Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Du kan aldrig gissa vad jag mötte i skidspåret!

• Vänligen logga in för att kunna svara
33 svar till detta ämne

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 662 inlägg

Det är hans morsas cykel.  :D

Var jag den enda som kunde skaka fram bildbevis?  <_<

Den informationen gör det ju ännu bättre :D

Du har rätt, skralt med bilder i den här tråden. Det får vi skärpa upp

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 437 inlägg

Jag såg en som kunde saxa, diagonala, staka med frånskjut, staka och åka utför :o (Kunde inte låta bli ;)

Det måste vara en ovanlig syn - en mus som kan alla teknikerna ! duh.gif

Grizzlybrottarn

Grizzlybrottarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 205 inlägg

Det mesta jag träffat på i spåret har jag träffat när jag har spårat. Mest vilda djur av olika slag. De jag kommer på nu är älg, vildsvin, rådjur, räv, hare, havsörn, och diverse ugglor. Vildsvinen var intressanta. Inte ett dugg rädda för skotern. Kom så nära som ett par meter ifrån dom. Havsörn låter kanske konstigt, men den satt och mumsade på ett rådjurskadaver strax bredvid spåret. Om rådjuret gick dit för egen hand och dog på plats eller om någon dumpat ett dött rådjur där har jag aldrig kommit underfund med. Kanske finns det någon annan som kan skriva om när denne körde ihjäl ett rådjur i skidspåret?

Sedan är det ju de tydligen överallt närvarande bilarna. Några lirare i en Golf som trodde det skulle ligga en parkering ner på skidstadion?!

Absolut läskigast var gången när jag var ca 2m från att bli överkörd av ett godståg. Spåren här korsar en lågtrafikerad järnväg. Efter ett tag blir det att man slarvar att kolla om det kommer tåg. Det höll på att bli sista gången jag slavade. Hann få stopp på skotern i sista stund och kasta mig av. Med facit i hand så gick skotern fri från tåget, men det var nära. Lärdomen är väl dels att inte slarva med att kolla, men också att tåg i nerförsbacke är otroligt tysta. Vanligen, de få gånger det kommer tåg de tider jag är där, så kör de uppför backen. Och då hörds de, även om jag sitter på skotern. Det här kom från andra hållet...

Våga vägra att spåra dubbelklassiskt!

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 738 inlägg

Nån hade dammat in i en älg på mtb (dvs människa på mtb, inte älg).

Borde väl någon gång i historien hänt skidåkare också?

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Ett lodjur runt slingan i Åkulla. 

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 290 inlägg

I Malung har det under ett par år suttit en skylt som lyder "Varning! Arg älg!". Jag har lite trott att den var på skämt och fnissat när jag åkt förbi skylten. Men sedan kom detta ut i pressen (inte jag i artikeln):

https://www.aftonbla...lg-i-skidsparet

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 538 inlägg

Ja har glidigt med en väldigt vitpälsad hare utför Kläppenvägen i Brux några gånger i både ljus och mörker, dessbättre inte krockat (man är ofta typ lika snabba). Vet att den gamla skidkämpen Anna Frithioff krockade med en älg i skidspåren en gång under 90-talet, lite onödigt då hon ändå var skadebenägen.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 147 inlägg

Absolut läskigast var gången när jag var ca 2m från att bli överkörd av ett godståg. Spåren här korsar en lågtrafikerad järnväg. Efter ett tag blir det att man slarvar att kolla om det kommer tåg. Det höll på att bli sista gången jag slavade. Hann få stopp på skotern i sista stund och kasta mig av. Med facit i hand så gick skotern fri från tåget, men det var nära. Lärdomen är väl dels att inte slarva med att kolla, men också att tåg i nerförsbacke är otroligt tysta. Vanligen, de få gånger det kommer tåg de tider jag är där, så kör de uppför backen. Och då hörds de, även om jag sitter på skotern. Det här kom från andra hållet...

Herre gud vad läskigt. Här tänkte man att det skulle vara en lattjolajbantråd... Och så fick man en näradöden-upplevelse. Fantastiskt att det gick bra.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 738 inlägg

Ja har glidigt med en väldigt vitpälsad hare utför Kläppenvägen i Brux några gånger i både ljus och mörker, dessbättre inte krockat (man är ofta typ lika snabba). Vet att den gamla skidkämpen Anna Frithioff krockade med en älg i skidspåren en gång under 90-talet, lite onödigt då hon ändå var skadebenägen.

En kompis på cykel som skallade en hare. Bra med cykelhjälm. Vilket haren inte hade

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 538 inlägg

En kompis på cykel som skallade en hare. Bra med cykelhjälm. Vilket haren inte hade

Man ska inte underskatta hur farligt det är med en hare på fel ställe! Både för hare och människa!

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 147 inlägg

Jag såg en golfspelare mitt i Täby konstsnöspår häromdagen. Alltså  :angry:

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 400 inlägg

Jag och en kompis åkte förbi Per Elofsson en gång (det här var runt 2000 eller 2001 dvs när han var som bäst). Men han åkte om oss sen igen när han hade kissat färdigt...

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 159 inlägg

Jag och en kompis åkte förbi Per Elofsson en gång (det här var runt 2000 eller 2001 dvs när han var som bäst). Men han åkte om oss sen igen när han hade kissat färdigt...

Jag har knäckt Gunde Svan i en uppförsbacke! Och han kissade minsann inte,han klev ur spåret när jag kom ikapp.

(Däremot skidade han med en termos i ena näven och en massa pappmuggar i den andra-Preemjippo 2019)

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 037 inlägg

När jag var barn mötte jag Olof Palme i spåret. Han hade toppluva. 

Jag med när jag var typ 6,7 år (född 1970), han berömde mig när jag åkte med min familj att jag var så duktig som åkte så långt.  Nedanför sydliften vid Idre fjäll när jag åkte fjället runt. Såsom jag minns det hade han päls och pälsmössa...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar