Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla utan fluor - produkter och tips


Maria Snö

Recommended Posts

Vi kan väl samla erfarenhet av att valla med fluorfria produkter här. Tips om både nya och beprövade produkter uppskattas! Vad har du i vallaboxen som inte innehåller fluor, när använder du det, hur funkar det?

 

(Diskussioner om huruvida fluorförbudet är bra eller dåligt vore det skönt om vi kan hoppa över här.)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag åkt på Skigos billigaste gula glidvalla hela vintern :wacko: Helt fel egentligen, men eftersom det inte varit någon tävling spelar det ingen roll. Fäste, bara tejp faktiskt (för första gången i livet). Det har varit extremt lättvallat i Stockholm - nästa vinter kan nog bli mer utmaning.

Ser fram emot lite mer avancerade tips från andra skidforumister!

Link to comment
Share on other sites

För fäste kan jag ju rekommendera Rode serien för de som vill börja fluorfritt.

Överlappande och kanske krångliga att hålla reda på men fluorfria som ofta rekommederas som nysnövallor dvs när det är knepigt. Så väl värda att lära sig (man behöver inte så många).

Gammal tråd (kommer inte ihåg namnet på den, men klippte ut fästvallatips, bara hoppa över VR referens och testa själv ersättning vid behov):

 

Stefan Sands förkortade burkvallning:

Grundvax: Toko Base. Har det i princip alltid, ett tunt lager invärmt

Under -10 grader: Funkar det mesta i grönt. Väljer Star grön i äldre snö och Rode Blå super i nysnö

-5 - -10 grader: Rode blå super i nysnö, Swix VR40 i äldre snö

-2 - -5 grader: Rode Multigrade (den lila) i nysnö, Swix VR45 i äldre snö

0 - -2 grader: Rode Multigrade i nysnö, Swix VR50 i äldre snö

0 grader: Rode Violett i nysnö, Swix VR60 i äldre snö. Ski-Go XC orange när det växlar mellan plus/minus
och partier med blanka spår, tar dock på glidet

0 - ca +3 grader: Rode Violett extra i nysnö, Swix VR70 i äldre snö

 

Klister är också oftast fluorfritt.

 

Glidvalor lär ändå vara utmaningen, så här undrar jag över erfarenheter också.

Link to comment
Share on other sites

För fästvallning behövs inga flourvallor utan där kan man köra beprövade metoder; Rode för nysnö, Vauhti Morot eller Start syntet vid gammal snö, Skigo orange ner mot nollan, Vauhti grundvax och ruggat vid nysnö och nollgradigt. Inte heller i klister behövs flour, fungerar lika bra utan. En klassisk vallning i södra Sverige vid skitig konstsnö och barr o skräp i spåret; grundklister mycket tunt värms in, Swix rött klister läggs i fiskben och jämnas ut med tummen, ytterst silverklister för att skräpet inte skall fastna i klistret. Tyvärr är det för lite silver i dagens klister, har fortfarande ett par gamla tuber med stort silverinnehåll. Många använder Start World Wide , men pga av tjärinnehållet klara inte min astma av det, annars är det erkänt bra. (har kasserat alla tjärvallor)

 

Edit: glömde Vauhti pink, mycket bra fästvalla ner mot nollan, vet dock inte om den finns i nya linern ?

Link to comment
Share on other sites

För fästvallning behövs inga flourvallor utan där kan man köra beprövade metoder; Rode för nysnö, Vauhti Morot eller Start syntet vid gammal snö, Skigo orange ner mot nollan, Vauhti grundvax och ruggat vid nysnö och nollgradigt. Inte heller i klister behövs flour, fungerar lika bra utan. En klassisk vallning i södra Sverige vid skitig konstsnö och barr o skräp i spåret; grundklister mycket tunt värms in, Swix rött klister läggs i fiskben och jämnas ut med tummen, ytterst silverklister för att skräpet inte skall fastna i klistret. Tyvärr är det för lite silver i dagens klister, har fortfarande ett par gamla tuber med stort silverinnehåll. Många använder Start World Wide , men pga av tjärinnehållet klara inte min astma av det, annars är det erkänt bra. (har kasserat alla tjärvallor)

Alla borde använda andningsmask och fläkt när man sysslar med kemikalier, oavsett astma eller ej.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För fluorfritt glid är stålsickling nog det mest rationella. Där är jag inte själv, är kvar i träsket hårda paraffiner.

 

Jag har inte mycket att jämföra med men upplever hyggligt glid på långlopp med Red Creek fluor free (Cold, -20 till -1) men kommer nog överge den. När fluorförbudet kommit närmare har de halverat förpackningen utan att halvera priset. (Gamla 140g-förp finns i Skistarts rea nu, senaste året har 70g-förp varit enda tillgängliga).

 

Efter att ha plöjt "Smøreboka" där Auklands alltid vill grunda med LF6 så kör jag med storpack CH6 som sommar-, grund- och träningsvalla oavsett förhållanden.

 

Ta ovan med en nypa salt då det mer enkelt och simpelt än syftande till max prestanda. Men det duger för 6-7-timmars ÖS/NV-åkare.

Link to comment
Share on other sites

För den som vill norda ner sig i fourfri tävlingsvallning ordentligt så kan man läsa här: https://sportenbeitostolen.no/blogg/. Dom verkar föra ett seriöst testarbete och verkar vara ärliga. Dock ska man väl ändå ha i åtanke att det är en sportbutik som vill sälja produkter.

Det är jättebra med tester flour vs flourfritt, men det bör nog vara en neutral testorganisation för att inte testresultatet skall gynna den egna försäljningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är jättebra med tester flour vs flourfritt, men det bör nog vara en neutral testorganisation för att inte testresultatet skall gynna den egna försäljningen.

Och dom mest neutrala (och kunniga) testorganisationerna som finns är ju landslagen. Och konsensus där tycks vara att det finns en del flourfritt som funkar nästan lika bra i kallföre och låg luftfuktighet medan ju blötare snö det är så är flourfritt inte nära. Du lär ju inte hitta en kvalificerad test i Råd&Rön i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Och dom mest neutrala (och kunniga) testorganisationerna som finns är ju landslagen. Och konsensus där tycks vara att det finns en del flourfritt som funkar nästan lika bra i kallföre och låg luftfuktighet medan ju blötare snö det är så är flourfritt inte nära. Du lär ju inte hitta en kvalificerad test i Råd&Rön i alla fall.

Skall tillägga att om man får ordning på testmaskinen och flourförbudet genomförs lär det inte finnas något intresse att testa flour mot flourfritt. Motivet i detta läge är väl att även om flourförbudet inte kan realiseras till nästa säsong heller så kan man sälja de flourfria vallor som är likvärdiga med dem som innehåller flour. Jag föredrar morot :lol: (ha,ha den var kul) framför piska.

Link to comment
Share on other sites

Oddsen att man fått fram fungerande testutrustning till nästa säsong bedömmer jag som minimala. Krävs ju ett i det närmaste 100% provsvar för att kunna användas. Vi vet ju vilken soppa det blev med ”false positive” i världscupen i vintras.

 

Känns som FIS mest riktat sig till valla industrin att bli miljövänlig än att faktiskt kunna införa regeln. Där har de ju lyckats bra. Om alla motionärer använder flourfritt har det större effekt än om 100 världscupåkare gör det..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...