Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Världscupen i längdskidåkning 2020/2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
198 svar till detta ämne

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 614 inlägg

Tycker att det va en taktisk triumf av finnen att välja korridoren till höger. Har uppfattade att ryssen också ville ha denna men finnen hade första tjing att välja.

Fast att medvetet hindra någon som vill om är inte tillåtet

§ 343.9  Vid alla tävlingsformer är obstruktion förbjudet. Obstruktion definieras som att avsiktligt hindra, blockera, attackera eller knuffa annan tävlande med någon del av kroppen eller skidutrustningen

bojj

bojj

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Fast att medvetet hindra någon som vill om är inte tillåtet
§ 343.9  Vid alla tävlingsformer är obstruktion förbjudet. Obstruktion definieras som att avsiktligt hindra, blockera, attackera eller knuffa annan tävlande med någon del av kroppen eller skidutrustningen

Att dömma av tävlingsjuryns beslut kan jag inte förstå annat än att finnens rätt att välja valfri koridor på upploppet, då han var först in, vägde tyngre än den regel du hänvisar till att han kan råka hindra en bakomvarande åkare beroende på sitt korridorval.

Röte blev ju inte heller diskad när han gjorde samman taktiska manöver på Hellner i en annan wc stafett.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 422 inlägg

Att dömma av tävlingsjuryns beslut kan jag inte förstå annat än att finnens rätt att välja valfri koridor på upploppet, då han var först in, vägde tyngre än den regel du hänvisar till att han kan råka hindra en bakomvarande åkare beroende på sitt korridorval.

Röte blev ju inte heller diskad när han gjorde samman taktiska manöver på Hellner i en annan wc stafett.

Signalen de sänder med sådana beslut är ju att se bara till att vara först in på upploppet, lägg dig i mitten, släpp upp bakomvarande en aning innan fållorna börjar och sen prejar du bara ut dom.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

På trånga upplopp som i Lahti skulle man kunna tänka sig endast åkning i ett spår i varje korridor ung som det är i starten på sprintlopp, i så fall kan man passera förbi utan problem

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 742 inlägg

Taktik eller ej men om loppen ska avgöras av vem som bäst kan utnyttja regelverket för att stänga sin motståndare istället för att låta det avgöras i en ren spurt man mot man så är sporten fel ute.Men man kanske satsar på att få in skidrugby på OS-programmet 2026...

+1 på den. Att den omogna finnen fick klämma dit en spurtseger känns ovärdigt. Bolchunovs kommentar i media var säremot legendarisk: ”jag hade så snabba skidor så jag råkade köra på honom”. Speciellt som finnen retade Bolchunov för hans dåliga glid. Uppfriskande! Jag börjar se ny möjligheter för mina 90 kg på seedningsloppen. Bolchunov for president. Har han någon officiell fan club?

När han kallade Kläbo för baby face förra säsongen insåg jag hans sanna potential..

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

Dagens positiva nyhet inför VM var att Johaug åkte på däng för första gången på länge - hon är inte oslagbar. Bra att veta för de svenska tjejerna att hon inte är onåbar. Nu vet jag inte hurdana banorna är i Obersdorf och de gynnar Johaug eller Diggins, men det psykologiska övertag som Johaug haft har reducerats något.

I övrigt noterar jag att Kruger och Haga börjar återfå sitt gamla jag och blir farliga i VM och att de svenska herrarna fortsatt är långt efter. Eftersom jag själv har en problemmage och vet hur kraftlös man blir när magen krånglar lider jag lite med Calle, som fortfarande är kraftlös och halkar ner i slutet av loppen. Ett tips är att kolla om man är känslig för histamin och om histaminfattig kost skulle kunna hjälpa honom ?

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 610 inlägg

Onekligen roligt att se Diggins överst på prispallen. Framförallt med tanke på att hon vann TDS i Norges (läs Johaugs) frånvaro. 

Diggins seger gjorde ju även att man återigen blev påmind om att det här med skidsport egentligen mest är en Norsk angelägenhet. (Hade det inte varit för Vasaloppet hade det här forumet exempelvis aldrig existerat.)

Det är alltså 5 år sedan Johaug inte vann ett 10kilometerslopp! 
5 ÅR!
En gång till ...5år sedan.
Och man rycker liksom inte ens på axlarna åt det.  :D Det är liksom så som det är. 

(i och för sig var hon ju avstängd en stund för att ha klantat till det med läppsalvan, men ändå)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 742 inlägg
Hon blev avstängd för för att hon ägnat sig åt doping liksom många andra. Mikrodoser av anabola var precis vad hon behövde i det skedet av sin karriär. Tyvärr missbedömde ju hon och läkaren att man precis ökat precisionen i testerna. Det var det klantiga i historien.

TPD

TPD

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Äntligen!

Skönt att den dopade norskan åkte på pumpen. Två dagar i rad.

Det är nästan så att man kan tänka sig att börja titta på längdskidåkning igen trots de erbarmligt tråkiga masstarterna.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 552 inlägg

Hon blev avstängd för för att hon ägnat sig åt doping liksom många andra. Mikrodoser av anabola var precis vad hon behövde i det skedet av sin karriär. Tyvärr missbedömde ju hon och läkaren att man precis ökat precisionen i testerna. Det var det klantiga i historien.

Enligt svensk lagstiftning gör du dig skyldig till förtal nu. Det kan ju vara värt att tänka på när man skriver på internet, även om en norsk skidåkare.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 742 inlägg

Enligt svensk lagstiftning gör du dig skyldig till förtal nu. Det kan ju vara värt att tänka på när man skriver på internet, även om en norsk skidåkare.

Spännande! Exakt hur skulle du formulera förtalsåtalet? Att hon dopat sig är fakta. Att läkaren var inblandad är fakta. Att hon tagit mikrodoser är fakta. Som alla andra som åker fast så säger hon att det var en olyckshändelse. Det är också fakta, men ingen hänsyn har tagits till detta i domen, därmed är det irrelevant och ingen vikt skall läggas vid det. Att hon fastnade pga förbättrade tester är också fakta.

Doping används såklart ofta för att snabbt komma tillbaka från skada.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 552 inlägg

Spännande! Exakt hur skulle du formulera förtalsåtalet? Att hon dopat sig är fakta. Att läkaren var inblandad är fakta. Att hon tagit mikrodoser är fakta. Som alla andra som åker fast så säger hon att det var en olyckshändelse. Det är också fakta, men ingen hänsyn har tagits till detta i domen, därmed är det irrelevant och ingen vikt skall läggas vid det. Att hon fastnade pga förbättrade tester är också fakta.

Doping används såklart ofta för att snabbt komma tillbaka från skada.

Du formulerade det bättre nu när du var lite försiktigare. I det tidigare inlägget skriver du ju explicit varför och med vilket syfte Johaug har haft som motiv till att hon avslöjades med dopning i kroppen. Många specifika antaganden om Johaug som du förmodligen inte kan veta något om.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 742 inlägg
Vågar jag skriva något om ryssarna i Sotji, typ Julia Ivanova, Jevgenia Sjapovalova, Alexej Petukhov, Maxim Vylegzjanin eller varför intw Belov och Legkov? Eller finnarna i Lahti? Eller Sundby? Eller de fem åkarna i seefeldt?

Det handlar inte om norska åkare utan om fuskare. Alla har sina anledningar.. FIS sitter nog på mycket smaskig data som skulle sänka många legender om den blev känd. Doping är en lönsam industri.

Jag tänker inte vara balanserad eller hymla med dopade åkare

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 610 inlägg

Att påstå att Johaug är eller har varit dopad är både osmakligt och oseriöst. 
Det är bara ett tecken på okunskap och missunnsamhet. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

Jag tycker vi lägger ner det här med doping, det har tuggats om i olika versioner till leda.

Vad det verkar har flera andra åkare närmat sig Johaug och hon sitter inte säkert på tronen längre. Det är positivt för sporten, då intresset faller om resultatlistan längst upp är klar på förhand ("Semenjaeffekten")

Jag drar en slutsats av att så många ramlade både i herr o damloppet att de som planerat ett konstsnöspår på min hemort bör tänka om. De planerar att lägga spåret nerför i vad som liknar en mindre slalombacke med brant nerfart och för att få ner farten har man tänkt lägga in "sladdkurvor"Jag har påtalat att konstsnö blir som betong, när den fryser till och nerfarten skulle bli betydligt värre än i Falun.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 610 inlägg

Intressant att en bana som den i Falun, som många anser är "för lätt", gör att fler än de superlätta/anorektiska åkarna kan hävda sig. 
Återigen visar det sig att FIS har tänkt fel...

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 552 inlägg

Vågar jag skriva något om ryssarna i Sotji, typ Julia Ivanova, Jevgenia Sjapovalova, Alexej Petukhov, Maxim Vylegzjanin eller varför intw Belov och Legkov? Eller finnarna i Lahti? Eller Sundby? Eller de fem åkarna i seefeldt?

Det handlar inte om norska åkare utan om fuskare. Alla har sina anledningar.. FIS sitter nog på mycket smaskig data som skulle sänka många legender om den blev känd. Doping är en lönsam industri.

Jag tänker inte vara balanserad eller hymla med dopade åkare

Jag tycker att du kan vara försiktig med att peka ut individuella åkare till skyldiga för nåot som inte är klarlagt. Sen behöver du ju inte vara rädd för svensk förtalslagstiftning då få misstänkta överträdelser faller under allmänt åtal (som åklagare tar initiativ till) och Johaug lär knappast göra det som privatperson. Men man kan ju fundera vad man har för grund för sina påstååenden även när man skriver på nätet.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 552 inlägg

Intressant att en bana som den i Falun, som många anser är "för lätt", gör att fler än de superlätta/anorektiska åkarna kan hävda sig. 
Återigen visar det sig att FIS har tänkt fel...

Nu är det ganska lätt före på Lugnet just nu men igår var ju den ena slingan på damernas bana faktiskt lätt men den andra med "lilla"mördarbacken är ju inte lätt! Jag tycker också att det  ska vara mer än supertunga banor och omväxling är roligt. Att åkarna hänger ihop så lätt är ju som det är med gemensam start, man glider ikapp varandra. Kör en individuell start på Lugnet på "lätta" banor så får du ju utslagsgivande ändå.

Blir ju märkligt om man tänker att det hela tiden ska vara en optimal bana för en väldigt lätt åkare.

Tjyvsläpp

Tjyvsläpp

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Efter helgens tävlingar på Lugnet står det klart att Riksskidstadion ska flyttas till Östersund, som var på förslag för ett 10-talet år sedan.
Vi som bor i närheten har länge undvikt spåren på Lugnet då isfläckar i högfartskurvor förekommer under hela skidsängen. Orsakerna är flera. De lägger ut konstsnön för tidigt vilket leder till blåis vid blidväder i början på vintern som ej kan prepareras senare utan det ligger ett tunt lager snö ovanpå som snabbt sladdas bort av åkarna. Spåren går i ett naturreservat vilket leder till begränsningar när slingorna ska ändras. Stora tallar invid spåret vilket leder till att snö som ligger i kronorna värms upp vid plusgrader och kommer ner på spårbädden i form av underkylt regn som sen fryser till is. Alla utförsbackar på tävlingsspåret har kurvor i slutet där farten är som högst.
Med tanke på åkarnas säkerhet ska det inte tävlas mer på Lugnet.
Budgeten för skidspåren ligger på 800 000:- /år ,som skattebetalare i Falu kommun tycker jag inte att vi får valuta för pengarna.
Passar på att be Nepryaeva och Young ,som fick sin VMstart omintetgjord , om ursäkt för undermåligt spårunderhåll.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 610 inlägg

Lite märkligt att Svahn inte ens lyckades samla på sig ett gult kort under dagens sprint-tävlingar.

Hon har tidigare pratat om att Zlatan är en "inspirationskälla", och det märks. Tyvärr. 
Zlatan har ju byggt hela sin karriär på att spela fult och sätta sig i respekt genom hotfullt och osportsligt beteende.

Det är synd att en mobbare som Zlatan betraktas som en "inspirationskälla". Men samtidigt så har skidsporten behövt en antagonist ända sedan Northug la av.
Både Johannes "Babby-face" Kläbo och Therese "tipp topp tomme opp" Johaug är ju alldeles för harmlösa för att någonsin kunna axla skurk-rollen.

Nu har det varit väldigt tuffa spårbyten och tydliga stängningar två helger på raken utan några som helst åtgärder från juryn.

Jag misstänker att det plötsligt kommer att vara andra bedömningar som gäller när utomnordiska åkare anpassar sig till nivån som FIS själva har satt. 
...för om det är någonting FIS verkligen är konsekvent med, så är det att alltid ändra på spelreglerna. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar