Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Concept2 Skierg slut överallt


Runeson

Recommended Posts

Någon som vet hur det ligger till med concept2 skierg? Verkar ju vara slut precis överallt och inga besked när det kan tänkas komma in i lager igen. Kan mycket väl tänka mig en begagnad oxå men inte helt lätt att få tag i det heller.

 

Funderar lite på en insportsline skierg nu ist. Verkar för övrigt va exakt samma som ablilica. Någon som har erfarenhet av dessa?

Link to comment
Share on other sites

Produktionen låg nere 6 veckor tidigare under pandemin när det var lockdown i Vermont där C2-maskiner tillverkas. Detta i kombination med hög efterfrågan har gjort att de ligger efter med leveranserna.

Priser har då höjts på andra märken.

Ta t.ex. abilica. De har ju konkurrerat med C2 på roddmaskiner jättelänge (förmodligen minst 2 decennier) men verkar inte ha lyckats ta någon stor marknadsandel från C2 på proffsmarknaden för roddmaskiner. Däremot finns det antagligen betydligt fler Abilica träningsmaskiner på Shurgard. Mot den bakgrunden skulle inte jag vara jättemotiverad att köpa en överprissatt Abilica stakmaskin i detta läge, bara för att den är tillgänglig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tröttna på att vänta och köpte in en Thor Fitness air skier. Tycker efter några pass att den är väldigt lik skiergen i känsla. De enda som inte är likt är programvaran i datorn. Kan tex inte koppla upp mot ErgData eller spara pass.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

 

Jag tröttna på att vänta och köpte in en Thor Fitness air skier. Tycker efter några pass att den är väldigt lik skiergen i känsla. De enda som inte är likt är programvaran i datorn. Kan tex inte koppla upp mot ErgData eller spara pass.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur korrelerar tiderna mot Skiergen, går det att jämföra tider från Skiergen mot tider på Thor Fitness?

Link to comment
Share on other sites

Produktionen låg nere 6 veckor tidigare under pandemin när det var lockdown i Vermont där C2-maskiner tillverkas. Detta i kombination med hög efterfrågan har gjort att de ligger efter med leveranserna.

Priser har då höjts på andra märken.

Ta t.ex. abilica. De har ju konkurrerat med C2 på roddmaskiner jättelänge (förmodligen minst 2 decennier) men verkar inte ha lyckats ta någon stor marknadsandel från C2 på proffsmarknaden för roddmaskiner. Däremot finns det antagligen betydligt fler Abilica träningsmaskiner på Shurgard. Mot den bakgrunden skulle inte jag vara jättemotiverad att köpa en överprissatt Abilica stakmaskin i detta läge, bara för att den är tillgänglig.

Kan ju bli så att Coronan är det som gör att dessa märken tar en större andel av marknaden. Håller annars med om att man gärna köper det man vet funkar speciellt när prisskillnaden inte är jättestor. Det säger ju dock egentligen inte så mkt om hur bra  eller dåliga Thor resp Abilicia är, Kläbo kör Abilica vill jag minnas iaf i reklamen.

Link to comment
Share on other sites

Hur korrelerar tiderna mot Skiergen, går det att jämföra tider från Skiergen mot tider på Thor Fitness?

Vet inte hur exakt det är riktigt. Eftersom det är olika mjukvaror kanske det skiljer något men känslan är att tiderna stämmer hyfsat. Tyvärr har jag varit ryggopererad och borta ett tag så formen är inte lika god som när jag drog i skiergen som mest. Därav lite svårt att jämföra mina tider (och just nu har jag inte tillgång till en skierg).

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag köpte en abilica xc 2000 eftersom jag att jag inte ville vänta på leverans från skierg. Nu har jag använt den i ca 2 månader och jag skulle vilja påstå att det inte skiljer något mellan abilica och skierg. Om Kläbo och andra landslagsåkare kan använda den så ska den funka för oss övriga ochså =). Från beställning till leverans 2 dagar, vilket är helt ok. Lätt att montera. Grabben går på skidgymnasium och där kör de skierg men han tycker att abilican funkar lika bra. Får se om den är lika slittålig som skierg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...