Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Längd-bibel

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

traser

traser

Medlem

• Members
  • Pip
  • 113 inlägg
Har tänkt köpa en längd-bibel till tonåringen som har fastnat för längd. Svan eller Wickström? Finns det någon annan bra bok som täcker "allt",träning teknik utrustning etc?

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Med Svan menar du Matthias Svahn? Iaf har jag Wickströms bok och den är bra men hans målgrupp är ju de som vill genomföra loppen i Svenska klassiker och är motionärer eller elitmotionärer. Hans huvudtes är att man som motionär med begränsad tid ska dra ner på mängden lugn träning och köra på intensivare för att få mer ut av sin tid.

En tonåring kanske skulle gilla något annat bättre. Charlotte Kalla har ju till exempel skrivit en bok. Men vem hennes målgrupp är vet jag inte.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
Jag har Kallas bok och Wickströms, Wickströms är betydligt mer inriktad på detaljer och Kallas mer på träningsfilosofi.
Ingen av dem lockade till sträckläsning. Jag återvänder till Wickströms bok för detaljer ibland men generellt sett ger forumet mer...
Av dessa två rekommenderar jag Wickströms bok.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Jag har Kallas bok och Wickströms, Wickströms är betydligt mer inriktad på detaljer och Kallas mer på träningsfilosofi.
Ingen av dem lockade till sträckläsning. Jag återvänder till Wickströms bok för detaljer ibland men generellt sett ger forumet mer...
Av dessa två rekommenderar jag Wickströms bok.

Då kanske du ska ge ett medlemskap i skidforum istället, här behövs det mer medlemmar

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Vad är en längdbibel?

Både Kallas bok och Wickströms tar upp allt om utrustning, träningstankar och teknik.

Båda rekommenderar utan stavar vid diagonalteknikövningar.

Vad krävs mer?

Vad förväntas? Klassisk teknik eller skate?

Motivationsbok? Vasaloppsintroduktion?

Av mina tre skidböcker är det absolut "Bra glid" av Hans Olav Hamran som jag läser med mest glädje. Den tar upp vallningsmystiken och har slagfärdiga beskrivningar av hur det är att åka skidor (konkurrera i klubb och mellan vänner).

Ger både motivation och vallakunskap.

Men som skidbibel? Ingen av de tre har hjälpt mig så mycket med hur man ska träna, Racefox misslyckades också.

Där kan jag nog rekommendera teknikläger, gärna borta och inte hemma. Alltid bäst med någon okänd experts tips snarare än vänners eller släkts tips... av någon anledning.

Som genomgång av skidor, material och övningar så fungerar nog både Kallas och Wickströms bok även om jag föredrar Wickströms. Men de böckerna skapar inte skidåkaren, motivatione kommer nog någon annastans ifrån samt även den djupa kunskapen, där medlemskap på skidforum kan vara en god gåva Volevodin :) bara tipsa och ge en av böckerna så kanske vi har föryngring i både spår och här?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Vet inte hur du lyckades dra in Volevodin i den enda tråd han inte skapat det senaste halvåret? Men ok han kommer inte vara sen att svara..

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 319 inlägg
Norrbaggarnas bok tyckte jag var helt ok. En aning tunn för att med heder kallas ”bibel” kanske, men läsvärd.

https://www.bokus.co...ma-langdskidor/

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Vet inte hur du lyckades dra in Volevodin i den enda tråd han inte skapat det senaste halvåret? Men ok han kommer inte vara sen att svara..

Trött? Många inlägg av Volevodin?

Jag ber om ursäkt och ser att det är traser som ska ha förslaget.

Pepeystad

Pepeystad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg
Annars kanske boken träning för alla tema längdskidor var något

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

"medlemskap på skidforum kan vara en god gåva Volevodin" . Smickrande att du nämner mig, men jag beviljar inte medlemsskap här.

Jag hade inte tänkt skriva i den här tråden, då mitt förslag Min historia av Petter Northug kan anses olämpligt för en ung kille speciellt efter den sista skandalen.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg
Senaste skandalen antar jag att du menar

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Senaste skandalen antar jag att du menar

Touche. Jag är med i en invitation only facebook grupp som heter vi som älskar petter northug. Självklart wallraffar jag men planerar att släppa ett mycket spännande inlägg här vad det lider. Om ni bara visste!

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 704 inlägg
Såg att Tuggen hade Salomon-prylar på senaste Insta-inlägget för hans Trump-fantastiska kollektion. Har Fischer brutit med knarkar-pôjken eller betalar Salomon bättre?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 404 inlägg
Northugs bok är bra, ger en tydlig bild av vad som krävs för att nå toppen. Hans beskrivningar över hur han tränade inför femmilen är väldigt bra.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Northugs bok är bra, ger en tydlig bild av vad som krävs för att nå toppen. Hans beskrivningar över hur han tränade inför femmilen är väldigt bra.

Jag håller med, om man håller sig till det idrottsliga, så ger den en bra bild av hur han kunde bli så bra. Det var ingen slump att han vann så mycket utan bakom låg en fanatisk träning samt en förmåga att ta ut sig till det yttersta.Det finns vissa likheter med Linn Svahn när han under några år var nästan oslagbar, just att han liksom henne hade total kontroll under loppen och satte in stöten på exakt rätt ställe. Dessutom är boken lättläst med korta kapitel med substans, en av de bästa idrottsböcker jag läst. Rekommenderas.

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 443 inlägg
Lite OT men jag vill slå ett slag för Sverker Sörlins bok. https://www.bokborse...en-Som/10081357

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 612 inlägg

Lite OT men jag vill slå ett slag för Sverker Sörlins bok. https://www.bokborse...en-Som/10081357

Håller med!

Är man skidhistoriskt intresserat och inte ryggar för att läsa på norska så finns en mängd bra böcker av Thor Gothaas. Han har skrivit böcker som "Først i løypa", "Femmila", "Birken", "Oddvar Brå", "Skimakerne" samt "Mitt liv som middels langrennsløper." om sitt eget skidintresse

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Alt Vidar Martinells böcker Skidsportens historia I - III

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Även Mathias Svahns bok finns på bokbörsen.

https://www.bokborse... andra långlopp

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Lill-grabben kommer bli överlycklig över Skidsportens historia I - III. :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar