Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nytt batteri eller ny pannlampa?


Rolv

Recommended Posts

Har en pannlampa (Led med 6 dioder) som är inköpt för ca 8-9 år sedan på en svensk sida som hette Ledsmi eller något liknande.

Verkar som batteriet har sett sina bättre dagar.

 

Är det lönt att köpa en helt ny lampa, eller ska man satsa på nytt batteri?

 

Är det dagens lampor mer utvecklade?

Hur är prisbilden? Kan jag få en likvärdig lampa till billigare pris, än vad jag fick betala för ett antal år sedan?

Finna ett batteripack känns som att leta efter en nål i en höstack för å få samma spec.

Är det några spec som jag kanske kan ”boosta” kanske få lite längre batteritid och/eller bättre ljus?

Vilka spec måste stämma?!

Själva sladden med kopplingen antar jag att jag kan löda om för att få det och passa.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Om du tycker att lampan är bra kan det kanske vara idé att leta efter nytt batteri? Nu vet jag inte vilken lampa du har, men ledsmi sålde bl a lampor från kinesiska Magicshine. De har batterier av en ganska vanlig typ, två litium-jonceller i serie (oftast 2x2) som ger ca 7,4 V och en rund tvåpolig kontakt som också är ganska vanlig.

 

Jag var i liknande sits i höstas, dåligt batteri till en lampa från Magicshine som jag var rätt så nöjd med. Jag köpte fyra lösa celler och en batterikassett från batteridoktorn.se. Gick på ca 400 kr och fungerar utmärkt, även om det är lite klumpigare än originalbatteriet.

Link to comment
Share on other sites

Finns nog risk för att det är en ”kines”. Var väl diverse lampor därifrån som var snarlika, men såldes under diverse namn som var populära vid den här tiden.

 

Lampan heter iaf Arctic Light XPG 2000

 

Batteriet är 6*18650 Li-ion (8.4V 6.6AH)

 

Det är enda pannlampan jag har haft, så jag har inget å jämföra med.

 

Så dagens lampor är är snarlika prestandamässigt?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Synd att Dunderklumpen gått i ide, annars hade han kunnat tipsa på en bra lösning, vill minnas att han skaffade en kineslampa till sin dotter. Det svåraste med pannlampor tycker jag är att hitta en som sitter bra på huvudet. Jag har en pannlampa som har batteripacket i bakhuvudet med en tråd fram till lampan, Den sitter inte bra och tråden och packboxen är lite irriterande. Jag var på xxl och provade inför en ev nattvasa och alla utom en satt obekvämt. Pris och passform följdes inte åt utan den bästa var ganska billig ca 700 kr. Blev ingen pannlampa och inget lopp.

Link to comment
Share on other sites

Lampor och batterier har väl utvecklats en del de senaste åren. Jag tror att man får fler lumen per watt idag än för 8 år sedan. Ska man ha en lampa för längdskidåkning så finns det flera smidiga och ljusstarna allt-i ett-lampor med batteriet i nacken.

 

Min Magicshine sitter alltid fastmonterad på en hjälm för rullskidåkning, och jag har batteriet i en midjeväska. För skidåkning har jag en Silva som är smidigare och har bättre huvudställning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...