Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

VM Obertsdorf 2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
163 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

FIS borde väl enkelt kunna ändra i reglerna, så att om det är en kurva före upploppet, så får den som leder i utgången på kurvan eller är på väg att bli passerad utvändigt, ALDRIG välja spåret längst bort.

Då kommer vi som tittar alltid få se ärliga och spännande spurtstrider.

Så du menar att man skulle duka för Kläbo ännu bättre, i så fall borde man begränsa antalet skejtskär i kurvan, så att ingen åkare skulle kunna komma med katapultfart. Men den som leder in på upploppet måste väl få välja korridor, men inte tränga ut någon som Bolle gjorde med Kläbo.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 427 inlägg

Så du menar att man skulle duka för Kläbo ännu bättre, i så fall borde man begränsa antalet skejtskär i kurvan, så att ingen åkare skulle kunna komma med katapultfart. Men den som leder in på upploppet måste väl få välja korridor, men inte tränga ut någon som Bolle gjorde med Kläbo.

Det handlar inte om att duka för Kläbo utan att hantera problemet med att den som är först får välja korridor helt fritt som leder till Mäki vs Bolsjunov som sedan ledde vidare till Kläbo vs Bolsjunov och tidigare även Röthe vs Hellner. Dvs att den som är först försöker stänga vägen för den som har högre fart och håller på att köra om och vinner på att tänja regelverket till max snarare än spurtegenskaper. Kläbo är helt klart den värdiga segraren i 5-milen men Bolsjunov hade lärt sig av FIS efter spurten mot Mäki i Lahti att det är helt okej att tränga ut en snabbare åkare så varför skulle han inte nyttja det nu? Det måste FIS styra upp, annars kommer vi framöver att få masstarter och sprintar som blir mer rugby än skidor i början av upploppen med FIS goda minne. Att begränsa hur många skär man får ta i en kurva går naturligtvis inte.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 571 inlägg
Se och lär. Se och lär.
https://svenska.yle....aDTp4T8bllDGk-s

#internationalwomensday2021

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Men är det så enkelt att man kan välja korridor, när man kommer i full fart och pressas av centifugalkraften utåt och kanske hamnar framför den yttersta korridoren. Idealet vore att man kom rakt ner mot upploppet utan kurva, då skulle det vara lättare att ha regler för korridorval, med en kurva före är det praktiskt svårgenomförbart.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 723 inlägg

Ja, det är så enkelt!

Annars skulle väl alla andra som kommer efter också hamna där ute, eller...?  :huh:

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 616 inlägg

Ja, det är så enkelt!

Annars skulle väl alla andra som kommer efter också hamna där ute, eller...?  :huh:

Nja, så enkelt är det nog inte. Om det yttersta spåret är snabbast så ska alltså inte den som är först få välja detta?

Om Norge lyckas häva denna diskning så är det något väldigt konstigt med reglerna. B visste att om han är först in på upploppet så får han hindra K att komma på ytterspår (lex Mäki) det är ju därför som han gör så här.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 366 inlägg

Oavsett regler så tycker jag not att Bolsjunov tränger Kläbo, ser ju också ut som om han kastar höger näve mot Kläbo och när den stöts tillbaka så hamnar staven mellan benen där han bryter staven på egen hand. Synden straffade sig självt tänkte jag... skulle aldrig diskat Kläbo från den synvinkeln. Bolsjunov tränger helt klart Kläbo medvetet, och om det är tillåtet så tycker jag det är fel. Diskningen ändras inte från min åsikt såklart men här tar jag chansen att säga vad jag tycker :)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 846 inlägg

Jag tycker inte att kläbo är den värdiga segraren. Ska du åka för att vinna så ska du göra de taktiska val som maximerar din chans att vinna. Det gjorde inte Kläbo. Han kunde ju ha räknat ut med arslet att Bolsjunov inte skulle låta honom ta ytterspåret gratis och att juryn tillåter sådant agerande från den som är på väg att bli omåkt (lex Mäki). Oavsett om man tycket att sådana bedömningar är rätt eller fel så är det faktum en segeraspirant måste förhålla sej till när man ska göra sina taktiska val. Kläbo borde ha litat på sin spurtförmåga och gjort ett spårval där han inte kunde bli blockad av Bolsjunov. Möjligen hade det gjort att han inte kunde få med sej lika hög fart in på upploppet om han hade valt något annat spår än det yttersta. Om Kläbo ansåg att han inte hade kunnat spurta om Boljsunov då så var Kläbo inte den starkaste.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Slutsatsen är väl att FIS behöver ta ett omtag om reglerna och tolkningarna av dessa inför nästa säsong eller så kommer det bli fullt slagsmål på upploppen framöver.
FIS har ett stort ansvar för att det blivit som det blivit.
Det blir ett väldigt ovärdigt slut på hela VM:et när den tyngsta distansen avslutas så här.

För övrigt bör femmilen altid köras med individuell start.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Jag tycker inte att kläbo är den värdiga segraren. Ska du åka för att vinna så ska du göra de taktiska val som maximerar din chans att vinna. Det gjorde inte Kläbo. Han kunde ju ha räknat ut med arslet att Bolsjunov inte skulle låta honom ta ytterspåret gratis och att juryn tillåter sådant agerande från den som är på väg att bli omåkt (lex Mäki). Oavsett om man tycket att sådana bedömningar är rätt eller fel så är det faktum en segeraspirant måste förhålla sej till när man ska göra sina taktiska val. Kläbo borde ha litat på sin spurtförmåga och gjort ett spårval där han inte kunde bli blockad av Bolsjunov. Möjligen hade det gjort att han inte kunde få med sej lika hög fart in på upploppet om han hade valt något annat spår än det yttersta. Om Kläbo ansåg att han inte hade kunnat spurta om Boljsunov då så var Kläbo inte den starkaste.

Känslan var att Bolsjunov skulle kunnat matchat Kläbo, trycker även att Bolsjunov lägger väldigt stort fokus på att blocka Kläbo istället för att spurta. Jag har samtidigt full förståelse för att Bolsjunov kör som han gör.
Men som sagt FIS har ett stort ansvar för att man låtit tidigare situationer passera, det är inte så här vi vill ha det i skidsporten.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Oavsett regler så tycker jag not att Bolsjunov tränger Kläbo, ser ju också ut som om han kastar höger näve mot Kläbo och när den stöts tillbaka så hamnar staven mellan benen där han bryter staven på egen hand. Synden straffade sig självt tänkte jag... skulle aldrig diskat Kläbo från den synvinkeln. Bolsjunov tränger helt klart Kläbo medvetet, och om det är tillåtet så tycker jag det är fel. Diskningen ändras inte från min åsikt såklart men här tar jag chansen att säga vad jag tycker :)

Instämmer, han hade inge behövt tränga Kläbo utan bara kört rakt fram, hade Kläbo lyckats slinka förbi, då hade han troligen blivit diskad för att åkt utanför banan? Att få en guldmedalj, när man egentligen var klar trea kan inte kännas speciellt roligt för Iversen och jag räknar fortfarande övriga i fältet som en placering sämre dvs 6 och 13 för svenskarna.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Slutsatsen är väl att FIS behöver ta ett omtag om reglerna och tolkningarna av dessa inför nästa säsong eller så kommer det bli fullt slagsmål på upploppen framöver.
Det blir ett väldigt ovärdigt slut på hela VM:et när den tyngsta distansen avslutas så här.

Bolsjunov är ju först och får välja korridor. Klaebo väljer samma korridor, dvs fel. 

Slutsatsen kan lika gärna vara att Klaebo och övriga åkare får läsa regelverket och följa det?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Bolsjunov är ju först och får välja korridor. Klaebo väljer samma korridor, dvs fel. 

Slutsatsen kan lika gärna vara att Klaebo och övriga åkare får läsa regelverket och följa det?

Ja så är regelverket och tolkningen nu men resultatet att den som ligger första kan vänta de som kommer med högre fart.
Jag håller med om att Kläbo går fel, men tror inte Bolsjunov gått så långt höger om inte kläbo kommit där. Gör tydligt utmärkta korridorer som väljs i hyfsat god tid och byte får endast göras om man inte stör annan åkare. Det här kommer urarta till vendettor annars.
Sen kan jag tycka att det är ok i sprint med lite ruff men ovärdigt i en femmil.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 738 inlägg

Sen är det kanske fler än jag som hellre sett en liten slakmota innan spurtrakan, så att åkarna kommer in lite långsammare och får kämpa mer utslagsgivande sista åkminuten.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Sen är det kanske fler än jag som hellre sett en liten slakmota innan spurtrakan, så att åkarna kommer in lite långsammare och får kämpa mer utslagsgivande sista åkminuten.

+1

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 366 inlägg

Ja gärna se till att man inte kan använda regelverket för att hindra åkare att ta sig fram på ett praktiskt sätt som i det här fallet.

jag förstår att Bolsjunov är taktiskt och använder reglerna men i mina ögon stänger han Kläbo helt enkelt (som ju satt sig i en dum situation eventuellt hade gjort likadant).

Det jag stör mig mest på är att Bolsjunov byter riktning för att aktiv och fysiskt köra på Kläbos skidor och puttar/slår med höger handen mot Kläbo.

Inom reglerna kanske men jag behöver ju inte gilla reglerna :)

Ett alternativ vore att man måste välja korridor mycket tidigare än vad som är fallet nu?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 571 inlägg

Var och vartannat långlopp avgörs i spurt och den enda incident jag kan påminna mig om som liknar detta var väl Sandra Hansson som kryssade runt och hindrade Seraina Boner. Annars är det renhåriga (lång-)spurter rakt igenom. Fair play.

Blir ju förbannad igen när jag tittar på de tio år gamla bilderna:
https://www.vg.no/sp...cs-i-jury-strid

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Var och vartannat långlopp avgörs i spurt och den enda incident jag kan påminna mig om som liknar detta var väl Sandra Hansson som kryssade runt och hindrade Seraina Boner. Annars är det renhåriga (lång-)spurter rakt igenom. Fair play.

Det går nog lite lugnare till  i långloppen, är väl också rätt sällan utförskörning direkt in mot upploppen.
Verkar ju också vara en mer vi-känsla och respekt bland åkarna där.
Utformningen av banorna är ju inte helt oviktig.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Kommer inte ihåg detta men kollade nu bedrövligt, och inte heller här agerade FIS. Det är ju solklar obstruktion flera gånger.

bonden

bonden

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Varför inte dra spår hela kurvan då blir skateskären automatiskt förbjudna . Borde då vara mer gynnsamt att komma in först på upploppet. En åkare som Kläbo skulle missgynnas då han alltid tar fart med skateskär och går ytterkurva nu är ju han så snabb att han vinner ändå men dessa situationer borde då kunna undvikas

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar