Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsklocka med lång batteritid?


McKeork

Recommended Posts

Någon som har tips på GPS/pulsklocka med lång batteritid?

Min befintliga Garmin Forerunner 225 räcker typ bara 5 timmar som det är nu, så jag behöver skaffa en ny. Vill ha en som klarar att mäta betydligt längre tid, gärna om man är aktiv en hel dag.

Jag behöver ingen avancerad klocka, det jag använder den till är att mäta tid och sträcka. Jag kanske ska börja ha koll på puls lite bättre än hittills, och då bör man väl satsa på ett pulsband och inte handledsmätning som jag förstått man inte kan lita på.

 

Så en enkel klocka med lång batteritid är det jag söker, någon som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Forerunner 245 (Music). Nu har troligen inte den superbra batteritid då den är väldigt smäcker (upp till 24 timmar med GPS står det i specifikationen).
Men den mäter pulsen korrekt som jag upplever det utan att man behöver ett extra pulsband. Den ska enligt uppgift ha en bättre variant än t.ex 645. Så kan vara så att nyare versioner av optisk pulsmätning runt handleden fungerar helt okej. Däremot får man inga watt osv. den vägen.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har tips på GPS/pulsklocka med lång batteritid?

Min befintliga Garmin Forerunner 225 räcker typ bara 5 timmar som det är nu, så jag behöver skaffa en ny. Vill ha en som klarar att mäta betydligt längre tid, gärna om man är aktiv en hel dag.

Jag behöver ingen avancerad klocka, det jag använder den till är att mäta tid och sträcka. Jag kanske ska börja ha koll på puls lite bättre än hittills, och då bör man väl satsa på ett pulsband och inte handledsmätning som jag förstått man inte kan lita på.

 

Så en enkel klocka med lång batteritid är det jag söker, någon som har tips?

PÅ många modeller av klockor kan man ju ställa in hur ofta GPS-positionen loggas och det gör skillnad i batteritid om du loggar en position varje sekund eller var 10:e sekund tex.Så det kan ju vara en första sak att testa om du inte redan gjort det.

Link to comment
Share on other sites

PÅ många modeller av klockor kan man ju ställa in hur ofta GPS-positionen loggas och det gör skillnad i batteritid om du loggar en position varje sekund eller var 10:e sekund tex.Så det kan ju vara en första sak att testa om du inte redan gjort det.

Jag har en Forerunner 735XT och testade den funktionen under en bestigning av Kebnekaise. Den tog en GPS punkt var 5e sekund tror jag och hade stora problem när man gick längs bergväggen där höjdskillnaden är stor på kort avstånd. Den sätter alltså punkterna lite dåligt här, ena hamnar rätt, nästa punkt hamnar ca 50 meter högre upp, och nästa tillbaka på rätt. Distansen påverkades av detta för mig eftersom den tror jag gått 50 meter upp och ned på 5 sekunder. Funkar nog bättre för plana och hyffsat raka linjer men kan vara bra att ha i åtanke om man är petig med distans när man är i oregelbunden terräng  :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Forerunner 735XT och testade den funktionen under en bestigning av Kebnekaise. Den tog en GPS punkt var 5e sekund tror jag och hade stora problem när man gick längs bergväggen där höjdskillnaden är stor på kort avstånd. Den sätter alltså punkterna lite dåligt här, ena hamnar rätt, nästa punkt hamnar ca 50 meter högre upp, och nästa tillbaka på rätt. Distansen påverkades av detta för mig eftersom den tror jag gått 50 meter upp och ned på 5 sekunder. Funkar nog bättre för plana och hyffsat raka linjer men kan vara bra att ha i åtanke om man är petig med distans när man är i oregelbunden terräng  :)

Det är absolut ett extremt exempel. Men höjdmätning med GPS ger inte samma noggrannhet som mätning i plan för det första (kompletterat med barometer blir det lite bättre) och i normalfall så har höjdvariationer väldigt liten påverkan när distansen beräknas (typ 15meter extra distans på ett mycket kuperat 5km-spår vilket är betydligt mindre än den totala noggrannheten på distansmätningen). Det man ska komma ihåg när det gäller GPS-klockor (eller träningsappar i telefonen) är att de ger hyfsade närmevärden på höjd, positioner och distans men långt i från exakta värden.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med en Polar Vantage M. Upp till 30 timmars batteritid, men jag har nog aldrig använt den längre än 6 timmar i en användning. Dock följer inte något pulsband med automatiskt så det måste man köpa till isf ifall du inte redan har ett kompatibelt pulsband. Handledspulsen är som sagt inte att lita på.

 

Klart prisvärd klocka och ett klart lyft jämfört med Garmin 225 (min förra klocka),

Link to comment
Share on other sites

Enligt DC Rainmaker så är 945 bästa triathlonklockan highend och Polar vantage M bästa "budgetalternativ".

Jag gillar ju Garmin och siktar mot 945 när mina armband är slut (920 XT äter armband).

Hoppas priset kommit ner lite tills dess också.

 

Min första 305 klarade VL utan problem men Vättern fick bli via hjulpod, GPS läget räckte bara 10 timmar.

Nu är det betydligt längre i 920 XT och ännu bättre i 945 (upp till 36 timmar enligt reklam, bästa batteritiden på en garminklocka tror jag).

 

Kan rekommendera att läa igenom hans tester, extremt djupgående och ger mycket kött på benen för den som inte vet vad man vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Garmin kommer med en nyhet "Garmin Enduro" som verkar ha bra batteri men är svindyr..

 

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/702797/pn/010-02408-00

 

Smartwatch: upp till 50 dagar/65 dagar med solenergi*

Batterisparläge: upp till 130 dagar/1 år med solenergi*
GPS: upp till 70 timmar/80 timmar med solenergi*
Maxbatteri i GPS-läge: upp till 200 timmar/300 timmar med solenergi**
GPS för expeditionsaktivitet: upp till 65 dagar/95 dagar med solenergi*

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra tips! Jag tänker mig något mer budgetalternativ, det borde väl finnas en enkel (och ganska billig) klocka med säg 24h batteritid?!

 

Hur är det nu med en ”sportklocka” kontra ”smartwatch”, eller för den delen mobiltelefoner, vad gäller t.ex GPS-kvalitet. Är det fortfarande så att sportklockor typ Polar och Garmin är bättre för att mäta med GPS, jämfört med t.ex en vanlig iPhone, apple watch eller nåt sånt?

Link to comment
Share on other sites

Jag tipsar återigen att gå in och läsa DC Rainmakers recensioner. Där hittar du både batteritid (smartwatch går fetbort om du vill ha batteritid plus är dyrt) och GPS noggrannhet. 

 

Generellt sett så är sportklockor bättre än telefoner och smartwatch enligt det jag läst hitintills men lär bara vara en tidsfråga innan de är tillräckligt bra. T ex Racefox suger i GPS hanteringen pga telefon GPS, jag har genat många gånger över åar och åkrar...

 

Så antingen går du in och kollar på Garmin eller Polar och ser batteritider där (kan vara lite otydligt men med full GPS brukar skrivas det är sparläge som fattas ibland) eller så kollar du DC Rainmakers recensioner.

 

24 timmar i GPS läge är ganska mycket faktiskt så lite highend krav är det nog. En telefon med GPS på lär inte räcka mycket mer än 24 timmar ens om du låter bli allt annat? Min telefon laddas varje dag åtminstone... fast jag inte använder GPS såmycket :).

Link to comment
Share on other sites

Jag tipsar återigen att gå in och läsa DC Rainmakers recensioner. Där hittar du både batteritid (smartwatch går fetbort om du vill ha batteritid plus är dyrt) och GPS noggrannhet. 

 

Generellt sett så är sportklockor bättre än telefoner och smartwatch enligt det jag läst hitintills men lär bara vara en tidsfråga innan de är tillräckligt bra. T ex Racefox suger i GPS hanteringen pga telefon GPS, jag har genat många gånger över åar och åkrar...

 

Så antingen går du in och kollar på Garmin eller Polar och ser batteritider där (kan vara lite otydligt men med full GPS brukar skrivas det är sparläge som fattas ibland) eller så kollar du DC Rainmakers recensioner.

 

24 timmar i GPS läge är ganska mycket faktiskt så lite highend krav är det nog. En telefon med GPS på lär inte räcka mycket mer än 24 timmar ens om du låter bli allt annat? Min telefon laddas varje dag åtminstone... fast jag inte använder GPS såmycket :).

...och sidan du tipsar om (igen) hittas på https://www.dcrainmaker.com/

Link to comment
Share on other sites

Buyers guide är inte heltäckande men nog den enda sammanställningen jag hittade vid snabbt överslag.

 

Men jag brukar kolla upp vilka klockor som kan vara intressanta för mig map min investeringsvilja och behov genom att titta på klocktillverkarens hemsida och sedan går jag och kikar på vad DC skriver.

Det brukar bli ca 2 modeller per tillverkare och sedan kanske 2-3 tillverkare (jag gillar Garmin och Suunto).

En del att läsa men sedan får jag snabbt en åsikt och med mycket hjälp av DC.

Nu har jag gjort detta två gånger bara... jag köper inte klockor varannat år...

Men mycket hjälp av DC helt klart.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...