Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tour de ski 2021


Volevodin

Recommended Posts

På damsidan lever touren fortfarande, men på herrsidan är det redan avgjort, vem skall kunna stoppa Bolsjunov så komplett som han är.

Nu skall jag reta upp er stakfantaster riktigt; Jag tycker det var pinsamt att se Oskar Svensson fjanta runt på blanka skidor i ett lopp, där övriga ägnade sig åt "riktig skidåkning", dessutom hindrade han dem i backarna inne i klungan.

Jag hoppas att teknikzoner införs till kommande klassiska lopp.

Link to comment
Share on other sites

På damsidan lever touren fortfarande, men på herrsidan är det redan avgjort, vem skall kunna stoppa Bolsjunov så komplett som han är.

Nu skall jag reta upp er stakfantaster riktigt; Jag tycker det var pinsamt att se Oskar Svensson fjanta runt på blanka skidor i ett lopp, där övriga ägnade sig åt "riktig skidåkning", dessutom hindrade han dem i backarna inne i klungan.

Jag hoppas att teknikzoner införs till kommande klassiska lopp.

 

Jag tyckte Oskar gjorde helt rätt! Så länge han åker så pass fort är det definitivt riktig skidåkning.

 

Sen om touren är avgjord eller inte, Bolshunov hade en rätt stor ledning i den norsk-svenska touren i våras också men vallade bort sig helt sista dagen och tappade segern, men visst har han ett bra läge nu.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte Oskar gjorde helt rätt! Så länge han åker så pass fort är det definitivt riktig skidåkning.

 

Sen om touren är avgjord eller inte, Bolshunov hade en rätt stor ledning i den norsk-svenska touren i våras också men vallade bort sig helt sista dagen och tappade segern, men visst har han ett bra läge nu.

 

Såklart han gjorde rätt, det var ju det enda intressanta och enda svenska glädjeämnen i det loppet.

 

Det enda pinsamma i sammanhanget var att det andra gången för säsongen som våra riktiga svenska skidåkarherrar fick stryk av en stakande ickedistansåkare på just distans. Fler borde fundera över valet att köra blankt under vissa förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt Frida Karlssons inställning att dra ifrån de längre bak. Är inte Diggins och Brennan hennes värsta konkurrenter? Hon borde inte dragit fram till att Svahn var ikappåkt. Amerikanerna var ju två stycken. Sen när Linn inte längre klarade av att hänga med kunde hon antingen kört järnet eller vänta till backen och göra ett ryck.

 

Vi får väl se om ryskorna och Ebba studsar upp i form när de kör på "bara" 1200 meter.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte att de svenska herrarna är så långt efter trots att inga norrmän är med. RUS RUS RUS RUS ..... FRA USA SUI ITA.  Som tröst verkar finnarna heller inte prestera så bra. 

 

Ännu mer oroväckande att man själv är så långt efter de svenska herrarna  :D

Link to comment
Share on other sites

Alltså William P gör det väl egentligen bra varje gång han tar poäng (även om norskarna är borta). Oskar har ju gjort det bra i touren och Calle åker dåligt men toppen är inom räckhåll (tidsmässigt). Burman hemma har ju kapacitet men behöver vara skadefri för att ta ett steg till. Men sammantaget går det riktigt segt för herrarna och det verkar ju fortsätta ett tag, man ser inte några komma upp underifrån i större omfattning. Vi får nog acceptera att svensk herrdistans inte har fått rätta talangerna in i idrotten just nu och att dom som tävlar fortsätter att satsa ändå. Det är också svårt att se något som skulle kunna göras i svensk skidåkning för att rätta till det snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Det räcker väl att Calle får till ett topplopp i touren och är med och krigar om en pallplats för att det skall kännas meningsfullt att harva runt långt ner. Med lite tur kan han få till det i VM fast då blir det tuffare norrmän med i leken. Hoppas Frida fortsätter touren, tiden arbetar för henne och vi är inte framme vid backen än,

Link to comment
Share on other sites

På damsidan lever touren fortfarande, men på herrsidan är det redan avgjort, vem skall kunna stoppa Bolsjunov så komplett som han är.

Nu skall jag reta upp er stakfantaster riktigt; Jag tycker det var pinsamt att se Oskar Svensson fjanta runt på blanka skidor i ett lopp, där övriga ägnade sig åt "riktig skidåkning", dessutom hindrade han dem i backarna inne i klungan.

Jag hoppas att teknikzoner införs till kommande klassiska lopp.

Va?  :blink: 

Oskars stakande var ju det enda som var intressant med det loppet. 

Hans framskjutna placering var ju om inte annat ett bevis för att det var rätt val. 

 

...tråkigt att FIS omedelbart satte in "stakfria zoner" i det påföljande loppet. 

Frågan jag ställer mig är: Om man nu ska ha stakfria zoner, varför måste då åkarna fortfarande köra med de där löjligt korta stavlängderna som man införde för att förhindra stakning? 

 

Det är rätt märkligt hur FIS försöker motverka sportens utveckling, men samtidigt inte har några problem att lägga in hopp, gupp och slalombackar.  :D

Link to comment
Share on other sites

Ebba brukar ha surt glid som regel. Beror nog främst på sur utförsteknik. Ganska trist att jobba ifrån uppför men inte klara av att hålla undan utför.

Alltså på det tredje varvet höll hon ju undan bra utför mot varvningen så det var nog mer att hon inte orkade på krönet på sista varvet, snarare förvånad att dom bakom inte åkte ifatt mer in till sista varvningen. Lätt att bara se dom gånger nån tappar utför.

Link to comment
Share on other sites

Bra dag idag:) Trippel bland damerna och äntligen en svensk herrseger även om det kanske inte väger lika tungt som om Norrmännen varit med. Men man kan inte slå fler än de som ställer upp och Oskar gjorde väldigt mycket rätt idag.

Kul att Oskar äntligen kunde vinna, Han liksom Linn Svahn har förmågan att hitta de rätta positionerna under loppen, men idag gjorde han en fräckis och kastade sig utför sista backen och fick tillräckligt stor lucka att de inte fick suget, smart drag. Att han vann på fästvallade skidor var extra hedrande, då alla tävlade på samma villkor tack vare teknikzonen i backen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...