Världscupen i längdskidåkning 2020/2021
Postad 29 november 2020 - 14:04

Postad 29 november 2020 - 14:29

Jag tycker Linn är omogen och gnällig som skyller på Ebba. Att bli indragen i klung-krascher är priset man får betala för att man inte ligger först. Alla ramlar ibland.
Ju längre bak i klungan, ju större är risken. Vill man undvika det så får man helt enkelt se till att ligga först. I cykelsporten lägger man därför ner stor energi på att arbeta fram sin lagkapten långt fram i klungan.
Lagandan blir ju inte bättre av att stå och skylla sina förluster på sina lagkamrater i tv.
Precis som du säger väldigt omoget och lite larvigt beteende av Linn. Dels att storma iväg som en tjurig 6-åring efter loppet och sedan komma tillbaka till intervjuzonen bara för att skylla på andra åkare.
Linn är ju själv känd för att vara tuff och kliva både in och ut framför skidorna på andra åkare. Nu spelade hon det taktiska spelet och föll (på eget grepp) som ett resultat av detta. Så är det ibland.
Sedan är det så klart märkligt att så som exempelvis Anders Blomquist hela tiden referera till de svenska åkarna som ett "lag". De är ju snarare en grupp individuella idrottare som tvingas att ingå i ett förbund för att få vara med och tävla.
Jag skulle gissa på att konkurrensen inom "laget" är en starkare drivkraft än det internationella motståndet.
Jag kommer själv ihåg hur det var när jag var aktiv. Den sk. klubbandan var en chimär.
Man låtsades alltid att man gladde sig med sina jämnåriga klubbkamrater, ...men innerst inne så var det ju de man ville slå. Innerst inne gladde mansig egentligen bara för sina klubbkonkurrenters resultat om man själv gjort ett bättre resultat.
Jag tror inte för en sekund på att exempelvis Heidi Weng sitter hemma och gläder sig över Therese Johaugs framgångar. Skidor är liksom inte en lagsport.
Postad 29 november 2020 - 14:55

Postad 29 november 2020 - 14:58

Om jag ska vara på mitt negativa humör så tycker jag även att Frida skyllde lite väl mycket på den platta banan. Jag såg inte att hon försökte och bombade på i alla de backar som ändå finns, precis. Hon borde väl iaf försöka att mala ner motståndet?
Ebba gjorde ett kanonlopp och visar stor mognad i sitt sätt att se på skidor och livet. Detta tror jag kommer gynna henne i det långa loppet. Man ska inte gräva ner sig i sådant som man inte kan påverka utan fokusera på det DU kan förbättra till nästa gång (ex inte ligga bakom folk som kraschar

Postad 29 november 2020 - 17:36

På upploppet är det så klart individen som räknas, men de första 8 km borde svenskorna ha kunnat arbeta lite bättre ihop. Det var väldigt onödigt att bjuda in så många åkare som de gjorde Neprjajeva var ju på väg att bli avhängd flera gånger om, men fick nya chanser gång på gång pga av fisåkandet. Amerikanskan hade ju inte heller haft en chans att vara med om de bara hade kört på i ett stadigt tempo hela loppet.
Postad 29 november 2020 - 18:49

Postad 29 november 2020 - 19:36

Postad 29 november 2020 - 20:24

Ja absolut, det är individuella idrottare, hela högen! Referensen till cykelsporten tog jag mer för att det där är väldigt vedertaget att ligger man långt bak och vilar, ja då får man också räkna med risken för klungkrascher, en del av sporten.
Om jag ska vara på mitt negativa humör så tycker jag även att Frida skyllde lite väl mycket på den platta banan. Jag såg inte att hon försökte och bombade på i alla de backar som ändå finns, precis. Hon borde väl iaf försöka att mala ner motståndet?
Ebba gjorde ett kanonlopp och visar stor mognad i sitt sätt att se på skidor och livet. Detta tror jag kommer gynna henne i det långa loppet. Man ska inte gräva ner sig i sådant som man inte kan påverka utan fokusera på det DU kan förbättra till nästa gång (ex inte ligga bakom folk som kraschar).
Jag håller med dig helt vad gäller Frida. Tycker det var väldigt dålig stil att skylla på banan, Ebba hon ställde om och anpassade sig efter banan. Det är så här det sett ut på herrsidan i många år i masstartslopp och det borde väl inte komma som nån överraskning för Frida att samma sker i damlopp med stora klungor. Det är bara att gilla läget och försöka anpassa sig efter det, dessutom blir det mer underhållning för oss tittare om loppen innehåller dramatik, se ensamma åkare är bara trist och ointressant.
Jag gillar Linn Svan öppna attityd, inget hymlande vad hon känner och tycker, så slipper medierna att spekulera. Om Frida sjönk i respekt hos mig, så steg Linns anseende hos mig, dessutom lite rubriker om skidsporten höjer bara dess intresse.
Sen kan jag inte annat än glädjas åt att Sorina fick en välförtjänt pallplats efter den snöpliga 4:e-platsen igår.
Postad 30 november 2020 - 23:05

Att vara besviken på banan i ett enskilt lopp är väl lite smått. Anders Södergren hade väl en hel karriär där han försökte gå ifrån i innan han blev frånåkt "ner mot stadion"...
Postad 01 december 2020 - 12:21

Det ser ut som att HELA det norska landslaget nu hoppar av Världscupen och TDS i år.
Tråkigt och en märklig helomvändning.
...från att vara det landslag som skickar STÖRST trupp till att två dagar senare vara det landslag som bojkottar hala kalaset.
Vågar man spekulera?
https://www.svt.se/s...ive-tour-de-ski
Postad 01 december 2020 - 12:22

Att vara besviken på banan i ett enskilt lopp är väl lite smått. Anders Södergren hade väl en hel karriär där han försökte gå ifrån i innan han blev frånåkt "ner mot stadion"...
Ja, precis och där låg Petter Northug och lurade tills det var dags för spurt, men jag hörde aldrig Anders klaga på banan. (fast han fick sin chans i individuella lopp, som han tog den gode Anders)
Postad 01 december 2020 - 12:41

Postad 01 december 2020 - 13:11

En noe mer seriøs tilnærming vil nok være at Klæbos og Iversens beslutning dyttet Skiforbundet i den retningen. Flere kommentatorer antok så ville skje etter at både Iversen, og ikke minst Klæbo, tok den beslutningen. Det gjorde nok Skiforbundets terskel lavere.
Postad 01 december 2020 - 13:18

Jag förstår dem mycket väl, det finns många som ännu inte återhämtat sig efter vårens corona.
Verkar vara en riktigt lurig och lömsk sjuka vi har att göra med. En elitidrottare på denna nivå kanske aldrig kan komma tillbaks ifall de blir sjuka.
Postad 01 december 2020 - 13:50

Jag förstår dem mycket väl, det finns många som ännu inte återhämtat sig efter vårens corona.
Verkar vara en riktigt lurig och lömsk sjuka vi har att göra med. En elitidrottare på denna nivå kanske aldrig kan komma tillbaks ifall de blir sjuka.
Nu finns det ju iofs tusentals elitidrottare som kommit tillbaka från covid...
Postad 01 december 2020 - 14:20

Då tänker jag på ishockey och fotboll i Sverige... och Coltings kommentar om träningsvolymen i dessa "idrotter".
I så fall blir det ju många
Oavsett det så förstår jag att man inte vill ta risker men också att det ställningstagandet borde väl gälla tills vaccination finns för alla? Och det är väl ett tag till?
Postad 01 december 2020 - 14:38

Inget av de internationella skidförbunden är väl speciellt trovärdiga. Inte ens det norska. ...så det blir alltid spekulationer kring allt de säger och gör.
Jag misstänker att man i Norge har VM som sitt största mål och man vill helt enkelt hålla landslaget fritt från Covid-utbrott fram till dess.
Det skulle förvåna mig mycket om det Norska landslaget "värnade så mycket om åkarnas hälsa" att de inte skickade sina åkare till VM.
Men samtidigt så har ju Klæbo rätt när han säger att skidtävlingar knappast kan vara så viktiga att de absolut måste genomföras mitt under brinnande pandemi. Det är ett bra och viktigt ställningstagande. Hatten av!
Men det är klart att det känns liiite konstigt att längdskidåkare långt ute i skogarna ställer in allt sitt tävlande samtidigt som "vanligt folk" vägrar att ändra det minsta lilla i sina liv.
Vi kan ju jämföra tävlingarna i Ruka med hur det såg ut på Drottninggatan samma tid i fredags:
Postad 01 december 2020 - 18:46

Jag tycker att man som Norge skall avstå från tävlande i Dresden och Davos, i synnerhet som det tydligen funnits covidsmitta under tävlingarna i Ruka. Om någon av de aktiva blivit smittade kommer att visa sig under den närmaste tiden. Vad beträffar Tour de Ski så borde smittrisken vara större i och med resor mellan och boende på flera olika platser,
Postad 01 december 2020 - 21:42

Astmatiker är väl riskgrupp för Covid? Norrmännen bör nog stanna hemma.
Postad 02 december 2020 - 11:20

Inte alla, tex ishockeymålvakten i HV,s damlag lider fortfarande av sviterna efter covid. Om man har VM som viktigaste mål gör man klokast i att minimera smittrisken, då man inte vet hur man kommer reagera på coronaviruset. Såg en intervju på TV om en kvinnlig läkare, varit aktiv med träning före insjuknandet och fortfarande led av sviterna efter corona, så fort hon försökte träna blev hon illamående och fick vila. Corona är en lömsk sjukdom, som man i förväg inte kan veta hur man reagerar på.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar