Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skateskidor bindningsposition. Vad är rätt?


XRV Freddan

Recommended Posts

Hej !

 

Åkt mycket skridsko i mina dar och håller nu på att träna lite amatörskate så här inför 50 års krisen.

En sak jag strular med är att få fast främre delen på skidan. Kanske är det min bindningsposition som jag ändrat fel. Skidorna var begagnade när jag köpte dom och direkt när jag började utan att ändrat något så pekade skidan mycket nedåt. Jag nästan släpade främre delen på skidan i rörelsen tillbaka. Har ganska mycket tryck på flexkudden på skidan så jag fick  vinka upp vristen mot mig för att motverka detta vinkelt kändes spänt. 

För att råda bot på detta så flyttade jag fram bindningen. Skidan pekar då som röda linjen visar svagt uppåt när den hänger fritt. Frågan är om detta blev fel? Är det så att jag då får för mycket tryck framtill och inte har trycket på rätt plats i spannet. För just nu så har jag svårt att få fast främre delen. Försöker desperat vinkla i knät men det är svårt att trycka till ordentligt utan att främre delen trycks ur sin linje. 

Någon som kan ge lite ljus på detta?
Kan man ändra kudden så den inte trycker ned främre delen så mycket?
Vilken position är normalt för en bindning?

MVH/Fredrik
Edit: ps. väldigt svårt att bifoga bilder .....
 

post-11431-0-41900800-1613950099_thumb.jpg

post-11431-0-43173600-1613950114_thumb.jpg
 
post-11431-0-43173600-1613950114_thumb.jpg
post-11431-0-41900800-1613950099_thumb.jpg

 

 
 

Link to comment
Share on other sites

(Bilderna syns inte, man brukar få gå in i inlägget och lägga till från de uppladdningar du gjort)

Kan tänka mig att du som van skridskoåkare sträcker ut tårna i skäret och då touchar skidspetsarna snön när man för dem framåt. Jag tycker att skaterörelsen i åtminstone växel 3, 4 och 5 mer liknar långfärdsskridskor där man trycker med hela foten och liksom kliver lite mer i återrörelsen.

 

Har aldrig laborerat med att flytta bindningar.

Link to comment
Share on other sites

När skejtingen kom monterade jag alltid 1,5 cm framför balanspunkten och skar bort en bit i kudden (det var rak kudde då) för att skidan inte skulle "doppa" Sen kom rottefella med dubbelkudden, som hjälpte till att hålla skidan plant över snön, när man drar tillbaka den efter avslutat skär.

Vad har du för bindning, sitter det en extra kudde bakom fästpunkten ?

Link to comment
Share on other sites

När skejtingen kom monterade jag alltid 1,5 cm framför balanspunkten och skar bort en bit i kudden (det var rak kudde då) för att skidan inte skulle "doppa" Sen kom rottefella med dubbelkudden, som hjälpte till att hålla skidan plant över snön, när man drar tillbaka den efter avslutat skär.

Vad har du för bindning, sitter det en extra kudde bakom fästpunkten ?

Sitter en kudde även direkt under och bakom själva pinnen som jag låser bindingen med.

dvs under tårna. Skidan följer pjäxans rörelser väldigt exakt idag.

Kan inte exakta versionen namnet på rottefella bindningen i huvudet 

 

Jo om man använder hälen  och framdelen på foten lika mycket så skär det bättre men det känns väldigt onaturligt. Skidan skär men skär mest utåt iväg och väldigt mycket bort från kroppen.

Känns mycket mer naturligt att kunna trycka till det sista i skäret med främre delen av foten. Med långfärdsskridskor behöver man inte skapa samma kraft för att åka framåt så där känns inte behovet så stort att trycka ifrån.  Problemet är just som värst i uppför när man behöver mer kraft. 

Att lugnt skejta på platten går ganska bra..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...