Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Väder och Vallanojja Vasaåket 2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
55 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 286 inlägg

Är det inte i Evertsberg man kollar vallaväck-trasan? Inför nedförsbackarna?

I år med betydligt färre i spåret kanske mans lipper kolla överhuvudtaget, om man nu inte vill ha pausen (brukar jag aldrig vilja, alltid panik för att tappa tid).

Utan att vara pessimist så känner jag igen prognosen... tyvärr brukar det alltid bli varmare än prognos (förutom 2012) och dålig ihopfrysning som resultat. Men jag håller tummar och tår för att färre åkare och ett annorlunda år ger precis den där ihopfrysningen man vill ha och snabba vårsnöspår.

Det ser ju nu ut som om vi kan få rapport om hur det är tidigare i veckan, liknande prognoser i flera dagar nästa vecka. Kanske pga osäkerheten så långt fram eller så blir det lika :).

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 733 inlägg

Färre åkare framför borde ju ge möjlighet för oss som inte längre långt fram att få lite fastare spår?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 382 inlägg

Med färre åkare behöver man inte som 2015 få en massa klisterkladdar på glidsulorna.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 804 inlägg
Nån mer som ska skejta på fredag? Ser fantastiskt bra ut. Lite kallare. Ska man satsa på sen start??

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg
Vet att ett gäng femtimmarsåkare från IFK Mora skejtar fredag morgon. Om det nu passar som ryggar.

En annan åker i mörkret.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 804 inlägg
Såååå sen start planerar jag inte.

Och som nybörjare på skejt så är det nog inte aktuellt att jaga några moraryggar

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 287 inlägg

Såååå sen start planerar jag inte.

Och som nybörjare på skejt så är det nog inte aktuellt att jaga några moraryggar

Starta så tidigt som möjligt. Spåren och bädden faller sönder fort så blir lätt väldigt sockrigt. Har iaf känts så senaste dagarna, inget som håller ihop snön.

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 863 inlägg

Jag skejtar på fredag, men nöjer mig med att åka från Evertsberg. Ser ut att kunna bli en fin dag.

Alderman

Alderman

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
Lite sen rapport här men jag åkte i söndags och det var en ren fröjd. Räls nästan alla 9 milen. Fasta och blanka spår med en ishård bädd under hela vägen, nästan. Enstaka partier var jag glad att ha tagit stora trugor och i backarna vid Gopshus började det bli sockrigt. Racetrugor hade funkat bra. Det är ganska mycket smuts i snön förstås, mycket barr som blåst ner, enstaka partier är bädden tunn och efter Evertsberg var det ett kortare parti med sämre spår och blötare snö. Men de kan lätt gå ut och fylla på med snö där det behövs. Vissa passager över myrar är ren is, här har de huggit upp rännor tvärs bädden så vatten ska kunna rinna av. Jag tror det kommer hålla bra hela veckan, men är förstås inte expert på hur bädden åldras i värmen som varit dagtid under veckan.

Jag åkte tidigt, start kl 7, var ett par minus under natten så det frös ihop bra, men som sagt det höll i värmen ner mot Mora också. Galet snabbt före, det har inte vart bättre sen 2012. Jag var i mål strax efter kl 12, en timme snabbare än förväntat! Kan bli rekord på söndag om bädden håller för veckans åkare.

Ut och njut!

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 58 inlägg
Jag skejtar på fredag. Bussen kommer fram ca 6.15 så jag startar nog så fort jag kan vid 7. Hoppas det inte blir allt för isig och hård snö så att skidorna greppar.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 804 inlägg
Tydligen över 600 anmälda på fredag och jag ser nu att jag har fått ”rekommenderad starttid” mellan 07:10-07:19. Finns säkert nån uträkning med detta så det är väl bara att följa

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 286 inlägg

Du lär ha chans att komma i mål innan mörkret...

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 239 inlägg

Kör eliten vanlig start-sträckning?

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.
VL21 - Hemma: 5:09 i storm. 

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 516 inlägg

Kör eliten vanlig start-sträckning?

Skulle inte tro att de spärrar av vägen för så få.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 286 inlägg

Start för VL Elit är Tjärnheden idrottsplats som för oss vanliga Vasaåkare.

Samma målgång också fast antagligen lite tidigare både start och målgång.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 863 inlägg
Var uppe i trakterna av Evertsberg och teståkte idag. Stenhårt i bädden. Hoppas de fräser skejtbädden till imorgon annars blir det lite halt.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 804 inlägg
Men vaf... nu kräksnöar det Hundfjället.
Har inte funnits minsta flinga i någon prognos.
Det såg man inte komma

Vågar man lita på prognoserna för VL-banan ?

matgro7116

matgro7116

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg
Det har förekommit ett kortare snöfall i flera prognoser de senaste dagarna. Nu dök det upp tidigare än beräknat. Alla väderinstitut hade det sent ikväll. Bättre ändå att det kom nu. Är det nån som har koll på när dom spårar inför i morgon? Om det ens görs?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg
Inatt lär det spåras, om inte annat för att natten till lördagen blir mer stressig för spåransvariga.

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 287 inlägg

Start för VL Elit är Tjärnheden idrottsplats som för oss vanliga Vasaåkare.
Samma målgång också fast antagligen lite tidigare både start och målgång.

VL Elit använder sig av målgången som blir permanent nästa år, dvs rondellen. Övriga åkare går i mål vid Zorn-museet
Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar