Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fråga om spann HBW FBW på nya längdskidor


Turbo123

Recommended Posts

Har inhandlat ett par Madhus Race Speed på skistart.com med move Switch bindningar.

Bad om ett par skidor som kan funka både för klister och burkvalla.

 

Min vikt är 78kg och skidorna är märkta:

HBW: 1,38
FBW: 0,18
Flex: 61

 

Bra eller dåligt?

 

Nu ska jag till en början ha dem som vallaskidor. Fästzonen är ca: 65cm lång och skidorna är 207cm.

 

Angav att jag är motionär men kört tävlingar för några år sedan som motionär. Åker flera gånger i veckan. 

Link to comment
Share on other sites

Har inhandlat ett par Madhus Race Speed på skistart.com med move Switch bindningar.

 

Bad om ett par skidor som kan funka både för klister och burkvalla.

 

Min vikt är 78kg och skidorna är märkta:

 

HBW: 1,38

FBW: 0,18

Flex: 61

 

Bra eller dåligt?

 

Nu ska jag till en början ha dem som vallaskidor. Fästzonen är ca: 65cm lång och skidorna är 207cm.

 

Angav att jag är motionär men kört tävlingar för några år sedan som motionär. Åker flera gånger i veckan. 

Jag har inte koll exakt på hur den Madshusmodellen är (hette Hypersonic tidigare) men det kommer nog att funka utan problem. Självklart blir det lite svårt att få bra glid omdet är mycket blött och du behöver har rejält med mjukt klister för att få fäste, men det finns ju inte en skida till alla fören.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade lite på varför det var så lågt FBW och relativt hög flex samt vad det ger för egenskaper.

 

Jag har inte koll exakt på hur den Madshusmodellen är (hette Hypersonic tidigare) men det kommer nog att funka utan problem. Självklart blir det lite svårt att få bra glid omdet är mycket blött och du behöver har rejält med mjukt klister för att få fäste, men det finns ju inte en skida till alla fören.

 

Tackar för input! Ville kolla lite först innan jag använder dem, men det kan bli en tur idag :)

 

Jag har redan ett par Hypersonic, ca: 4 år gamla och när jag tittar snabbt skiljer Race Classic något i formen, även om det kan vara samma skida som döljer sig där bakom. De har ju samma vikt exempelvis.

 

Jag hittade en text på skistart om att Madhus har nya beteckningar på en del skidor. Race Speed motsvarar enligt dem gamla Nanosonic. 

 

 

Köpte du deras andra sortering rea skidor?

 

Rea ja, men inte andrasortering.

Link to comment
Share on other sites

I teorin!!:

- är väl hbw mittemellan klister o burk, dvs vad du önskar.

- Fbw är väl NGT lågt för klister, men kan säkert funka utmärkt ändå. Kan bli lätta få fäste på.

 

Har klisterskida m 2,2/0,2 går ofta riktigt bra, bra glid o spikerfeste.

 

Ut o åk, blir säker jättebra!!

Link to comment
Share on other sites

I teorin!!:

- är väl hbw mittemellan klister o burk, dvs vad du önskar.

- Fbw är väl NGT lågt för klister, men kan säkert funka utmärkt ändå. Kan bli lätta få fäste på.

 

Har klisterskida m 2,2/0,2 går ofta riktigt bra, bra glid o spikerfeste.

 

Ut o åk, blir säker jättebra!!

 

Har provat dem nu. Nysnö i isiga spår, så svårt att bedöma. Men inga andra gled förbi mig och lätta att få fäste med  :)

 

Lite av en ny värld med Rotefella Move Switch bindningar också.

Link to comment
Share on other sites

Har provat dem nu. Nysnö i isiga spår, så svårt att bedöma. Men inga andra gled förbi mig och lätta att få fäste med  :)

 

 

 

I teorin!!:

- är väl hbw mittemellan klister o burk, dvs vad du önskar.

- Fbw är väl NGT lågt för klister, men kan säkert funka utmärkt ändå. Kan bli lätta få fäste på.

 

Har klisterskida m 2,2/0,2 går ofta riktigt bra, bra glid o spikerfeste.

 

Ut o åk, blir säker jättebra!!

 

Lite av en ny värld med Rotefella Move Switch bindningar också.

 

Olika skidmodeller/märken är ju alltid lite olika och sedan beror det på vilken kapacitet åkaren har också. Madshus brukar ju vara lätta att åka med fäste på tror aldrig jag har stått på ett par Madshus som har varit otrevligt stenhårda. För högt spann betyder ju att det tar längre tid och kraft att trycka ner skidorna om man kör med fäste. Kul att skidorna verkar funka för dig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...