Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Valla träskidor – bästa tipsen

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 548 inlägg

Klädseln är viktig, jag ser framför mig, mörkrutiga knickers, norskmönstrade knästrumpor, anorak gärna  matchande till knickers och keps, ofordrade tumvantar i vitt skinn, ryggsäck med stol med termosflaska och tilltugg i ryggsäcken. Kraftiga läderpjäxor med rottefella 75 mm. :) 

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 584 inlägg

Har ett fritidshus i Värmland och brukar börja samt avsluta skidsäsongen med träskidor.

Kylan brukar komma i november men skidspår brukar inte finnas förrän runt årsskiftet, då är det bra att kunna glida runt på ett par brädlappar i den lilla snö som finns. Det samma gäller framåt april-maj när snötillgången börjar tryta, då kommer skidorna till pass igen.

Brukar grunda dem med tjära som förtunnats med terpentin, gör detta efter varje säsong sen för de stå och torka till och lukta av sig i vedboden. 

Hittade ett par ursnygga Tegnesskidor på loppis för ett tag sedan.....för 200 kronor! Funderar starkt på att åka nästa års halvvasa med dessa skidor för att fira Vasaloppets 100-års jubileum.

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 411 inlägg

Bambustavar.. Kanske går att foliera ett par triac. 

------------------
- Hel och ren? -

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 211 inlägg

Puttar upp den här tråden nu när Jubileumsvasan närmar sig. Kanske finns det också andra som vill köra nostalgistil på konstsnöspåren i vinter :) Finns det mer kunskap att putta in?

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 211 inlägg

Om du bor i lägenhet, ställ inte ut dina nytjärade skidor i trappuppgången. Det vet jag en som gjorde - grannarna tyckte det luktade konstigt och sen kom brandkåren och knackade på...

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 inlägg

Om du bor i lägenhet, ställ inte ut dina nytjärade skidor i trappuppgången. Det vet jag en som gjorde - grannarna tyckte det luktade konstigt och sen kom brandkåren och knackade på...

Jag har en bekant från Finland som är övermåttans förtjust i tjärtabletter. Han råkade ut för samma sak.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar