Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ski classics 2021


oxberg

Recommended Posts

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det verkar vara riktigt låg status på Långlopp i Norge, finns hur många som helst som skulle vara med i Ski Classics-toppen med lite extra stakträning. 

-Mja nu tycker jag nog att det varit rätt många norska (herrar) i Ski Classisc senaste åren men du har ju en poäng. Jag tror det handlar om att det finns så goda möjligheter att satsa på traddåkning i Norge med landslag, regionallag och klubbar. Sen kommer du knappast inte upp i topp på långlopp med lite extra stakträning om du inte redan är bra vill säga.

 

För några år sedan pratade vi om att norska damer borde kunna ta över Ski Classic, pga så många bra, om dom bara satsade på långloppmen nu verkar det som att det är mer svenska damer som är på väg att ta den chansen.

Link to comment
Share on other sites

Har inte räknat, men är det inte lite backlash på antal långlopps-team i Norge? Fanns väl fler team för några år sen. Det är ju inte obegränsat med spons och det kostar att kajka runt i Europa på träning och tävling.

Flera stora i alla fall, det finns ju några mindre team nu. Men jag tycker ändå att det verkar finnas obegränsat med pengar till skidåkning där, jämfört med alla andra länder i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Trist att Birken blev helt inställd i år igen, speciellt för Emil och Lina. Där rök ju deras chans att ta en Grand Slam. Ersättningsloppet Vålådalsrennet lär väl knappast kunna räknas in bland de fyra största loppen.

 

Just det. Norge går hårt åt idrottarna. Får se efter Vasaloppet om båda får stå där med glad-ledsen min eller om det blir andra som lägger sig i Grand Slam segrarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Helt jäkla grymt av Ebba att vinna med blanka skidor.

Såg inget av sändningarna förutom herrarnas sista 4km så det var ju fantastiskt att hon parkerar långloppseliten med deras eget recept. Både hon och Burman som tydligen ledde halvvägs har en sen formtopp.

Sen är Emils parkering av de andra på upploppet helt magisk. Hade han varit med i utbrytningen i Vasaloppet så hade han säkert krigat ner Gjerdalen där också.

Link to comment
Share on other sites

Burman hade lite otur att staven pajade, när han ledde med 30 sek, men de hade kanske kommit ikapp ändå fast då hade de inte fått köra så långsamt som de gjorde före de sista km.

Jag lade märke till en sak och det var att Jens Burman inte åkte på sitt märke Salomon utan på Fischer. Är det så att teamen har kontrakt med ett skidmärke så att alla måste åka på det, men det verkar heller inte troligt, då Musgrave åkte på Salomon.

Link to comment
Share on other sites

Som åskådare är ski classics oändligt mycket roligare att titta på än världscupens tävlingar på 3km banor. Skidpropaganda! Jag ser verkligen fram emot att ski classics blir huvudnumret i svt. Världscupen går sotdöden till mötes. Idag är det ju redan en liten Norsk sport som intresserar få utanför landsgränsen.
Link to comment
Share on other sites

Som åskådare är ski classics oändligt mycket roligare att titta på än världscupens tävlingar på 3km banor. Skidpropaganda! Jag ser verkligen fram emot att ski classics blir huvudnumret i svt. Världscupen går sotdöden till mötes. Idag är det ju redan en liten Norsk sport som intresserar få utanför landsgränsen.

Smaken är som baken delad - hade inte Jens och Ebba varit med hade jag nog inte tittat - möjligen i slutet av loppet. Jens satte färg på herrloppet genom sin utbrytning och Ebba hade nog vunnit även med fäste, så bra är hon. Som TV-underhållning tycker jag att traditionell skidåkning är mycket större även om skidskytte är överlägset bäst. Det finns även en del annan spännande TV-sport som mästerskap i friidrott, ( väljer bort galor med "harar" i lopp) samt handboll. Nyligen såg jag Danmark-Egypten en makalöst spännande handbollsmatch. :)

Link to comment
Share on other sites

Som åskådare är ski classics oändligt mycket roligare att titta på än världscupens tävlingar på 3km banor. Skidpropaganda! Jag ser verkligen fram emot att ski classics blir huvudnumret i svt. Världscupen går sotdöden till mötes. Idag är det ju redan en liten Norsk sport som intresserar få utanför landsgränsen.

Kan bara hålla med , i år har det vart milsvid skillnad på Ski classics och guldfiskloppen i WC. Skiclassics har gjort det mest rätt och skapat en riktigt fin produkt där teamen utgör en avgörande faktor, FIS har gjort det mesta fel utan respekt för sporten. Idagsläget är Skiclassicsloppen mer händelserika än WC-loppen, mkt tack vare teamkörningen som blivit en krydda som utvecklat loppen. Verkar också finnas en större respekt för varandra bland åkarna i Skiclassics medans FIS verkar vilja odla  arvet efter Northug .

WC kör korta varvlopp med uppför ut från stadion och nerför in mot stadion där klungan glider ikapp utbrytningar sen avgörs allt med i en spurt med gruff...

Är uppriktigt orolig för utvecklingen FIS driver, har alltid sett mig som en som kommer att titta på längdåkning oavsett men har fått konstatera att det stämmer inte längre.

 

Nu står vi ett läge där den mest klassiska distansen 50km på VM avgörs med hockeytacklingar på upploppet och jurymöte, grattis FIS. Väntar bara på den dagen när Ski Classics lägger in en femmil i Holmenkollen med individuell start...

Link to comment
Share on other sites

Minns att jag inte var kritisk ang skejt i Vasaloppet, men här ser man flera exempel på ren skejt med skär med båda skidorna och i detta före tjänar man på det. Anledningen är väl att det är svårt att ta sig fram i ledet utan skejtskär i lössnön, men det ursäktar inte regelbrottet, dessutom går det heller inte att byta spår med ett skejtskär för att avlasta ensidig belastning.

 

Edit: Det blev bättre disciplin längre in i loppet med mindre lössnö runt spåret.

Link to comment
Share on other sites

Emil är en riktig krigare. Glädjande att båda gula tröjorna ser ut att gå till Sverige i år.

Samtidigt behöver Ski Classics samma injektion av åkare från andra länder än mestadels Norge och Sverige i toppen som världscupen för att det inte ska självdö.

Åkstilen är ett kapitel för sig...

Link to comment
Share on other sites

Som åskådare är ski classics oändligt mycket roligare att titta på än världscupens tävlingar på 3km banor. Skidpropaganda! Jag ser verkligen fram emot att ski classics blir huvudnumret i svt. Världscupen går sotdöden till mötes. Idag är det ju redan en liten Norsk sport som intresserar få utanför landsgränsen.

Vålådalsrennet var kul för att kuperingen skapade lite dynamik. Men att se den staka runt på en bana utan rejäl kupering är ju fruktansvärt tråkigt. Tcker Vasaloppet är helt ointressant att titta på numera när det är lagkörning utan fäste hela vägen. I cykel har man ju åtminstone några roliga lopp med kantvindar eller med rejäla stigningar längs vägen. Tror att Ski classics kommer att du sotdöden när ev icke svensk/norksa sponsorer inser att det är 90% skittråkigt och sedan en norrman eller svensk som vinner. Då ser folk tillomed hellre Bosjunov bli förbannad när norrmännen gör allt för att slippa få stryk.

Link to comment
Share on other sites

Vålådalsrennet var kul för att kuperingen skapade lite dynamik. Men att se den staka runt på en bana utan rejäl kupering är ju fruktansvärt tråkigt. Tcker Vasaloppet är helt ointressant att titta på numera när det är lagkörning utan fäste hela vägen. I cykel har man ju åtminstone några roliga lopp med kantvindar eller med rejäla stigningar längs vägen. Tror att Ski classics kommer att du sotdöden när ev icke svensk/norksa sponsorer inser att det är 90% skittråkigt och sedan en norrman eller svensk som vinner. Då ser folk tillomed hellre Bosjunov bli förbannad när norrmännen gör allt för att slippa få stryk.

Håller med om att dagens lopp var rätt trist att se på. Gårdagens var mer spännande men det var nog mest för att se om Ebba skulle orka staka hela loppet eller om Jens skulle kunna tjäna på att ha fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

Kunde man konstruera en skida, som inte nyper med fäste när man går upp på tå, kanske man i de brantaste backarna kunna gå ifrån med fäste. Sen är det frågan i vilket före som fäste är mest till nackdel, gårdagens eller dagens ?

 

ps. långlopp kommer att ingå i Vinterstudion till nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt roligt för lager 157 framgång, gillar verkligen att dom gör det lätt för den intresserade att ta det av allt runt omkring.

Tycker all skidåkning är intressant men naturen/ vyerna i ski classic är en fröjd att se, sen att man själv stakar till 100% och tycker det är ruskigt kul gör det lättare att gilla långloppen.

Ser fram emot sista racet nu

Link to comment
Share on other sites

Känns riktigt kul att få se ski classics på svt nästa säsong. Även om jag såklart kommer sakna världscupen.

Kul också med alla svenska framgångar, blir intressant att se om de kan ha samma framgångar nästa säsong.

 

En annan kul grej är hur kommentatorerna kallar Gjerdalen för Tord Arsle. Vet inte om Arsle betyder något på norska men det betyder nog inte Asle i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Känns riktigt kul att få se ski classics på svt nästa säsong. Även om jag såklart kommer sakna världscupen.

Kul också med alla svenska framgångar, blir intressant att se om de kan ha samma framgångar nästa säsong.

 

En annan kul grej är hur kommentatorerna kallar Gjerdalen för Tord Arsle. Vet inte om Arsle betyder något på norska men det betyder nog inte Asle i alla fall.

Jag fattade det på Poppe som att det blir världscupen + Ski Classics i Vinterstudion nästa år.

Link to comment
Share on other sites

En annan kul grej är hur kommentatorerna kallar Gjerdalen för Tord Arsle. Vet inte om Arsle betyder något på norska men det betyder nog inte Asle i alla fall.

De uttalar hans namn som det ska uttalas på norska helt enkelt. Även huvudstadens namn (Oslo) uttalas med ett sje-ljud på norska.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...