Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Prisutvecklingen...


Willie

Recommended Posts

Prisutvecklingen inom längdskidåkningen är fascinerande. Några sanslösa exempel:

* skidskor/pjäxor, där toppmodellerna kostar mellan 5000-6500kr på Pölder. För 5-6 år sedan fick man toppmodellerna för strax över 2000kr, och de hade också kolfiber i konstruktionen (vilket gav viktiga sekunder på Vasan)

* bindningar, alltså Rottefella-bindningar för 2000kr! :) Förstå hur mycket bättre de måste vara än vanliga bindningarna för 500-600kr som inte heller väger många gram.

* Flourfri toppvalla. Förut var race-vallorna dyra pga höga halten av flour. Nu är fluoret borttaget men priserna ligger ändå kvar på samma nivå. Jävligt oklart vad de nu består av.

* Skidorna. Innan Madshus lanserade Redline kostade vanliga toppskidor 2500-3500kr. Prisnivån nu när Fischer och Madshus ligger runt 7000-8000kr. Allvarligt..?

 

Tur att man köpte på sig prylar när längdskidåkning ännu var en hyfsat prisvärd sport.

Link to comment
Share on other sites

Färre orienterare på landsbygd och fler yngre stadsboende tjänstemän i karriären som utgör kundkrets nu. Och mer viktigt kanske att sponsorskap i stor utsträckning driver den professionaliserade sporten. Fanns inte många proffsåkare före betal-tv. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan även tänka mig att volymerna har gått ned i takt med att snön försvunnit (och intresset i europa minskat), så att man måste jobba upp priset. Tidigare tyckte jag att man kunde hitta längdgrejor i de flesta sportbutiker på vintern i Stockholm. Nu är det inte lika lätt, återstår specialbutiker..
Link to comment
Share on other sites

Jag kan även tänka mig att volymerna har gått ned i takt med att snön försvunnit (och intresset i europa minskat), så att man måste jobba upp priset. Tidigare tyckte jag att man kunde hitta längdgrejor i de flesta sportbutiker på vintern i Stockholm. Nu är det inte lika lätt, återstår specialbutiker..

Det säljs ju betydligt färre skidor nu jämfört med 80-90-talet vilket avspeglar sig i att åkare får mycket mindre betalt för att använda ett märke. Av detta följer så klart att det är svårare för sporthandeln att ha detta segment.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt så går väl toppskidor från 90-talet precis lika fort som redline 3.0? Skidlopp tar i alla fall lika lång tid.

Ja men det finns betydligt fler bra toppskidor nu, fråga bara Mogren hur han hade det på 90-talet. Mindre skillnad för åkare på top 50 i VC tex. Den stora skillnaden är nog att ett par som du köper i butik är mycket närmare toppåkarnas skidor nu (rätt buttik och att du behandlar dom riktigt).

Link to comment
Share on other sites

Prisutvecklingen inom längdskidåkningen är fascinerande. Några sanslösa exempel:

* skidskor/pjäxor, där toppmodellerna kostar mellan 5000-6500kr på Pölder. För 5-6 år sedan fick man toppmodellerna för strax över 2000kr, och de hade också kolfiber i konstruktionen (vilket gav viktiga sekunder på Vasan)

* bindningar, alltså Rottefella-bindningar för 2000kr! :) Förstå hur mycket bättre de måste vara än vanliga bindningarna för 500-600kr som inte heller väger många gram.

* Flourfri toppvalla. Förut var race-vallorna dyra pga höga halten av flour. Nu är fluoret borttaget men priserna ligger ändå kvar på samma nivå. Jävligt oklart vad de nu består av.

* Skidorna. Innan Madshus lanserade Redline kostade vanliga toppskidor 2500-3500kr. Prisnivån nu när Fischer och Madshus ligger runt 7000-8000kr. Allvarligt..?

 

Tur att man köpte på sig prylar när längdskidåkning ännu var en hyfsat prisvärd sport.

Jag säger inte att du har fel men (tar fram Pölderkatalog från 06-07) Jag tror du tar i lite.

 

06/07 kostade topp-pjäxorna i klassisk sti ca/dryga 2000kr, samma typ av pjäxa idag kostar någon hundralapp mer.

 

Karbonpjäxorna (dagens topp) började komma 2013 - 15 och kostar i stort sett samma nu som då. Men ingen köper väl dom för fullpris! Och vi är inte så många som är så dumma att vi vill åka omkring och förfrysa fötterna jämt så svårt att sälja många och därav dyra (små serier, bästa förklaringen jag har)

 

Bindningar är ju ett lättare sätt för tillverkarna att få marginaler, kostar inte så mycket att tillverka.

 

Vallapriset avgörs nog mer av utvecklingskostnader/materialkostnader där den förra är väldigt stor just nu. Men finns nog risk för lite bondfångeri just nu.

 

Skidorna är bättre totalt sett nu, men det handlar nog mer om vad produktions/utvecklingskostnaden är nu kontra vad man säljer och det säljs rätt lite skidor för tilfället.

 

Min uppfattning är att dagens toppskidor aldrig haft så bra kvalitet i butik, om butiken håller bra kvalitet då.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det väl också så att då fort det kommer en utvecklad skid-/stav- /pjäx-/bindnings-/vallamodell jämfört med tidigare så passar man på att höja priset jämfört med tidigare modeller.

 

Roade mig med att kolla vad några produkter som fanns både då och nu ökat i pris från 1988 till nu genom att jämföra SkidÅkes katalog fr 87-88 med Pölders webbsida.

En burk Swix Blå Extra (V40) kostade då 15 kr nu kostar de 89 kr. Dvs en ökning med 493%.

Swix Universalklister (K22N VM) kostade 22 kr då och 129 kr nu: Ökning  486%.

Fischer RCS Klassiska skidor kostade då 1545 kr och nu 4799 kr. Ökning: 210%

Cerapulver då 640 kr, kostade väl runt 1500 kr innan fluroförbudet kom. Ökning 134%

 

Jämför man istället toppgrej mot toppgrej ser det ut så här:

Alipnas toppsko klassiskt: Då 495 kr. Nu 6499kr Ökning 1213%

Fischer toppskida klassiskt: Då 1645 nu 7999, ökning  386%,

Swix toppstav: Då 1150 kr, nu 3999 kr,ökning 248%.

 

Konsumentprisindex har ökat med ca 101% under samma period.

Link to comment
Share on other sites

Roade mig med att kolla vad några produkter som fanns både då och nu ökat i pris från 1988 till nu genom att jämföra SkidÅkes katalog fr 87-88 med Pölders webbsida.

 

SkidÅke, det var dåtidens Pölder-katalog det. Morotto, Eggen, Troll, Völkl, Kästle, t.o.m. Blizzard hade längdskidor på den tiden. De första skidorna jag köpte för egna pengar var ett par Troll från SkidÅke med Adidas gamla-gamla läppbindnings-system. Knarrade som satan.

Link to comment
Share on other sites

SkidÅke, det var dåtidens Pölder-katalog det. Morotto, Eggen, Troll, Völkl, Kästle, t.o.m. Blizzard hade längdskidor på den tiden. De första skidorna jag köpte för egna pengar var ett par Troll från SkidÅke med Adidas gamla-gamla läppbindnings-system. Knarrade som satan.

SkidÅke sålde Elan också som väl både bröderna Blomqvist och Anders Larsson tog sina VL-segrar på. På tal om Blizzard så togs tydligen deras längdskidor fram tillsammans med Landsem som ju också somnat in sedan länge.

Link to comment
Share on other sites

[Off-topic] Eggen och Landsem är väl båda skidmärken som fått sina namn från toppåkare. Hade varit nåt med ett par Jernberg-spjut, Wassberg-lagg eller Svan-skidor ;)

1987 tog Madshus över Landsem och jag minns då att Madshus kom in på den svenska skidmarknaden på allvar tillsammans med Rottefellas första NNN-system.

https://no.wikipedia.org/wiki/Landsem

Link to comment
Share on other sites

[Off-topic] Eggen och Landsem är väl båda skidmärken som fått sina namn från toppåkare. Hade varit nåt med ett par Jernberg-spjut, Wassberg-lagg eller Svan-skidor ;)

1987 tog Madshus över Landsem och jag minns då att Madshus kom in på den svenska skidmarknaden på allvar tillsammans med Rottefellas första NNN-system.

https://no.wikipedia.org/wiki/Landsem

[Fortsatt offtopic]

Tror det funnits SixJE Elit från Sundins i alla fall:) Även Skilom togs väl över av Madshus.

Link to comment
Share on other sites

[Fortsatt offtopic]

Tror det funnits SixJE Elit från Sundins i alla fall:) Även Skilom togs väl över av Madshus.

Ska ge mig snart så att vi kan återkomma till nutid och dess ohemula priser.

Skilom var ett grepp för att rikta sig till den nordamerikanska marknaden - http://www.woodenskis.com/classic_brands.htm#skilom

Strax under kommer Splitkein för de fortsatt nostalgiska.

Link to comment
Share on other sites

Även om priset i pölderkatalogen är ett bra riktmärke för marknadspriset så säljs ju mycket billigare på skidträffar, reor osv. Det gör väl att priserna inte gått upp fullt så mycket som det kan verka.

 

Skidstavar kan jag tycka är lite märkliga, när det blev en massa märken på dom (i Sverige iaf) för 10-15 år sedan så trodde jag priserna skulle gå ner. Visst Skigo och Salomon brukar kosta runt 2000kr för nya toppstavar men det har inte varit någon generell sänkning.

 

Vanliga burkvallor och klister har ju ökat rätt rejält senaste 20 åren utan att det hänt något med vallan direkt så där bör det inte var så mycket produktutveckling att ta betalt för.

Link to comment
Share on other sites

Även om priset i pölderkatalogen är ett bra riktmärke för marknadspriset så säljs ju mycket billigare på skidträffar, reor osv. Det gör väl att priserna inte gått upp fullt så mycket som det kan verka.

Jo jag skulle nog hävda att priserna gått upp så mycket som det verkar. För även på 80-talet köpte många sina skidgrejer på klubbträffar och rea. För man kan ju inte göra en relevant jämförelse mellan listpris då med reapris nu utan reapris då med reapris nu i så fall eller listpris då mot listpris nu.

Link to comment
Share on other sites

Prisutvecklingen på mycket utrustning har dragit iväg. Se på gps klockor toppmodellerna kostar nu för tiden upp mot 10 000 .

 

Löparskor är en annan sak där priserna dragit iväg. De nya skorna med kolfiber i sulan kostar ca 4000.

 

Jag tror att den svaga kronan är en del av förklaringen till prisutvecklingen.

Link to comment
Share on other sites

Även om priset i pölderkatalogen är ett bra riktmärke för marknadspriset så säljs ju mycket billigare på skidträffar, reor osv. Det gör väl att priserna inte gått upp fullt så mycket som det kan verka.

 

Skidstavar kan jag tycka är lite märkliga, när det blev en massa märken på dom (i Sverige iaf) för 10-15 år sedan så trodde jag priserna skulle gå ner. Visst Skigo och Salomon brukar kosta runt 2000kr för nya toppstavar men det har inte varit någon generell sänkning.

 

Vanliga burkvallor och klister har ju ökat rätt rejält senaste 20 åren utan att det hänt något med vallan direkt så där bör det inte var så mycket produktutveckling att ta betalt för.

Tror inte det handlar om vad man produkt/produktutveckling kostar. Dels vad kundgrupperna ha råd med - en klassikersuktande akademiker i storstan har kanske mer pengar än en kroppsarbetare i glesbygd. Dels har marknaden i stort gått från reklam via postorder och amatörutövare, till sponsrad proffscirkus med ständiga sändningar i betal-tv.

Link to comment
Share on other sites

Längdskidor har gått mot vad slalomskidor varit.

Man har årets toppmodell för typ 7000kr.

Frågan är vad de kostar egentligen. Tror man kan sälja dem för halva priset åtminstone utan att gå i förlust.

Sedan tycker jag det är lite överdimensionerat hur extremt bra de bästa skidorna sägs vara.

Åkte förra året en kvällstävling under 5 veckor.

För skojs skull alternerade jag mellan mina gamla hypersonic och nya redline.

Vad jag kunde utläsa på resultaten, så avgjorde min dagsform mer än skidorna.

Jag tycker redlinen är sköna att åka på, men resultatmässigt är det inte stor skillnad om jag vallar dem lika.

Link to comment
Share on other sites

Prisutvecklingen på mycket utrustning har dragit iväg. Se på gps klockor toppmodellerna kostar nu för tiden upp mot 10 000 .

 

Löparskor är en annan sak där priserna dragit iväg. De nya skorna med kolfiber i sulan kostar ca 4000.

 

Jag tror att den svaga kronan är en del av förklaringen till prisutvecklingen.

Men Nike Vaporfly lär vara svårsåld nu när de nya sulreglerna  börjat gälla, ser många osålda tjockskor i butikshyllorna nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde sulreglerna gällde bara på bana?

Jo, men informationen har varit lite tvetydig under 2020 och pga alla inställda tävlingar blev det inte klarlagt vad som gällde tex i Lindingöloppet. Men ser man på de nya modellerna för 2021 så ligger många på 1500 -2000 kr, så även inom barmarksidrotterna har prisnivån höjts.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men informationen har varit lite tvetydig under 2020 och pga alla inställda tävlingar blev det inte klarlagt vad som gällde tex i Lindingöloppet. Men ser man på de nya modellerna för 2021 så ligger många på 1500 -2000 kr, så även inom barmarksidrotterna har prisnivån höjts.

Kollade gammal Runners world bilaga om skor från 2004.

 

Nike Pegasus 1000kr Typ 1300kr kostar dom nu

Asics DS Trainer 1400kr Typ 1500kr kostar dom nu

 

Nu jobbar jag inte i sporthandeln längre men priserna på skor har inte stigit så fasligt. men sant att många modeller ligger på 2000kr eller starx under men det har dom gjort snart 10 år i alla fall.

 

Skorna med karbonplattor har ju dock hamnat på en ny prisnivå, det är ju sant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...