Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fischermodeller och årgångar


skogsvakt

Recommended Posts

Tror det brukar komma nytt utseende vartannat år på Fischers skidor.

 

Svår fråga om längden, själv gillar jag lite kortare skateskidor eftersom jag tycker att de är lite mer lätthanterliga men har alltid inbillat mig att det är bättre glid med lite längre skidor. Är 179 själv och väljer allt som oftast 186-skidor så med den bakgrunden så skulle jag nog valt 181-skidorna om jag var 170 lång.

Link to comment
Share on other sites

Vartannat år är det ju för de flesta märken med designen. Annars händer det väl inte så mycket om vi undantar DP och skin.

Tycker du ska satsa på 186. Jag är 175cm och kör både med 186/187 (beroende på märke) och den längre varianten. Den kortare är bra när den är brant och knixigt, men den längre funkar fint på vägspåren i Orsa.

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta släpper Fischer nya versioner av sina modeller? Dålig koll men det sker ju ingen uppdatering varje säsong iallafall.

 

Bonus fråga. Spannet är a och o för skate. Men längdfråga. Hade ni valt 181 eller 186 om det fanns bra spann för båda. Till 170 lång åkare med fartprio

Om vi bortser från design så sker ju löpande uppdateringar eller prov av olika variationer av spannkonstruktioner. Men det kommer ju mest ut till toppåkare och är ju ändå målade i den designen som gäller det året. Och det är ju många varianter  som inte ens kommer ut i butik. Speedmax har ju ändå varit rätt konstanta i hur dom konstruerats dom senaste åren, och det har ju funkat bra. Madshus däremot dom ar så mycket ändringar hela tiden så jag är inte ens nära att ha koll på dom längre.

 

Dom flesta elitdamer som kör Fischer kör 186, finns förmodligen mer skidor i den längden.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för inputen. Jag lurar mest på om man ska låta skidhandlaren välja längd eller om man ska bestämma 186 själv och låta dom välja skida ur den parken. Dom rekommenderar främst 181:an

Om du ska köpa en Speedmax så absolut en 186, skidteknikerna i landslaget är inga dumskallar. Men spannet måste ju vara bra.

Link to comment
Share on other sites

Har två årgångar av Fischer RCR skate - 2006 och 2015 (193/192 cm för 178/177 cm lång) och det är inte så stor skillnad i åkkänsla. 06:orna har gått bra i töföre och 15:orna har haft bra bärighet vid åkning på skare. Tycker inte att jag får den rätta känslan i åkningen med kortare skidor.(186)

Link to comment
Share on other sites

Köpknappen darrar lite. Vad ska en ha nya lagg till om det inte blir några race i vinter? Skatebirken ligger ju otäckt risigt till. Den kanske blir av men utan de pestsmittade svenskarna? Norrbaggarna är ett underligt släkte. Kanske det heller inte blir några lokala race?

Visst, det är en hämmande faktor denna ovisshet, lägg därtill bristen på snö och att så få skate-race anordnas. Men om det ovissa skulle inträffa kan det vara för sent att komplettera sin utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Köpknappen darrar lite. Vad ska en ha nya lagg till om det inte blir några race i vinter? Skatebirken ligger ju otäckt risigt till. Den kanske blir av men utan de pestsmittade svenskarna? Norrbaggarna är ett underligt släkte. Kanske det heller inte blir några lokala race?

Tvivel är till för att övervinnas och man kan aldrig få för många par skidor. Blir det inga race i vinter så kommer det ju fler vintrar. Köp säger jag!

Link to comment
Share on other sites

Tjat och tjat. Lurar på rcs eller speedmax. Rcs har ju blivit ruggigt bra med senaste uppdatering( har jag hört alltså)

RCS var väldigt bra en gång i tiden när den var toppskidan (och fanns i olika varianter). Senaste åren har den varit tillverkad i 115 konstruktion (dvs för hårdare spår) som inte alls är lika allround som 610 (eller 61Q som den heter i Speedmax) som om den inte är tillbaka i 610 så skulle jag inte råda dig att köpa RCS. Dessutom har kvaliteten på RCS varit lite sådär senaste åren, kunniga affärer skickar självklart tillbaka sådant iofs. Sulle tro att 9/10 Speedmax är bättre än RCS. Hur mycket bättre? 1 till 10% kanske, men det vet du ju inte förrän du står på skidan.

Link to comment
Share on other sites

Tack för din input men mja och mjo. Visst är det en annan konstruktion på rcsen och lite mer ”hårda spår”. Det behöver inte vara nån nackdel för oss i södra Sverige. Men nog är det en bra skida. Var har du hört dom haft dålig kvalitet? Jag har redan en fin soft skateskida från Yoko så just därför kan en RCS vara lockande. Förutom 610 vs 115 har ju RCS blivit mer och mer lik Speedmax

 

Dagens I-landsproblem

1. Köpa RCs och lägga överskottet på skidresa

2. Köpa speedmax och leva på knäckebröd

3. Vänta tills nästa säsong. Blir kanske inga race i vinter ändå och då kommer det nya modeller från Fischer .

4. Lägga ner all sport

 

:) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Svar på min egen fråga. Dom kommer med ny design vartannat år. Och längd är klassiska svaret 5-15cm. Allt beroende på spann.

 

186 börjar bli på gränsen för en 170 åkare!

Längden på skidor beror ju mkt på kroppslängden. Finns inte så mkt att välja på om man är 190 ;-) inte många skidor som är längre än 193...

Link to comment
Share on other sites

Längden på skidor beror ju mkt på kroppslängden. Finns inte så mkt att välja på om man är 190 ;-) inte många skidor som är längre än 193...

Vill passa på att lära mig lite, eftersom jag inte precis är nån skejtare. På vilket sätt hänger längden på kroppen ihop med längden på en skejtskida? Att en lång skida blir klumpigare för en kort åkare fattar jag. Men varför väljer en lätt men lång åkare en längre skida, vad är fördelen (som inte är viktberoende)?

Link to comment
Share on other sites

Grattis till mig själv. Speedmax 186 långa blev det. Nu blir det knäckebröd fram till midsommar

Jag testade nya Speedmax skate i tunneln idag, alla mer eller mindre bra så chansen att dina är bra är ju stor. obs, Fischers vanliga raceslip från fabriken är bra men oftast lite för grov för  ny/finkornig natursnö här i Skandinavien. Brukar dock vara bra i äldre snö eller varmare.

Link to comment
Share on other sites

Tack för din input men mja och mjo. Visst är det en annan konstruktion på rcsen och lite mer ”hårda spår”. Det behöver inte vara nån nackdel för oss i södra Sverige. Men nog är det en bra skida. Var har du hört dom haft dålig kvalitet? Jag har redan en fin soft skateskida från Yoko så just därför kan en RCS vara lockande. Förutom 610 vs 115 har ju RCS blivit mer och mer lik Speedmax

 

Dagens I-landsproblem

1. Köpa RCs och lägga överskottet på skidresa

2. Köpa speedmax och leva på knäckebröd

3. Vänta tills nästa säsong. Blir kanske inga race i vinter ändå och då kommer det nya modeller från Fischer .

4. Lägga ner all sport

 

:) :) :)

Inte dåliga men mycket jämnare kvalitet på en högre nivå hos Speedmax. Jag testade rätt många RCS när jag jobbade med att sälja skidor i en sportaffär tidigare. Sen har jag ju tävlat på Fischer några år nu. Fischer lägger inte lika mycket kraft på RCS längre och då blir det en del sämre ex också. Jag hittade dock ett par RCS med 115 spann som var riktigt bra i hårda spår, dom ligger hemma nu. RCS klassiska tyckte jag var bättre i spannet för fästzonen, lätta att åka på. Dock allt för hårda fram omdet blev mjuka spår.

 

Men det är lika som med Madshus som hade kvar Hypersonic många år (13?) och det var inte alls samma som när den var  deras toppmodell för 2006.

 

Dom allra flesta av dessa "strax-under-toppskidor" kan ju dock vara jättebra för dom flesta motionärer. Men vill man på något sätt tävla så sa man upp på toppmodellerna. Och vem som är tävlingsåkare, det är faktiskt upp till var och en.

Link to comment
Share on other sites

Inte dåliga men mycket jämnare kvalitet på en högre nivå hos Speedmax. Jag testade rätt många RCS när jag jobbade med att sälja skidor i en sportaffär tidigare. Sen har jag ju tävlat på Fischer några år nu. Fischer lägger inte lika mycket kraft på RCS längre och då blir det en del sämre ex också. Jag hittade dock ett par RCS med 115 spann som var riktigt bra i hårda spår, dom ligger hemma nu. RCS klassiska tyckte jag var bättre i spannet för fästzonen, lätta att åka på. Dock allt för hårda fram omdet blev mjuka spår.

 

Men det är lika som med Madshus som hade kvar Hypersonic många år (13?) och det var inte alls samma som när den var  deras toppmodell för 2006.

 

Dom allra flesta av dessa "strax-under-toppskidor" kan ju dock vara jättebra för dom flesta motionärer. Men vill man på något sätt tävla så sa man upp på toppmodellerna. Och vem som är tävlingsåkare, det är faktiskt upp till var och en.

 

Just det där med mjuka toppar och mjuka övergångar tycker jag är förvånansvärt ovanligt. (Nu är jag inte någon expert, men ...) jag hittar väldigt många skidor som är lämpliga för hårda spår, men har alldeles för hårda övergångar för att funka bra i lösa spår, oavsett temperatur. Är det efter 40+ år med tillverkning av plastskidor så svårt att medvetet tillverka glidspann med lagom tulpan-spret? 

Link to comment
Share on other sites

Just det där med mjuka toppar och mjuka övergångar tycker jag är förvånansvärt ovanligt. (Nu är jag inte någon expert, men ...) jag hittar väldigt många skidor som är lämpliga för hårda spår, men har alldeles för hårda övergångar för att funka bra i lösa spår, oavsett temperatur. Är det efter 40+ år med tillverkning av plastskidor så svårt att medvetet tillverka glidspann med lagom tulpan-spret? 

Jag tror det är svårare att tillverka helt enkelt, finns ingen bättre förklaring. Det är ju inte så att producenterna vill göra sämre skidor än nödvändigt. Det blir ju enklare att konstruera ett spann om skidan kan göras styvare fram och baktill.

Link to comment
Share on other sites

Det blev speedmax 186 och dom känns helt rätt, i näven iallafall. Belagen behandlade av skistarts skimateriasickling. Ser väldigt fint ut. Väldigt snyggt sicklat och tydlig struktur i belaget. Men Inte så likt en hemma kuzminsickling. Återstår att se hur snabba dom är.

 

En bonusfråga. Mina gamla rcs från 2013-2014 nånting har stämplat 610 på nosen. Är det samma konstruktion som dagens speedmax? Är det därför dom går så bra? :) När bytte Fischer så rcs fick 115 konstruktion

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...