Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsveckan - förbättringsförslag för framtiden


Recommended Posts

Tror inte det är nån vits att ni kommer med förslag som minskar incitamenten för folk att komma tidigt.

Om alla drar slutsatsen att ca kl 6:30-7:00 är en perfekt tid att komma till Berga By så blir det en logistisk omöjlighet. 

Trafik-logistiken är beroende av att många vill vara på plats betydligt tidigare, så att inflödet av folk sprids ut över ett något större tidsspann.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ah, just det; tänkte inte på trafiken!! - varför inte öppna fållorna från midnatt då... - så man kan gå o lägga sig o sova sedan... - fast de e klart, då kanske en del efter midnatt måste åka iväg lite längre och åter vid 07... tillbaks på ruta 1, eller 0...

 

äh, jag skiter i det här...

Link to comment
Share on other sites

En sak jag funderat på är varför Vasaloppet skickar de med startnummer 1-4999 (osäker på exakt nr) att duscha i tennishallen. 95%av dessa borde ju vara i mål före de på högre nummer.

Varför inte dela in åkarna typ så att nr 1-999 till tennishallen.

1000-1999 till det andra duschstället.

2000-2999 till tennishallen osv.....

Gissar att det blir rätt trångt på slutet i tennishallen medan det borde vara hyfsat tomt på det andra stället?

Kanske finns en jättebra förklaring till detta?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Efter att ha funderat en sommar tycker jag att de tre viktigaste grejerna att fixa är: 
- Flytta uthämtningen av påsar till nära målet (så att man inte behöver åka med bussen - det är ju många som duschar på annan plats)
- Återinför bussar till Stafettvasans alla sträckor. Det funkade superbra de år det fanns.
- Återinför ett Vasaloppstält med enkel mat och dryck. Det var perfekt för "förfest" och "efterfest". Det var där som atmosfären fanns! Nu finns det liksom inget centrum, ingen plats att samlas.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Maria Snö said:

Efter att ha funderat en sommar tycker jag att de tre viktigaste grejerna att fixa är: 
- Flytta uthämtningen av påsar till nära målet (så att man inte behöver åka med bussen - det är ju många som duschar på annan plats)

De första punkten håller jag med om! Det tog för lång tid att få fatt på sina grejer. Trots att det inte var särskilt kallt väder vid målgång(2023) så hann man bli rejält nedkyld. Tänk om det är -10 eller kallare....folk kommer att frysa ihop!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
1 minute ago, Maria Snö said:

Fler kontrollanter i spåret som filmar, och diskar för skejt.

Eller ännu bättre! Sätt en grupp KTH-studenter på att göra ett exjobb med kameror och en AI som känner igen rörelsemönster. Placera ut kameror vid många uppförsknixar. Låt AI:n analysera och så kan den skicka filmer bilder på fulskejtare till tävlingskommittén. Som fartkameror på  motorvägen, men mer avancerade. 

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha tillbaka maten efteråt. Tältet också såklart men enkel förtäring sittandes som tidigare.

Jubileum kunde firas bättre också, vad märker jag som motionär mer än höjt pris? Inte ens en goodie bag, t ex MoraNissemössa? Jubileumsmössa?

Nu finns väl bara krämarsaker med jubileumsmärkning… medaljen har för mig bara värde vid 50% på vinnartiden. Diplomet? Kanske snyggt men är det Loreen med slalomskidor? Suck…

Mindre grus på vägen till dusch/ombyte? Jag är lite mer rädd om mina skidpjäxor än så här…

Anmäld förresten… masstart i världens största & äldsta motionslopp på skidor drar än😊och nästa år, då ni…

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Knappen said:

Mindre grus på vägen till dusch/ombyte? Jag är lite mer rädd om mina skidpjäxor än så här…

Förra året efter ÖSM tog jag av mig mina (carbon-)pjäxor och gick i strumplästen till bussen. Lite kallt och blött om fossingarna men ett töigt Mora sliter som en rullskidsäsong på sulorna. Man skulle ha en support som sticker till en overbootsen man har för de är grymma.

Link to comment
Share on other sites

Jo mina tävlingspjäxor är i det närmaste som nya ovanpå men ser sämre ut under än mina rullskidspjäxor som gått +1000 mil...

Overboot är bra men får inte plats i min midjeväska och ingen står och väntar på mig i målet heller. Men visst hade det varit smutt med någon som bara lämnade över, kanske något av allt man såg som fastnat i lera på parkeringen vid startfältet?

Link to comment
Share on other sites

On 1/26/2022 at 5:13 PM, Maria Snö said:

Utlämning av väskor direkt vid målet! Bussresan till ishallen och tillbaka är det träligaste på hela dagen, för oss som duschar någon annan stans.

(Nu sägs det att det blir så 2022, hoppas att det är något att fortsätta med.)

Det önskar jag också. Nu tycker jag förvisso logistiken funkar bra med allt men när de hade väskorna och överdragspåsen direkt vid målet, det var väldigt skönt för då kunde man ju gå direkt tillbaka till boendet och duscha där istället -om man bor i Mora iallafall.

Link to comment
Share on other sites

On 3/7/2021 at 10:28 PM, MC Hammer said:

Nej faktum är att VL redan har tagit beslut på att bygga om avslutningen helt tills nästa VL. Det blir en rejäl uppförsbacke med en U-sväng på toppen, sedan brant nedför och en S-kurva i botten som leder in på ett kortare upplopp. De har haft konsulter från FIS som kommit fram till att det kommer att ge mer spännande upplösningar på loppen.

 

Visst det kommer att kosta slant men Swix sponsrar.

Blev visst inte så mycket med det 😉

 

Link to comment
Share on other sites

Slutt med å nekte folk å legge ut ski hvis de ikke har med seg chip, når de har startnummer og alt annet i orden. Som det er nå står folk i kø i kulde og skitvær i timesvis, for så å måtte gå tilbake til bilen eller bussen og hente chippen sin og likevel ende opp bakerst i ledet. Jeg trodde virkelig svensken hadde mer respekt for køståingen enn som så. Dette er bare unødvendig sadisme. Jeg hørte forresten at han der Emil Gukild fra Skiklubben ble sendt tilbake for å hente chip, selv om han hadde både startbevis og startnummer. Selv sto jeg i kø bak en svenske som fikk gå inn uten chip til Led 2, så det kan vel også være litt diskriminering?

Link to comment
Share on other sites

On 3/13/2023 at 12:11 AM, Volevodin said:

Samma starttid i ÖS som i vasaloppet dvs 8.00 och anpassa busstiderna till en timmes senare start. ÖS skall ju vara ett mindre stressande lopp, knappast med start redan 7.00

Håller inte riktigt med. För mig som antagligen kommer i mål på 11-12 timmar så är starttid vid 07-07.30 perfekt.

Link to comment
Share on other sites

On 3/7/2024 at 8:43 AM, Maria Snö said:

Sätt stopp vid 15 800 åkare. I år var det 16 767 åkare i startlistan ett par dagar före (om jag minns siffrorna rätt).   

Edit: Nej, 16 640 anmälda till Vasaloppet ett par dagar före start.

Ja, det håller jag med om. Känns faktiskt som det var rekordmånga som startade i år (även om jag kan ha fel förstås).

Men om det står max 15800 som kan anmäla sig så måste man väl hålla sig till det antalet anser jag. De kanske räknade med mer avhopp innan start än vad som blev?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Volevodin said:

Diplom 2024

Jag tycker årets diplom var väldigt fult - påminner om en skum figur som håller i vita kors - förhoppningsvis tas ett snyggare fram till nästa år.

Jag tycker tvärt om! Men så kommer det nog alltid vara. Jag gillar att Vasaloppet använder olika konstnärer och att motiven varierar över åren. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per Gu said:

Jag tycker tvärt om! Men så kommer det nog alltid vara. Jag gillar att Vasaloppet använder olika konstnärer och att motiven varierar över åren. 

Loreen med slalomskidor? Jag har slutat att ens hämta diplom eftersom det inte känns som Vasaloppsmotiv ens. Men snyggt var det 😊

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Per Gu said:

Jag tycker tvärt om! Men så kommer det nog alltid vara. Jag gillar att Vasaloppet använder olika konstnärer och att motiven varierar över åren. 

Fast du fick ju något finare, då du klarade medaljen med bravur i det rådande föret.👍 (läste om dig i Smp)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...