Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Temperatur varning!/Reservedel til Salomon SLab pro Skate?


Hemsedal

Recommended Posts

Var ute i runt -20° och när jag kom tillbaka till bilen och skulle av med pjäxorna så sprack plasten i ankel stödet. Så främst en varning att vara väldigt försiktig med att böja den delen i låga temperaturer. Hade troligtvis gått fint om jag kört hem och tagit av inomhus hemma eller i butiken. Men vill ju undgå att slita på sulorna genom att gå på grusgången in från bilen.

 

Är det möjligtvis någon som har ett par utslitna Salomon Skate som har en del som kan passa?

Evt erfarenhet om det går att få tag i denna del löst som reservdel?c4ce5781cab45b01d37300f167ed0d12.jpg

 

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget svar på dina frågor, däremot så har jag lagat en bygel som gått sönder på samma sätt på ett par gamla gul-röda Salomon från 90-talet. Det var lite pyssligt, men det höll i många år. Om jag hittar pjäxorna kan jag kanske posta en bild på lagningen.
Link to comment
Share on other sites

Nu blev det så att klippte bort nedre delen av bygeln och med dubbelt häftande skumtejp på bitarna längs ned så är carbon delarna igen låsta på plats.

Kan återkomma med rapport och bild efter provtur

 

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

Tänkte faktiskt skriva att det är ju "carbonbågen" som är den som gör jobbet. Den så kallade "energyzern" tror jag mer är ett försäljningstrick. Har inte själv känt någon större effekt av den.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte faktiskt skriva att det är ju "carbonbågen" som är den som gör jobbet. Den så kallade "energyzern" tror jag mer är ett försäljningstrick. Har inte själv känt någon större effekt av den.

Håller med! Men märkligt nog har den funnits i en massa år. De flesta märkliga saker som dyker upp (konstiga stavhandtag, vinklade stavar, plattor under bindningen som lutar uppåt eller åt sidan, skidor med midja, näsplåster mm) brukar försvinna ganska fort men energyzern blev rätt långlivad.

 

Link to comment
Share on other sites

Extra märkligt när carbon modellen till 10.000kr ej har haft det. Vad kan då vara fördelen om det inte ger någon fördel i tävling kan man undra. Luktar hype lång väg.

Skall försöka glömma bort modifieringen då ser vi om jag märker skillnad mellan skorna till helgen [emoji846]

 

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag minns att jag nångång på 90-t tyckte att energyzern tryckte för mkt på vaden bakifrån så jag filade lite i böjen för att minska godstjockleken och därmed minskade även trycket. Detta var innan jag lärde mig att man bör åka med lite djupare fotvinkel. Skejten var ju ganska upprät då.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Så kanske det som är funktionen då... Integrerad Posititons Effektivisering.

Kommer på 2022 modellerna som I.P.E och då uppgraderad med carbon struktur i plasten och justering för olika grovlekar på vadmuskler [emoji2957][emoji106][emoji23]

 

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da var 7km test tur gjort. Hadde helt glömt bort modifikationen. Och märker ingen skillnad [emoji4]

Tog en kort extra runda på några 100m efter jag kom på glömskan. Och känner knappt någon märkbar skillnad.

Men faktiskt något lättare att få av sig pjäxan nu [emoji106]d20b11a539ac5b2f5687565715bf8a38.jpgab0c36e0dff79ced22a62e4681a661f5.jpg

 

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...