Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Ski classics 2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
138 svar till detta ämne

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 876 inlägg

Liner innanför racehandskarna i steg 1 (dock inte bomull) och tumvantar när det blir kallare än -10.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 427 inlägg

Liner innanför racehandskarna i steg 1 (dock inte bomull) och tumvantar när det blir kallare än -10.

Nä bomull och idrott är mycket sällan en bra kombination.

Själv använder jag 4 olika handskar beroende på temperatur. Från nån minusgrad och varmare kör jag Lillsport Legend, Är det kallare än 3-4 minusgrader blir det Lillsport Legend Thermo, sen LillSport Coach och blir det riktigt kallt åker de gamla finska trefingervantarna (hummermodell) fram.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 175 inlägg
Är det bara jag som inte har problem med kalla händer? Legend slim ner till minus 15 efter det legend thermo.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Är det bara jag som inte har problem med kalla händer? Legend slim ner till minus 15 efter det legend thermo.

Är du släkt med Sven Fischer ? :lol:

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 738 inlägg

Kör blandade tunna modeller ner till ca minus tio. Sen kör jag likadana handskar men med tunn liner. Funkar i alla fall bra till - 20, så länge man ser till att hålla handskarna torra. Kört i -27 som kallast på det sättet. Tycker att om man är uppvärmd om kroppen, har torra handskar och är lagom klädd i övrigt, är inte händerna något stort problem. (Fryser man om kroppen är det kört, då behöver man rejält varma handskar - och varmt om fötterna)

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 876 inlägg
Problemen kommer nog delvis med åldern. Man har ju hunnit utsätta sig för en del under åren. Tidigare körde jag utan problem med tunna handskar ner till minus 10, men det funkar tyvärr inte längre.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 738 inlägg

Problemen kommer nog delvis med åldern. Man har ju hunnit utsätta sig för en del under åren. Tidigare körde jag utan problem med tunna handskar ner till minus 10, men det funkar tyvärr inte längre.

Nog tvärtom för mig, mindre känslig nu vid 60+. Men undrar om det hänger ihop med arbete. Om jag bara sitter vid skrivbordet ett år eller om jag jobbar i trädgården/snickrar lite/jobbar mycket med händerna på andra sätt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Inte underligt att fler satsar på långlopp med såna prispengar, 1 miljon för Grand Slam. (kanske Björgen behövde förstärka sin kassa efter några års uppehåll, även om hon inte tar G S, så kan hon nog kamma in en del money i några lopp)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 inlägg
Kardin och korsgren vinner imorgon. Normalt sett hade jag satt min slant på Eliassen men han verkar inte i form än..

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 555 inlägg

Kardin och korsgren vinner imorgon. Normalt sett hade jag satt min slant på Eliassen men han verkar inte i form än..

Alltså du hade ju inte helt rätt men vi måste ju tala om den norska krisen i långloppen!

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 inlägg
Jag har gärna fel när Emil vinner. Ragde ångrar kanske att de dumpade Gjerdalen.

Krisen är här, detta är starten på 10 års svensk dominans?

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 175 inlägg
Lite intressant att varken aftonblaskan eller expressen har någon artikel när Sverige tar dubbeln idag...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Som kommentator måste man kunna komma med lite roliga kommentarer även i loppet slutskede. När Lina Korsgren gick om norskan Fleten som sackade efter borde den givna kommentaren varit; Fleten ser ut att vara sleten :)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 846 inlägg

De norska teamen meddelar att de kommer att fokusera på Vasaåket i år, eftersom de ändå kommer att vara chanslösa i VL Elit givet hur säsongen har gått hittills. Undantag Ragde som behöver mönstra ett antal hjälpryttare till Kardin.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 571 inlägg

Jag har gärna fel när Emil vinner. Ragde ångrar kanske att de dumpade Gjerdalen.

En svensk dubbelseger, dam och herr, i Vasaloppet vore mumma. Var väl Brink senast 2012..?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 846 inlägg

En svensk dubbelseger, dam och herr, i Vasaloppet vore mumma. Var väl Brink senast 2012..?

ja fast då var det norskt i topp på damsidan så du får gå tillbaks till 2011 för att hitta svenska segrare i båda samma år (Brink + Jenny Hansson).

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 571 inlägg

ja fast då var det norskt i topp på damsidan så du får gå tillbaks till 2011 för att hitta svenska segrare i båda samma år (Brink + Jenny Hansson).

Det har varit lite fattigare på herrsidan under de senaste årens ökenvandring...

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Har inte Norge mer än en sketen sleten Fleten såvida inte geten Johaug ställer upp tillsammans med en het en som Björgen, så lär de få sig pina mot svenska Lina även om de inte sig ger så har vi fler. :rolleyes:

Oxberg, vad säger du om detta minipoem ?

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 555 inlägg

Dom svenska herrarna har ju faktiskt klivit upp några steg som man inte så för några år sedan, märkligt hur det kan ändra sig. Norge lär vi ju inte vara av med eftersom dom tycks ha en landslagsmässig åkare i varje by men nog kommer dom svenska herrarna att ha en bättre period nu.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Dom svenska herrarna har ju faktiskt klivit upp några steg som man inte så för några år sedan, märkligt hur det kan ändra sig. Norge lär vi ju inte vara av med eftersom dom tycks ha en landslagsmässig åkare i varje by men nog kommer dom svenska herrarna att ha en bättre period nu.

Det verkar vara riktigt låg status på Långlopp i Norge, finns hur många som helst som skulle vara med i Ski Classics-toppen med lite extra stakträning. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar