Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM Obertsdorf 2021


larsbern

Recommended Posts

Jag har inte sagt att hon var mer fighter än Oskar, men ställde upp på de förutsättningar som gällde för alla i finalen och kämpade och gjorde sitt bästa med en fin fjärdeplats som resultat som hon har all heder. Oavsett var man använder för material och vallning eller inte så går ju skidor ut på att tävla på de villkor som just gäller för den tävlingen i annat fall borde det bara tävlas i fristil. Sen att ifrågasätta den heliga kon blanka skidor gör man inte ostraffat på det här forumet, så det får jag försöka undvika i fortsättningen.

Oavsett vad som hände i finalen i VM tycker jag att Oskar är en fantastisk sprintåkare med en förmåga att hitta de rätta positionerna under loppen.

Oskar ställde, tro det eller ej, också upp på precis de förutsättningar som gällde för alla i finalen. Stakning är en del av klassisk skidåkning.

 

Ostraffat? Skriver man saker på ett forum får man väl räkna med att folk svarar?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Enligt säkra källor inifrån herrlandslagets taktikgrupp kommer Calle gå upp i tät och dra som ett djur första 6 kilometrarna och sedan bryta loppet strax efter skidbytet. 

Citat: "det är en spännande och friskt vågad outside-the-box-strategi"

Link to comment
Share on other sites

”Hemlig kontrollrem” säger landslagstjejerna inför morgondagens skiathlon. Kan nån upplysa mig?

Samma som en del skidskyttar bla Hanna Öberg använder dvs klickrem. Tanken är att Frida skall tjäna några sekunder i skidbytet genom att slippa ta ur handen ur remmen och sätta i den i nästa rem. Det kallar jag att tänka utanför boxen ! http://forum.odla.nu/style_emoticons/default/tummenupp.gif

Link to comment
Share on other sites

Dagens glada överraskning måste väl ändå vara Kalla? Vilken helt vansinnig mästerskapsåkare hon är! ...stafettplatsen cementerad. 

 

Alltså jag är inte överraskad att CK åkte så bra men det är ändå väldigt bra gjort. Och nu har vi 3 damer på 2:a, 3:e och 5:e plats och alla dom har lite (Frida mycket) stolpe ut (CK startade långt bak) och Ribom gör egentligen inget dåligt lopp. Och en massa sprintdamer som också kan gå in på en stafett.

Link to comment
Share on other sites

Enligt säkra källor inifrån herrlandslagets taktikgrupp kommer Calle gå upp i tät och dra som ett djur första 6 kilometrarna och sedan bryta loppet strax efter skidbytet. 

Citat: "det är en spännande och friskt vågad outside-the-box-strategi"

Positivt och imponerande att Calle trots en kämpig inledning ändå kunde hålla den på förhand bestämda strategin och avsluta loppet enligt plan. 

Link to comment
Share on other sites

Gött med två medaljer till i bagaget. Krocken är ju ren oflyt. Johaug far ut lite med spetsen och den sugs in under Fridas skida.

Swix har ju testat klickremmar förr så nu var det väl dags för en ny variant för skidskyttar, skiathlon-åkare och diverse motionäre

Kan nog inte hålla med där. Intrycket innan hon fallit var att varför vara så nära och hetsigt i det där läget av loppet. Sen att Johaug slinter ut med skidan var kanske otur men vad jag förstod så var det lurigt före.

Link to comment
Share on other sites

Rutinerat kört av Ebba (utom skidbytet då). Jag noterade att det var många tillfällen både före och efter att Frida och Tessan föll, som Ebba klev åt sidan eller släppte lite lucka just för att inte bli indragen i strul.

 

Om du sumpar loppet pga meteoritnedslag eller zombieattack så kanske det är otur. Annars existerar inte tur/otur på den här nivån.

Link to comment
Share on other sites

Turnamic har alltid varit ett riktigt skräpsystem. Men i just det här fallet så var det nog inte främst bindningens fel. Är det inte märkligt att skidbytet alltid ska strula för Ebba?

För Poromaa (och även Holund) verkar det ju ha varit Turnamic-bindningar som inte stängts ordentligt i bytet alla fall. 

Link to comment
Share on other sites

Positivt och imponerande att Calle trots en kämpig inledning ändå kunde hålla den på förhand bestämda strategin och avsluta loppet enligt plan. 

Jag har försvarat Calle i tidigare lopp, när han brutit, men denna gång tycker jag att det är dålig stil att bryta ett VM-lopp även om det går dåligt. Det är många som jobbar för de svenska deltagarna skall få så bra förutsättningar som möjligt och då får man banne mig fullfölja det lopp man blivit uttagen till !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...