Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppet 2021 i tv-soffan

• Vänligen logga in för att kunna svara
82 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 065 inlägg

Ja nu skulle man gärna få några vanliga röster! Lite blåbärssoppa, "hälsa hem" och "polarna anmälde mig som överraskning". Johan Esk skriver precis om det i DN, att han blir överraskad av att sakna blåbären.

Men Linnea Götesson och hennes blåbär fick dom med

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 668 inlägg

Brink fick behålla sitt rekord.
Med ca 5 månader om jag räknat rätt.

Nu hänger jag inte med? Förklara för farbror ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 065 inlägg
Åldersrekordet för herrsegrare

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 668 inlägg

Åldersrekordet för herrsegrare

Ah, det var åldrar vi pratade om.
Intressant att Gjerdalen tyckte att det fanns 10 min till och slipa på tiden. Samtidigt såg det ut vara bra körning från start idag och inte alltför för mycket sällskapsresa.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 065 inlägg

Spåret är ändå inte exakt samma varje år så jag har inte hört annat än att det kommer räknas som banrekord.

I senaste vasapodden tror jag att dom sa att nån hade åkt med gps och konstaterat att distansen verkar stämma (men jag lyssnade inte så noga)

..men vasaloppsappen säger 88,1 km och så är det blobb på rakan mellan målen för VL och VÅ

Nån som har koll på hur långt det var egentligen??

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 065 inlägg

Max Novak ytterligare ett fall för Turnamic

Han kanske hade bättre lycka i bettingen den här gången

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 901 inlägg

Det skulle vara intressant att veta hur mycket strukturen på skidorna påverkade utgången av loppet, ganska ovanligt att ett lopp avgörs utför i och med att fem åkare kom loss. Var det "finstrukturen" som var ett vinnande koncept i och med att det inte blev så blött i spåret att  "grovstruktur" lönade sig ? <_<

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 328 inlägg

..men vasaloppsappen säger 88,1 km och så är det blobb på rakan mellan målen för VL och VÅ

Nån som har koll på hur långt det var egentligen??

Min Garninklocka hade 89.7 igår. Målgången idag var flyttad till Vasagatan så lite längre idag än igår.

Keysor

Keysor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 74 inlägg

Ernst Alm??? Javisst ja, yngsta segraren! Eller (jag måste googla...) Jo, 22 år var han. Vem är näst yngsta segaren?

Både Sven Utterström och Sven "Lima" Hansson var 23 år fyllda när de segrade 1925 och 1936.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 359 inlägg

Både Sven Utterström och Sven "Lima" Hansson var 23 år fyllda när de segrade 1925 och 1936.

Otroligt vad ungt! Lite googling visar också att Sofia Lind var 21 när hon vann 1997.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 859 inlägg

Det skulle vara intressant att veta hur mycket strukturen på skidorna påverkade utgången av loppet, ganska ovanligt att ett lopp avgörs utför i och med att fem åkare kom loss. Var det "finstrukturen" som var ett vinnande koncept i och med att det inte blev så blött i spåret att  "grovstruktur" lönade sig ? <_<

Eller var det bara en tillfällighet, där några råkade få två sekunder utför där det var som smalast och kurvigast? Och sedan tog det ett tag innan alla insåg vad som hänt för att det skedde just där? Kan man se på film exakt var luckan uppstod?

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Också nyfiken på om någon hört nått i eftersnacket hur utbrytningen gick till, måste vara första gången det lyckas ner från Evertsberg.

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

kenta72

kenta72

Medlem

• Members
  • Pip
  • 192 inlägg

52an måste ju bli diskad. Skate väldigt tydligtvid båda senaste spurtpriserna!

Han blev diskad, bra jobbat!
Besegra mig själv! :)

dahlen

dahlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

Damen (glömt namnet) med olika skidmärken på höger och vänster, någon som hört någon förklaring?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 668 inlägg

Damen (glömt namnet) med olika skidmärken på höger och vänster, någon som hört någon förklaring?

Man undrar ju om hon hade skin/valla på ena för att kunna köra stakning med enbens-frånskjut! Har sett den kombon en gång men det känns inte optimalt. Eller fin struktur på ena och grov på andra så får man lägga mer kroppstyngd på den som glider bäst ;)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 668 inlägg

Också nyfiken på om någon hört nått i eftersnacket hur utbrytningen gick till, måste vara första gången det lyckas ner från Evertsberg.

Sändningen verkar inte vara tillgänglig. Ski Classics som sätter käppar i hjulet?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 901 inlägg

Ja, det var första gången jag hört talas om det. Hon var väl inte kontraktsbunden på ett skidmärke, eftersom hon kunde ha två. Vore jag elitåkare skulle jag förhandla fram så jag kunde åka på två olika skidmärken. En sak har jag lagt märke vad gäller Ivo Niskanen, sen han bytte från Rossignol till Fischer åker han tekniskt bättre i skejt, men sämre i klassiskt, där det ser ut som han får jobba mer för att få fast skidorna. Han skulle nog tjäna på att åka på två märken.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg
Pölsa hade något sammarbete med en norsk sportbutik för några år sedan, han kunde då välja fritt mellan olika märken har dock för mig att han oftast åkte på Fisher.

dahlen

dahlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

Vasapodden har lagt ut ett avsnitt idag med Anton Karlsson där dom går igenom hela loppet. Mycket intressant!

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 217 inlägg

Sändningen verkar inte vara tillgänglig. Ski Classics som sätter käppar i hjulet?

Finns på SVT play nu va jag kan se :)

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar