räknar långpass som allt över 150 minuter, helst 180 minuter eller mer.

Så oftast 40 km eller mer.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Skulle vara intressant att veta vad en medelåkare i vasaloppet dvs 7-8 led-åkare håller för snittfart/km på rullskidor?

För några år sedan när min nivå var 8-9 tim på vasaloppet låg jag på 4,5 min/km och åkte sen några rullskidtävlingar och kom då ner på 4 min/km eller strax därunder.

Guur

Guur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

3:45

2:or

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Skulle vara intressant att veta vad en medelåkare i vasaloppet dvs 7-8 led-åkare håller för snittfart/km på rullskidor?

För några år sedan när min nivå var 8-9 tim på vasaloppet låg jag på 4,5 min/km och åkte sen några rullskidtävlingar och kom då ner på 4 min/km eller strax därunder.

Kvalar väl ungefär in där. Åkte Vasåket 28/2 på 7:41. 19 år sedan senast jag åkte i vasaspåret och har kört en hel del rullskidor i år och har ambitioner på lägre tider i Vasaloppet 2022. Med SkiGo 3:or så ligger jag på 4:00 - 4:20/km lite beroende på vind och temperatur. Runt 20 km långa brukar mina pass vara. Körde en längre tur på 4,3 mil förra helgen med 4:16 i snitt. Har nu satt på Elpex 2:or och efter ett par rundor så verkar det sänkt tiderna med ca 20 s/km. Den stora skillnaden är att det med 2:or blir närmast 100% stakning och lite högre frekvens vilket gör mig mer mör i magmusklerna än vad jag blev med 3:or. Hade trott tvärtom. Farligare i utförsbackar med 2:or.....

Groucho

Groucho

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Led 6-7 på VL. Brukar åka ca 14-15 km/h på 2-3 milarundor. Kan bli lite snabbare i sommarvärme. Elpex 3:or eller Swenor 2:or.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 414 inlägg
Känns rätt meningslöst att jaga km-snitt. Men ok. Klassiskt Elpex tvåor hmmm. Jämnfart om det är utan hinder är nog runt 3:30. Då är jag rätt klen. Körde däremot skate 54km på treor och snittade 3:24. Det kändes bra.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

detoby

detoby

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Snabbaste milen har jag gjort på 25:30 på 2:or skigo. Hade däremot lite medvind då. 

Annars på tröskelpass 3km intervaller ligger jag på ca 23-24km/h i snitt med 3:or i bra förhållanden och pigg kropp.

Gjort några 1-1,5km intervaller kring 26km/h på 3:or, men svagt utför till platt terräng där.

Led 2 åkare VL2020, hade siktet mot led 1 VL2021. Men hoppas det blir av VL2022 istället. 

Skidfantasten001

Skidfantasten001

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg
Mycket imponerande att läsa era snittfarter och även höra vilket startled ni är i på Vasaloppet! Själv har jag inga meriter från vasaloppet men hoppas kunna åka Vasaloppet snart.
Själv håller jag ca 4:10/km som var på mitt senaste pass och åkte med swenor 2:or fram och 4:or på bakhjulet(50km)
Var i pulszonen A1 (i1) och hade 140 i snitt puls.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Mycket imponerande att läsa era snittfarter och även höra vilket startled ni är i på Vasaloppet! Själv har jag inga meriter från vasaloppet men hoppas kunna åka Vasaloppet snart.
Själv håller jag ca 4:10/km som var på mitt senaste pass och åkte med swenor 2:or fram och 4:or på bakhjulet(50km)
Var i pulszonen A1 (i1) och hade 140 i snitt puls.

Åkte du 50 km i 4.10 fart - då är du hyfsat bra skidåkare. :)

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 73 inlägg
Hur mycket skillnad blir det på 4:or bak? Tycker 2:or blir lite väl lättrullat men kul.
Blev en 8,3mil runda i helgen med 2:48/km i snitt
Och 18km race tempo på 2:20 i snitt men då med lite medvind på lite av sträckan. Tycker själv att kvaliteten på asfalten gör större skillnad än temperaturen som många annars pratar om.

Skidfantasten001

Skidfantasten001

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Hur mycket skillnad blir det på 4:or bak? Tycker 2:or blir lite väl lättrullat men kul.
Blev en 8,3mil runda i helgen med 2:48/km i snitt
Och 18km race tempo på 2:20 i snitt men då med lite medvind på lite av sträckan. Tycker själv att kvaliteten på asfalten gör större skillnad än temperaturen som många annars pratar om.

Vet faktiskt inte hur det känns att ha 2:or fullt ut, har bara haft mina klassiska med 4:or baktill och 2:or fram! Hade varit kul att testa köra med 2:or så man kan jämföra hastigheter med andra

Skidfantasten001

Skidfantasten001

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Åkte du 50 km i 4.10 fart - då är du hyfsat bra skidåkare. :)

Njaa skulle nog inte säga det, men var väl inte så kuperad väg heller, lite landsväg och genom stan typ

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Njaa skulle nog inte säga det, men var väl inte så kuperad väg heller, lite landsväg och genom stan typ

Sen varierar det hur bra rullskidåkare resp snöskidåkare man är. På den tiden när jag åkte skidtävlingar på 33-35 min på milen låg jag på runt 45 min på rullskidor på träning. Nu som 70+ kommer jag inte under 5 min/km på rullskidor och kanske 4,5 min/km på snö i normalföre.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar