Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsveckan - förbättringsförslag för framtiden


Recommended Posts

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det slår mig att det skulle vara helt perfekt att 2023 lansera Vasaloppet Dam 90 km på egen dag. Prick 100 år efter att Margit Nordin åkte - och kvinnor förbjöds i loppet. Skulle vara en fin markering på att saker går framåt!
(Jag har aldrig åkt 90, med det vete sjutton om jag inte skulle ge mig på det då. Bara för att!)

Link to comment
Share on other sites

Hej Volevodin, jodå, det ligger mitt på första sidan. Kul att du tycker idén är intressant med separata dagar för damer och herrar 90 km. Jag tror att det skulle ge världens uppsving för damer på 90 km.

 

Jag håller helt med om att damloppet blir hundra gånger roligare att titta på när de fick en egen start. Mycket konstigt att detta inte testats förrän nu. Det jag inte förstår är varför de bara gavs 20 ynka minuters i försprång? Hade det inte varit ännu roligare om de fick åka hela loppet utan att herrarna kommit ikapp? Nu blev det ändå så att loppet avgjordes pga herrarnas inblandning. Om farten inte hade skruvats upp av herrarna så hade Björgen kanske orkat hänga, och väl på ett upplopp så är reglerna annorlunda, pannben kan överträffa trötthet.

 

Sedan är jag något kluven angående en helt egen dag för damer. Det finns gott om motionärer som gärna åker ihop och jag själv drömmer om att någon gång få åka de nio milen tillsammans med min fru. Kan man låta frivillighet styra och skicka eliten först men fortfarande låta de som vill få starta inbäddat i herrfältet?

Link to comment
Share on other sites

 

Sedan är jag något kluven angående en helt egen dag för damer. Det finns gott om motionärer som gärna åker ihop och jag själv drömmer om att någon gång få åka de nio milen tillsammans med min fru. Kan man låta frivillighet styra och skicka eliten först men fortfarande låta de som vill få starta inbäddat i herrfältet?

Tja, kanske det! Ännu en bra idé! Ju fler desto bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En till idé, efter en kommentar om Vasaloppens diplom som dök upp i en annan tråd: Gör ett snyggt, tidlöst diplom som man gärna vill ha på väggen. Inte av konstnär som inte passar ens egen smak.  

 

Jag gissar att Vasaloppet ändå vill fortsätta med "Årets Vasaloppsmotiv". Då är ett förslag är att man kompletterar med ett tidlöst diplom, som är samma varje år. Det kan ha ett klassiskt dalamotiv, kanske i samarbete med Hemslöjden? Kanske som återknyter till 1922 och det första loppet, med bild/och eller design? Nu när medaljerna fått så fint band vore det smart att anknyta till Dalarnas historia. Det finns också mycket snyggt att hämta i 1920-talets stilideal. En lagerkrans är aldrig fel  :)

 

Skulle vara toppen om man själv kunde få välja motiv. Själv brukade jag hämta ut de gamla diplomen med sträcktider, banprofil etc. Men jag slutade ett år när det var ett konstverk som var provocerande dåligt.

 

Vasaloppet skulle kunna ta fram några motiv och sen göra en lite undersökning om vad åkarna tycker.

Link to comment
Share on other sites

Här fanns många fantastiska förslag! Jag har aldrig åkt någon Vasa men blir mer och mer sugen, särskilt efter i år då jag följde med en kompis som åkte. Vi åkte en sträcka i spåret kvällen innan, bara en bit ifrån Sälen och sedan åkte jag vid mångsbodarna efter de tävlande tagit sig förbi. Jag kan verkligen hålla med MC om att det verkligen är en outnyttjad del av loppet! Lägg fler olika lopp, och lägg dom på första halvan där allt är magiskt vackert! Och mer skate!

Link to comment
Share on other sites

Sen beror det lite på vilken nivå man är som skidåkare. Minns den tiden då man krigade om medaljen och då fanns det ett diplom med ett hål i, där man kunde sätta medaljen. Om man missade medaljen så var diplomet något som kan vek ihop och stoppade ner i väskan och sen när man kom hem stoppade undan det i mellanrummet mellan två skåp. Fast om jag någon gång kommer till skott att göra någon form av sammanställning av vasaloppet kommer säkert diplomen till heders igen.

 

Jag har två diplom inramade dels från första vasaloppet 1970 med foto från mig i spåret och från jubileumsåret 1994 i guldram med foto på alla vasaloppssegrarna runt en ruta i mitten, där min prestation står. Huruvida vi fick diplomet eller om jag köpte det har jag glömt

 

Det mest värdefulla för mig är åkprofilen, där kan man utläsa intressant information och jämföra mellan olika vasalopp. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Old school Vasaloppet, med utrustning som förr, tycker jag var en kul idé av Vasaloppet! 
Har vi fler idéer för hur Vasaloppet kan utveckla sina skidlopp eller förbättra det som redan finns?

 

Som sagt, jag tänker peka på den här tråden för Vasaloppet (de har kanske redan sett den). Snacka om kvalificerad fokusgrupp. Gratis dessutom!

Link to comment
Share on other sites

Jag och Daniel Fåhraeus har en idé ihop. Vi tycker damerna ska starta sitt Vasalopp i Mångsbodarna. Det kommer ge en mer spännande resultatlista.

Ni är försent ute. Tjejernas vasalopp startar i oxberg. Alla tjejerna åker lika långt. Utom de som bryter. Orättvist!

Link to comment
Share on other sites

En liten vers som hyllning till att två önskemål har uppfyllt i nästa års vasaloppsvecka.

 

Man kan åka tre mil med rygga

vid den tiden det inte finns en mygga

utan kompis men med pannlampa

kan man genom skogen klampa

Nu man även får

skejta i Öppet Spår

vad mer kan man önska skall ske

är väl att åldersindelning kan vara mé

men den största önskan inför nästa år

är att vi pandemin slippa får

T Dson 47

Link to comment
Share on other sites

En liten vers som hyllning till att två önskemål har uppfyllt i nästa års vasaloppsvecka.

 

Man kan åka tre mil med rygga

vid den tiden det inte finns en mygga

utan kompis men med pannlampa

kan man genom skogen klampa

Nu man även får

skejta i Öppet Spår

vad mer kan man önska skall ske

är väl att åldersindelning kan vara mé

men den största önskan inför nästa år

är att vi pandemin slippa får

Tede 47

Jacek Graniecki, professionellt känd som Tede och DJ Buhh är en polsk rappare. Även känd som Tas De Fleia, TDF, Tedzik, Tedunio, Chory Pastor. Han började sin karriär i bandet 1 kHz. 1996 skapade JanMario och Tede ett band som heter Trzyha, där gruppen bytte namn till Warszafski Deszcz 1998.

Link to comment
Share on other sites

Knepigt med nya idéer tycker, nöjd med det mesta i VL.

Om man ska gå tillbaka till själva idéen med att VL som koncept ska hjälpa befolkningen med ökad motion i en allt mer förslappad och bekväm tillvaro (jag tror man nämnde stad dessutom?) så blir det inte mycket lättare.

Man har ordnat med populära arrangemang både på vintern och sommaren som åtminstone map skidor och löpning "pushar" motionären till en hyfsat kontinuerlig träning.

 

Så vad kan antingen öka motionsansträngningen hos befolkning alternativt peppa det som finns?

Om man ska öka aktiviteten mellan vinter och sommar så är nog seedningkonceptet eller träningsläger vägarna framåt.

Peppa under/för de arrangemang som finns idag kan ju ske med t ex sprintbanor på vintern, teknikbanor för mtb och kanske kostföreläsningar?

 

Medaljtänket kan utökas med Guld, Silver, Brons eller Järn i prestationsmedalj? Guld för bättre än 1,2 gånger vinnartid, Silver 1,35 gånger vinnartid, Brons 1,5 gånger vinnartid och Järn för deltagande?

 

Köandet kan förenklas, jag hade ju som många nadra gärna sett individuell seedning, hur svårt kan det vara? Seedningen ger dig en exakt startplats på gärdet. Hade förenklat startproceduren avsevärt för åkaren, sena/bytta anmälningar ger dig en startplats längst bak i rätt led med startnummer när du hämtar nummerlappen. Så skönt att sova lite längre, riktig frukost närmare start osv.

 

Maten kan ordnas bättre, utökat mattält med ölservering? Alltid fullt och trångt annars, standardmaten är ju ingen höjdare men fungerar om man nu inte vill/hinner gå på restaurang? det som verkligen fattas är något mer genomtänkt när man kommer i mål tycker jag, antingen en wrap som i år? eller tillbaka med mjölken och bulle eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Jacek Graniecki, professionellt känd som Tede och DJ Buhh är en polsk rappare. Även känd som Tas De Fleia, TDF, Tedzik, Tedunio, Chory Pastor. Han började sin karriär i bandet 1 kHz. 1996 skapade JanMario och Tede ett band som heter Trzyha, där gruppen bytte namn till Warszafski Deszcz 1998.

TeDe är initialerna på mitt för och efternamn T D, men jag skall nog ändra till T Dson för att inte bli förknippad med en rappare i synnerhet som det pågår en rättegång i Stockholm med rappare inblandade.

Link to comment
Share on other sites

TeDe är initialerna på mitt för och efternamn T D, men jag skall nog ändra till T Dson för att inte bli förknippad med en rappare i synnerhet som det pågår en rättegång i Stockholm med rappare inblandade.

Så att man istället förknippar dig med skådespelaren Ted Danson från TV-serien Skål..?;) Jag som hela tiden förknippat dig med  bassångaren Igor Volevodin som medverkat i Verdis Rigoletto i Madrid...:)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En liten vers som hyllning till att två önskemål har uppfyllt i nästa års vasaloppsvecka.

 

Man kan åka tre mil med rygga

vid den tiden det inte finns en mygga

utan kompis men med pannlampa

kan man genom skogen klampa

Nu man även får

skejta i Öppet Spår

vad mer kan man önska skall ske

är väl att åldersindelning kan vara mé

men den största önskan inför nästa år

är att vi pandemin slippa får

T Dson 47

Jag halkade in på den här gamla tråden och återupptäckte Volevodins poesi som fick förgylla min frukost.

Vasaloppet skulle ju kunna starta en poesitävling. Årets Vasaloppsdikt får plats på diplomet  :D 

 

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppsdiplom är absolut en kandidat för förbättring… dagens kludd är inte i min smak.

Jag har sagt det förr men de diplom som svärfar har på väggen är något att sätta upp, mina egna ligger i garderoben…

 

Så tyvärr Maria, jag uppskattar Volevodins poesi men vill inte se tecknartävling eller poesitävling på diplomet. Mycket hellre gamla tiders högtidliga diplom utan nymodigheter .

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppsdiplom är absolut en kandidat för förbättring… dagens kludd är inte i min smak.

Jag har sagt det förr men de diplom som svärfar har på väggen är något att sätta upp, mina egna ligger i garderoben…

 

Så tyvärr Maria, jag uppskattar Volevodins poesi men vill inte se tecknartävling eller poesitävling på diplomet. Mycket hellre gamla tiders högtidliga diplom utan nymodigheter .

Jo det var ett förslag med en klackspark  :) 

Håller absolut med, gärna ett högtidligt diplom med lagerkrans och 1920-talstypsnitt, eller i tidlös Dalastil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...