Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Seedning från vasaåket?

• Vänligen logga in för att kunna svara
95 svar till detta ämne

eiriksson

eiriksson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Såg inte mycket skejt i lördags, däremot många som saxade startade iofs 7.30 så det  är möjligt att det var mycket på de som startade innan.  Men söndersaxade backar sista biten är ju regel i Vasaloppet inget unikt för den här dagen det var ju bästa spåren på bra många år.

Uttryckte mig fel kanske. Jag följde och servade åkare längs vägen under lördagen så jag såg alltså med egna ögon hur det skejtades friskt och det upplevde jag blev mer påtagligt sista tremilen. Stod bland annat i sista backen innan man får vända ner mot kontrollen mot Oxberg och där kom det folk i princip hela tiden och skejtade...

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Uttryckte mig fel kanske. Jag följde och servade åkare längs vägen under lördagen så jag såg alltså med egna ögon hur det skejtades friskt och det upplevde jag blev mer påtagligt sista tremilen. Stod bland annat i sista backen innan man får vända ner mot kontrollen mot Oxberg och där kom det folk i princip hela tiden och skejtade...

ok, tråkigt. Ja spåren var ju klart mjukare och sämre sista 3 milen, blev mycket stakning i slush där.

Björkis

Björkis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

När jag går in på resultaten och vidare till startgrupp får jag bara upp en lista i bokstavsordning, finns ingen asending eller placering!

Björkis

Björkis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

När jag går in på resultaten och vidare till startgrupp får jag bara upp en lista i bokstavsordning, finns ingen asending eller placering!

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 145 inlägg

Vill man se ”resultat” från Vasaåket så får man gå in på Vasaloppet.se -> resultat -> advanced search. Där kan man välja dag för Vasaåket, finns även möjlighet att välja en specifik startgrupp för lör/sön 6-7 mars. Väljer man sedan ”ascending” och ”place” så listas åkarna i tidordning. Detta verkar dock bara fungera på dator. Vill man sen se tiden för åkaren får man kolla i appen på mobilen. Rörigt? Japp....

Går inte se resultat annat än för Vasaloppet elit och Tjejvasan på datorn och avancerad heller.

Björkis

Björkis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Går inte se resultat annat än för Vasaloppet elit och Tjejvasan på datorn och avancerad heller.

Jodå, gå in på resultat -> Avancerad sök, den ligger under Sökrutan till vänster. Gå inte in på ”Resultatlista” till höger...
Sen kan du välja Vasaåket under Evenemang. I sorterings-rutan väljer du placering samt stigande. Då får du en lista som är sorterad med snabbaste tiden först. Tiden får du sedan se i appen på respektive åkare.

Björkis

Björkis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Jodå, gå in på resultat -> Avancerad sök, den ligger under Sökrutan till vänster. Gå inte in på ”Resultatlista” till höger...
Sen kan du välja Vasaåket under Evenemang. I sorterings-rutan väljer du placering samt stigande. Då får du en lista som är sorterad med snabbaste tiden först. Tiden får du sedan se i appen på respektive åkare.

https://i.postimg.cc...FE5237-A535.jpg

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 145 inlägg

Ok, jag ger mig eftersom jag sökte på alla dagar för viss sträcka och då sorterar den efter stigande datum också. 

Björkis

Björkis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Ok, jag ger mig eftersom jag sökte på alla dagar för viss sträcka och då sorterar den efter stigande datum också.

Varsågod;)

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Förra veckan sa kundtjänst att det inte blir nån seedning alls från Vasaåket. Men nån där har också sagt typ "man vet ju aldrig". 

Björkis

Björkis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Förra veckan sa kundtjänst att det inte blir nån seedning alls från Vasaåket. Men nån där har också sagt typ "man vet ju aldrig".

Se svar från seedningen 3 feb:
https://i.postimg.cc...826178090-B.png
Vore märkligt om de ändrade detta utan att kommunicera?

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg

Jag tror helt enkelt att dom fick påpassning av någon myndighet sent som gjorde att seedning inte var aktuellt. Samma sak med nummerlapparna, lyssnar man på tidigare nämnda podd med Wickström säger ju Vasaloppets representant tydligt att "det blir enklare nummerlappar som man fäster med säkerhetsnål". När det väl var dags sen så fanns det inga nummerlappar heller och vi blev tom jagade av personer från organisationen när vi körde träningstävling i spåret med gamla nummerlappar. Seedning indikerar ju ändå på något sett att det faktiskt är en "tävling", medan hållningen utåt nu ju har varit att man inte ens får en tid.

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

Björkis

Björkis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Jag tror helt enkelt att dom fick påpassning av någon myndighet sent som gjorde att seedning inte var aktuellt. Samma sak med nummerlapparna, lyssnar man på tidigare nämnda podd med Wickström säger ju Vasaloppets representant tydligt att "det blir enklare nummerlappar som man fäster med säkerhetsnål". När det väl var dags sen så fanns det inga nummerlappar heller och vi blev tom jagade av personer från organisationen när vi körde träningstävling i spåret med gamla nummerlappar. Seedning indikerar ju ändå på något sett att det faktiskt är en "tävling", medan hållningen utåt nu ju har varit att man inte ens får en tid.

Jo men Öppet Spår ett vanligt år är ju inte heller någon tävling och då är seedning ok?

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg

Jo men Öppet Spår ett vanligt år är ju inte heller någon tävling och då är seedning ok?

Ja, men nu är det inget vanligt år.

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

Geert

Geert

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Man verkar kunna få fram en lista med deltagare som kom i mål. Men jag som körde på lördag är inte med i listerna. Verkar som många där saknas för bara ca 500 st får jag (3 sidor). Någon som får alla med?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

Nordenskiöldsloppet - räknas det som seedningslopp ?

Björkis

Björkis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Pratade med Vasaloppet idag. Ett möte kommer hållas imorgon angående detta. Det kommer bli ”någon form av lösning kring seedning från Vasaåket 6-7 mars”... fortsättning följer...

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 209 inlägg

Pratade med Vasaloppet idag. Ett möte kommer hållas imorgon angående detta. Det kommer bli ”någon form av lösning kring seedning från Vasaåket 6-7 mars”... fortsättning följer...

Tråkigt bara att några skejtade helt ogenerat vid minsta backe. Såg några som skejtade i varje backe medans dom låg framför mig även i början av loppet. Kan inte vara lätt att försöka få en rättvis seedning. Om det blir seedningsgrundande tror jag det kommer bli väldigt hårt tyvärr.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 364 inlägg

Spelar det så stor roll om det blir seedning eller ej?

Alla som har en seedning behåller den till nästa år. Seedningslopp lär finnas nästa vinter i någon utsträckning.

Jag förstår inte hur detta år kan anses vara jämförbart med något annat år, snabbaste åktiden någonsin för mig men jag upplevde det trögare än 2012 (var sämre tränad då) och personligen registrerar jag inget PB på tid pga annat lopp.

Mycket trevligt men ett annat lopp (åk).

Lördag och söndag ganska olika.

Så hur rätt kan det bli om man seedar?

Hur fel kan det bli om man inte seedar?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 414 inlägg
Tjyvskejt är en delteknik i långloppsstilen. Inget att bli upprörd över. Bättre börja själv.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar