Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ski classics 2021


oxberg

Recommended Posts

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Funkar det verkligen att åka med, blir det inte en tumme som bara fylls till hälften och lös längs fram ?

Jag åker inte så ofta med den men tycker den funkar bra, främst om du vill ha en tunn handske under att hålla staven med så du får bra kontroll. Jag upplever att tjocka handskar är dåligt för känslan och kontrollen när man stakar.

Link to comment
Share on other sites

Liner innanför racehandskarna i steg 1 (dock inte bomull) och tumvantar när det blir kallare än -10.

Nä bomull och idrott är mycket sällan en bra kombination.

 

Själv använder jag 4 olika handskar beroende på temperatur. Från nån minusgrad och varmare kör jag Lillsport Legend, Är det kallare än 3-4 minusgrader blir det Lillsport Legend Thermo, sen LillSport Coach och blir det riktigt kallt åker de gamla finska trefingervantarna (hummermodell) fram.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som inte har problem med kalla händer? Legend slim ner till minus 15 efter det legend thermo.

Kör blandade tunna modeller ner till ca minus tio. Sen kör jag likadana handskar men med tunn liner. Funkar i alla fall bra till - 20, så länge man ser till att hålla handskarna torra. Kört i -27 som kallast på det sättet. Tycker att om man är uppvärmd om kroppen, har torra handskar och är lagom klädd i övrigt, är inte händerna något stort problem. (Fryser man om kroppen är det kört, då behöver man rejält varma handskar - och varmt om fötterna)

Link to comment
Share on other sites

Problemen kommer nog delvis med åldern. Man har ju hunnit utsätta sig för en del under åren. Tidigare körde jag utan problem med tunna handskar ner till minus 10, men det funkar tyvärr inte längre.

Nog tvärtom för mig, mindre känslig nu vid 60+. Men undrar om det hänger ihop med arbete. Om jag bara sitter vid skrivbordet ett år eller om jag jobbar i trädgården/snickrar lite/jobbar mycket med händerna på andra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gärna fel när Emil vinner. Ragde ångrar kanske att de dumpade Gjerdalen.

 

Krisen är här, detta är starten på 10 års svensk dominans?

Dom svenska herrarna har ju faktiskt klivit upp några steg som man inte så för några år sedan, märkligt hur det kan ändra sig. Norge lär vi ju inte vara av med eftersom dom tycks ha en landslagsmässig åkare i varje by men nog kommer dom svenska herrarna att ha en bättre period nu.

Link to comment
Share on other sites

Dom svenska herrarna har ju faktiskt klivit upp några steg som man inte så för några år sedan, märkligt hur det kan ändra sig. Norge lär vi ju inte vara av med eftersom dom tycks ha en landslagsmässig åkare i varje by men nog kommer dom svenska herrarna att ha en bättre period nu.

 

Det verkar vara riktigt låg status på Långlopp i Norge, finns hur många som helst som skulle vara med i Ski Classics-toppen med lite extra stakträning. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...