Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

GARMIN HRM-PRO Kraftmätning


magnush

Recommended Posts

Använder själv HRM Run.

Tror att HRM Run och även Pro bara registrerar puls och andningshastighet vid skidåkning.

 

Men vid löpning registrerar den bla.

Prestationsförhållande, Steglängd, Löpkadens, vertikalt Stegförhållande, Balans för markkontakttid, Andningshastighet.

 

Går även bra att para ihop med Skierg för att registrera puls.

Link to comment
Share on other sites

Enligt manual ska den också registrera något slags kraftvärde (effekt), i texten läser jag att den kraften normalt sett är lägre än cykelkraften dvs kanske 30-40% lägre siffror pga att vi är bättrre på att cykla än att åka skidor...

Låter lite hokuspokus tycker jag men hur som helst ett värde till med Pro bandet.

 

Egentligen märkligt att inte liknande analystjänster som den Racefox erbjuder finns i klockorna?

Samma mätvärden från samma sensor.

Ett samarbete mellan klocktillverkare och Racefox hade nog varit mumma för alla inblandade. racefox hade nått betydligt fler användare och förhoppningsvis tjänat mer pengar, vi konsumenter hade förhoppningsvis fått en bredare och billigare tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Enligt manual ska den också registrera något slags kraftvärde (effekt), i texten läser jag att den kraften normalt sett är lägre än cykelkraften dvs kanske 30-40% lägre siffror pga att vi är bättrre på att cykla än att åka skidor...

Låter lite hokuspokus tycker jag men hur som helst ett värde till med Pro bandet.

 

Egentligen märkligt att inte liknande analystjänster som den Racefox erbjuder finns i klockorna?

Samma mätvärden från samma sensor.

Ett samarbete mellan klocktillverkare och Racefox hade nog varit mumma för alla inblandade. racefox hade nått betydligt fler användare och förhoppningsvis tjänat mer pengar, vi konsumenter hade förhoppningsvis fått en bredare och billigare tjänst.

Ja jag tycker också att det låter lite hokuspokus!

När jag ändå håller på, använder ni Garmins eller har ni någon annan träningsapp för att registrera era framsteg?

Skall titta närmare på Racefox!

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Garmin Connect, knappast den som visar mina eventuella framsteg eller hjälper mig i min planering av träning.

Den sker helt i excel och dagboksstuk.

 

Garmin Connect har ganska dåliga rapporteringsmöjligheter, min åsikt.

Jag känner faktiskt inte till någon träningsapp som svarar upp på det jag vill se. Social media och att exportera är den minimala biten fö rmig...

Excel och word fungerar hyfsat. Dagboken för att berätta hälsostatus, väder osv. plus känslan såklart. Excel kan göra många olika rapporter och ger bra översikt.

Funbeat var hyfsad, Jogg.se lite sämre men nära hyfsad så jag saknar en bra träningsapp, hade gärna sett att Garmin utvecklat sig där och skulle nog vara beredd att betala en summa om det fanns något. Typ racefox.

 

Tyvärr hjälpte inte racefox mig någonting, jag skulle vilja påstå att jag upplevde noll utveckling med deras tips på övningar, sedan jag slutade har jag lyft mig ett startled och fått bättre uthållighet. Deras feedback hjälpte mig helt enkelt inte, en vän som tittade/filmade gav bättre feedback än jag fått sammanlagt av racefox. Andra har fått mer hjälp men tyvärr inte jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att HRM PRO ger kraftberäkningar, men det är bara kompatibelt med vissa nyare klockor:

 

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/forerunner945/EN-US/GUID-A33BAEB9-68D1-40E9-9ED3-FEC41D5B0B58.html

 

Jag har den klocka som är ett snäpp äldre 940, och där är funktionen inte tillgänglig. Varför kan man ju verkligen undra när klockorna är näst intill identiska, men det är antagligen tänkt att skapa incitament att uppgradera sig. 

 

Jag kör racefox, är nöjd med dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att HRM PRO ger kraftberäkningar, men det är bara kompatibelt med vissa nyare klockor:

 

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/forerunner945/EN-US/GUID-A33BAEB9-68D1-40E9-9ED3-FEC41D5B0B58.html

 

Jag har den klocka som är ett snäpp äldre 940, och där är funktionen inte tillgänglig. Varför kan man ju verkligen undra när klockorna är näst intill identiska, men det är antagligen tänkt att skapa incitament att uppgradera sig. 

 

Jag kör racefox, är nöjd med dem.

 

Intressant  med kraftberäkningar.

Jag kontaktade Garmin 2019 och frågade vad Med. Kraft (W) var och hur man gör för att mäta det, se bild.

post-16129-0-73965700-1612269985_thumb.jpg

 

Fick detta svar och då visste dom inte själva tydligen??

 

Hej !

Tack för att du har kontaktat Garmin Support.

Jag har undersökt detta internt och fått bekräftat att det måste finnas någon form av kraftmätare med i bilden för att generera denna typ utav data. Det vi har på markanden är Vector pedaler men dessa används vid cykling.

Har du någon kraftmätare som du använder specificerad för skidåkning? Bekräfta gärna vilken det är och hur den kommunicerar med klockan. 

 

Tack på förhand och ha en trevlig dag!

post-16129-0-73965700-1612269985_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kör PRO-bandet och Fenix 6 klocka. Har kört för få pass för att göra nån utvärdering.fdc51041f8550dd6cb39f794708f8846.jpg81879750755dd42e5730f1911b3db136.jpg

 

Data från 30km snurr på konstsnöspår i Landsbro.

 

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Se där ja, då kanske den är intressant ändå. Har just införskaffat i en Fenix 6 men med HRM-Run kanske att jag skulle byta till en HRM-Pro?

Link to comment
Share on other sites

Det största värdet med racefox tycker jag är passen med realtidsfeedback, dvs att man får ett pip i örat när attacken ”sitter”.

 

Kraftberäkningarna tror jag man får ta med en nypa salt. Jag gissar att det till stor del beror på åkarens teknik, vilket inte visar sig fullt ut i resultatet. Tittar man t ex på den 10-km tävlingen som pågår just nu så har ledaren (e. wickström) bra mycket lägre kraftsiffror än övriga i toppen. Trots det är han klart snabbast. Men som jämförelse med sig själv tillför det en del.

 

Edit: fast nu har lagt till ett nytt pass där han BÅDE är snabbast och har högst kraft :). Jag tror inte racefox fullt ut känner av hur bra glid man har. Det krävs avsevärt mycket mindre kraft att utföra samma rörelse i samma fart på blanka isiga spår än i nysnö-spår i 20 minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...