Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Pulver på träning

• Vänligen logga in för att kunna svara
30 svar till detta ämne

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 383 inlägg

Det stämmer, men det blir nog mycket flour utsläpp när miljontals människor använder flour tandkräm dagligen. Skulle nog tro att det har en större världsomfattande miljöpåverkan än vad skidåkningen har.

Tandkrämsfluoret är inte PFAS utan fluroridjoner som har helt andra kemiska egenskaper.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 180 inlägg

Tandkrämsfluoret är inte PFAS utan fluroridjoner som har helt andra kemiska egenskaper.

Oavsett vad det är för flour förening är det ändå en giftig produkt https://utslappisiff...ra-gaser/Fluor/

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 285 inlägg

I vilken länk står detta?

I direktlänken står det inte att alla fluorföreningar är giftiga, bara att många oorganiska är mycket giftiga. Dessutom att de flesta är korrosiva...

Du har kanske rätt att natriumfluorid (dvs inte mjöl på engelska = flour, flour förening = kanelbulle?) är giftigt men hittar inget belägg när jag skummar länken. Någon annan som hittade det?

Jag kommer ju ihåg att man inte skulle svälja när man sköljde med fluor i skolan... antagligen pga att det var giftigt?

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 180 inlägg

Vi tar till wikipedia då: https://en.wikipedia...uoride_toxicity

Översatt till svenska är 5-10 gram natriumfluorid en dödlig dos. Nu vet jag inte hur mycket natriumfluorid en tandkrämstub innehåller, men jag skulle nu inte äta upp en.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 381 inlägg

https://www.isosport...peed-rennbeläge

https://www.isosport...c/NHS_Flyer.pdf

"Sintered ski- and snowboard running base, made of ultra-high molecular weight polyethylene(UHMW-PE), with high quality carbon black types, modified with special fluor and PTFE based additives, for better gliding in cold and dry conditions."

Mange glemmer at sålen i seg selv inneholder flour på mange racing skimodeller.

Blir dyrt å kaste alle gamle ski. Og skraping gir fluor avfall selv uten valla

Så et godt alternativ å beskytte sålen med pulver, dersom en ønsker å fortsette å bruke de gamle skiene lengst mulig.

Det är en intressant  vinkel hururvida belag med inbyggt flour går att rengöra, så att det blir godkänt. Sen vet vi inte heller hur mycket tex pulvervallning satt sig i belaget och det öht går att göra det flourfritt. Att enbart tvätta av belaget med ett medel tror jag inte räcker utan det behövs nog mekanisk borttagning av översta skiktet på belaget. Mycket hänger på vilka gränsvärden som flourtestningsmaskinen klarar av, om man nu lyckas få i ordning på den så att den fungerar.

Det kan bli så att även om man inte flourvallar, så kan man tvingas plocka bort en del skidor ur sortimentet och enbart använda dem till träning, då de inte går att få  helt flourfria.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 383 inlägg

Oavsett vad det är för flour förening är det ändå en giftig produkt https://utslappisiff...ra-gaser/Fluor/

Ja men det finns grader i helvetet. Skillnaden är väl framförallt att PFAS är något som människan skapat (och därmed också kan sluta skapa) och som i stort sett aldrig bryts ner och ackumuleras i näringskedjan medan fluoridjoner är något som finns naturligt bla i berggrunden.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 372 inlägg
Jag äter upp min filthatt om någon motionär någonsin någonstans blir stoppad i för fluor på belaget. Den diskussionen kan vi glömma. Kommer aldrig ske. Men det löser sig när det ej längre kommer gå att få tag på fluorvallor för gängse vasablåbär.

Självklart kommer jag inte slänga några vallor. Däremot är det självklart att inte använda dom på TÄVLING. Det är inte så dumt att pulvervalla upp sina träningsskidor heller. Bra glid längre och bra mot all smuts i konstsnöspåret!

Jag miljökompenserar med att källsortera häftstiftet på tepåsen!
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 285 inlägg

Varför använder du inte fluorvallor på tävling?

Som gammal rättavare biter jag mig i tungan för övrigt ;)

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 581 inlägg

Vi tar till wikipedia då: https://en.wikipedia...uoride_toxicity

Översatt till svenska är 5-10 gram natriumfluorid en dödlig dos. Nu vet jag inte hur mycket natriumfluorid en tandkrämstub innehåller, men jag skulle nu inte äta upp en.

Om jag räknat rätt så behöver du dra i dig 2,5-5 l munskölj av den "starkare" sorten (0,2% natriumflourid ) för att komma upp i dödlig dos. En vanlig tandkrämstub verkar innehålla 0,1-0,15 % så det blir i runda slängar 30 st stora tuber tandkräm. Känns som det finns betydligt farligare/giftigare saker man utsätter sig för 

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 772 inlägg

Det är en intressant  vinkel hururvida belag med inbyggt flour går att rengöra, så att det blir godkänt. Sen vet vi inte heller hur mycket tex pulvervallning satt sig i belaget och det öht går att göra det flourfritt. Att enbart tvätta av belaget med ett medel tror jag inte räcker utan det behövs nog mekanisk borttagning av översta skiktet på belaget. Mycket hänger på vilka gränsvärden som flourtestningsmaskinen klarar av, om man nu lyckas få i ordning på den så att den fungerar.

Det kan bli så att även om man inte flourvallar, så kan man tvingas plocka bort en del skidor ur sortimentet och enbart använda dem till träning, då de inte går att få  helt flourfria.

Calwell har skrivit en del om det här. http://www.caldwells...ree-compliance/

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Jag äter upp min filthatt om någon motionär någonsin någonstans blir stoppad i för fluor på belaget. Den diskussionen kan vi glömma. Kommer aldrig ske. Men det löser sig när det ej längre kommer gå att få tag på fluorvallor för gängse vasablåbär.

Självklart kommer jag inte slänga några vallor. Däremot är det självklart att inte använda dom på TÄVLING. Det är inte så dumt att pulvervalla upp sina träningsskidor heller. Bra glid längre och bra mot all smuts i konstsnöspåret!

Jag miljökompenserar med att källsortera häftstiftet på tepåsen!

Lurer på om du har prøvd Rex sin oppskrift www.youtube.com/watch?v=yFlfmDZym1w. Tipper en vil kunne få det pulveret en har på lager til å vare mye lenger med en slik metode. Ingen grunn til å sløse med pulveret. Det kommer ikke til å komme noe bedre mhp glid og holdbarhet på en stund

Kanskje kunne en bruke rotowool og ennå mindre pulver/fluorkloss også?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar