Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppsveckan - förbättringsförslag för framtiden

• Vänligen logga in för att kunna svara
156 svar till detta ämne

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 398 inlägg

Vasaloppspoesi  :wub:

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Knepigt med nya idéer tycker, nöjd med det mesta i VL.

Om man ska gå tillbaka till själva idéen med att VL som koncept ska hjälpa befolkningen med ökad motion i en allt mer förslappad och bekväm tillvaro (jag tror man nämnde stad dessutom?) så blir det inte mycket lättare.

Man har ordnat med populära arrangemang både på vintern och sommaren som åtminstone map skidor och löpning "pushar" motionären till en hyfsat kontinuerlig träning.

Så vad kan antingen öka motionsansträngningen hos befolkning alternativt peppa det som finns?

Om man ska öka aktiviteten mellan vinter och sommar så är nog seedningkonceptet eller träningsläger vägarna framåt.

Peppa under/för de arrangemang som finns idag kan ju ske med t ex sprintbanor på vintern, teknikbanor för mtb och kanske kostföreläsningar?

Medaljtänket kan utökas med Guld, Silver, Brons eller Järn i prestationsmedalj? Guld för bättre än 1,2 gånger vinnartid, Silver 1,35 gånger vinnartid, Brons 1,5 gånger vinnartid och Järn för deltagande?

Köandet kan förenklas, jag hade ju som många nadra gärna sett individuell seedning, hur svårt kan det vara? Seedningen ger dig en exakt startplats på gärdet. Hade förenklat startproceduren avsevärt för åkaren, sena/bytta anmälningar ger dig en startplats längst bak i rätt led med startnummer när du hämtar nummerlappen. Så skönt att sova lite längre, riktig frukost närmare start osv.

Maten kan ordnas bättre, utökat mattält med ölservering? Alltid fullt och trångt annars, standardmaten är ju ingen höjdare men fungerar om man nu inte vill/hinner gå på restaurang? det som verkligen fattas är något mer genomtänkt när man kommer i mål tycker jag, antingen en wrap som i år? eller tillbaka med mjölken och bulle eller liknande.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Jacek Graniecki, professionellt känd som Tede och DJ Buhh är en polsk rappare. Även känd som Tas De Fleia, TDF, Tedzik, Tedunio, Chory Pastor. Han började sin karriär i bandet 1 kHz. 1996 skapade JanMario och Tede ett band som heter Trzyha, där gruppen bytte namn till Warszafski Deszcz 1998.

TeDe är initialerna på mitt för och efternamn T D, men jag skall nog ändra till T Dson för att inte bli förknippad med en rappare i synnerhet som det pågår en rättegång i Stockholm med rappare inblandade.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 610 inlägg

TeDe är initialerna på mitt för och efternamn T D, men jag skall nog ändra till T Dson för att inte bli förknippad med en rappare i synnerhet som det pågår en rättegång i Stockholm med rappare inblandade.

Så att man istället förknippar dig med skådespelaren Ted Danson från TV-serien Skål..?;) Jag som hela tiden förknippat dig med  bassångaren Igor Volevodin som medverkat i Verdis Rigoletto i Madrid...:)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Så att man istället förknippar dig med skådespelaren Ted Danson från TV-serien Skål..? ;) Jag som hela tiden förknippat dig med  bassångaren Igor Volevodin som medverkat i Verdis Rigoletto i Madrid... :)

:)

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 398 inlägg

En liten vers som hyllning till att två önskemål har uppfyllt i nästa års vasaloppsvecka.

Man kan åka tre mil med rygga

vid den tiden det inte finns en mygga

utan kompis men med pannlampa

kan man genom skogen klampa

Nu man även får

skejta i Öppet Spår

vad mer kan man önska skall ske

är väl att åldersindelning kan vara mé

men den största önskan inför nästa år

är att vi pandemin slippa får

T Dson 47

Jag halkade in på den här gamla tråden och återupptäckte Volevodins poesi som fick förgylla min frukost.

Vasaloppet skulle ju kunna starta en poesitävling. Årets Vasaloppsdikt får plats på diplomet  :D 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
Vasaloppsdiplom är absolut en kandidat för förbättring… dagens kludd är inte i min smak.
Jag har sagt det förr men de diplom som svärfar har på väggen är något att sätta upp, mina egna ligger i garderoben…

Så tyvärr Maria, jag uppskattar Volevodins poesi men vill inte se tecknartävling eller poesitävling på diplomet. Mycket hellre gamla tiders högtidliga diplom utan nymodigheter .

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg
Jag tror faktiskt att "T Dson 47" ÄR skådespelaren Ted Danson. Kollade på wikipedia och han är född 1947. Kul att ha en sådan världskändis på forumet. Förmodar att det är Vasaloppet USA du åker. Det loppet firar 50 års jubileum den kommande vintern (dvs lopp nr 50. Oavbrutet från 1973)

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 398 inlägg

Vasaloppsdiplom är absolut en kandidat för förbättring… dagens kludd är inte i min smak.
Jag har sagt det förr men de diplom som svärfar har på väggen är något att sätta upp, mina egna ligger i garderoben…

Så tyvärr Maria, jag uppskattar Volevodins poesi men vill inte se tecknartävling eller poesitävling på diplomet. Mycket hellre gamla tiders högtidliga diplom utan nymodigheter .

Jo det var ett förslag med en klackspark  :) 
Håller absolut med, gärna ett högtidligt diplom med lagerkrans och 1920-talstypsnitt, eller i tidlös Dalastil.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
Uppskattar även dina klacksparkar Maria .
Friska fläktar behövdes på det här forumet och din energi är beundransvärd!

Jag trodde nog att du delvis skämtade men kom ju på en viktig komponent med diplomet.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 610 inlägg

Jag tror faktiskt att "T Dson 47" ÄR skådespelaren Ted Danson. Kollade på wikipedia och han är född 1947. Kul att ha en sådan världskändis på forumet. Förmodar att det är Vasaloppet USA du åker. Det loppet firar 50 års jubileum den kommande vintern (dvs lopp nr 50. Oavbrutet från 1973)

Jag tror du har rätt! Bara en sådan riktigt stor skådespelare skulle kunna spela rollen som "VL-veteran från småland" med sådan övertygelse;)

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 931 inlägg

Håller med Knappen om diplomen. Slipper gärna det moderna kluddet.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg

Jag tror du har rätt! Bara en sådan riktigt stor skådespelare skulle kunna spela rollen som "VL-veteran från småland" med sådan övertygelse;)

Bara en sådan riktigt stor skådespelare skulle kunna spela rollen stålsicklingsoförmögen frysboxvallare så övertygande.

Vill man se mer av Ted Danson så rekommenderar jag Fargo Säsong 2.

Jag vet dock inte var man kan se den. Jag har sett alla avsnitten på långflygningar med Qatar 
(sorry inte PK jag vet)

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 610 inlägg

Bara en sådan riktigt stor skådespelare skulle kunna spela rollen stålsicklingsoförmögen frysboxvallare så övertygande.

Ja det lär kunna bli både guldbaggar och Oscars för den:)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Jag halkade in på den här gamla tråden och återupptäckte Volevodins poesi som fick förgylla min frukost.

Vasaloppet skulle ju kunna starta en poesitävling. Årets Vasaloppsdikt får plats på diplomet  :D 

Jag hade faktiskt glömt bort den här dikten och när jag läste den tänkte jag att denna eller någon annan av mina dikter kanske platsat i Vasaloppsboken som komplement till alla äventyr och prestationer. Fast nu är den skriven och publicerad, så det lönar inte att "gråta över spilld mjölk"

ps. borde nog gå igenom mina diktinlägg och spara dem på ett usb-minne.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 398 inlägg
Ju mer jag tänker på den här idén med ett damlopp 90 km, desto bättre tycker jag att den är. Nästa vinter kan vi fira 100-årsjubileet av första dam i Vasaloppet. Säkert är det många som vill åka i Margit Nordins spår. Vasaloppet har en chans fira en utveckling: Från att man (män) omedelbart förbjöd kvinnor i Vasaloppet 1923, till att kvinnor liksom fyller hela startgärdet 2023.

När jag var ung var det förbjudet för kvinnor att åka 90 km. Det var liksom inget att fundera på, eller drömma om, eftersom det var förbjudet. Tänk vilka rysningar det skulle ge att stå där på startgärdet i ett historiskt jubileumslopp. Eller se i tv-rutan. Vilken manifestation! 

Jag föreslår engångsloppet ”Margit Nordins minneslopp / Margit Nordin memorial” med bara kvinnor som åker 90 km. Antingen dagen före vanliga Vasaloppet, eller att damerna tar söndagen och herrarna lördagen (nja, det kommer orsaka ett ramaskri… inte värt att rubba cirklarna för mycket). 

Häng en banderoll över målportalen med ”I mödrars spår för framtids segrar”. (Intressant nog infördes divisen med ”fäders spår” vid målet samma år som Margit Nordin åkte.)

Förra Vasaloppet var det 17 procent kvinnor anmälda (vilket ändå var rekord). Jag tror att SVT:s satsning på Brita Zackari och Clara Henry som åkande reportrar har bäddat för ett större intresse bland kvinnor för att ta sig an 90 km. Ihop med ”Margit Nordins minneslopp” kan det ge världens boom. 

En långsiktig fördel vore att många kvinnor skulle ta steget från 30 och 45 till 90, och Vasaloppet skulle i framtiden bättre kunna fylla sina platser i Öppet spår. God ekonomi på sikt!

Självklart ska det vara masstart för att ge den där maffiga effekten. Tänk drönarbilderna över startgärdet 2023 ihopklippta med starten 1923, och klipp på damer i lösmustasch. 

Två detaljer: Det kan vara bra med tidtagning från att man passerar startlinjen (eftersom det bör bli många oseedade åkare kan det bli lite trassligt i startbacken annars). Och låt oss åka med moderna kläder och vår vanliga utrustning, tack! 

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 398 inlägg

Fler idéer på hur Vasaloppsveckan kan bli bättre i framtiden?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Ju mer jag tänker på den här idén med ett damlopp 90 km, desto bättre tycker jag att den är. Nästa vinter kan vi fira 100-årsjubileet av första dam i Vasaloppet. Säkert är det många som vill åka i Margit Nordins spår. Vasaloppet har en chans fira en utveckling: Från att man (män) omedelbart förbjöd kvinnor i Vasaloppet 1923, till att kvinnor liksom fyller hela startgärdet 2023.

När jag var ung var det förbjudet för kvinnor att åka 90 km. Det var liksom inget att fundera på, eller drömma om, eftersom det var förbjudet. Tänk vilka rysningar det skulle ge att stå där på startgärdet i ett historiskt jubileumslopp. Eller se i tv-rutan. Vilken manifestation! 

Jag föreslår engångsloppet ”Margit Nordins minneslopp / Margit Nordin memorial” med bara kvinnor som åker 90 km. Antingen dagen före vanliga Vasaloppet, eller att damerna tar söndagen och herrarna lördagen (nja, det kommer orsaka ett ramaskri… inte värt att rubba cirklarna för mycket). 

Häng en banderoll över målportalen med ”I mödrars spår för framtids segrar”. (Intressant nog infördes divisen med ”fäders spår” vid målet samma år som Margit Nordin åkte.)

Förra Vasaloppet var det 17 procent kvinnor anmälda (vilket ändå var rekord). Jag tror att SVT:s satsning på Brita Zackari och Clara Henry som åkande reportrar har bäddat för ett större intresse bland kvinnor för att ta sig an 90 km. Ihop med ”Margit Nordins minneslopp” kan det ge världens boom. 

En långsiktig fördel vore att många kvinnor skulle ta steget från 30 och 45 till 90, och Vasaloppet skulle i framtiden bättre kunna fylla sina platser i Öppet spår. God ekonomi på sikt!

Självklart ska det vara masstart för att ge den där maffiga effekten. Tänk drönarbilderna över startgärdet 2023 ihopklippta med starten 1923, och klipp på damer i lösmustasch. 

Två detaljer: Det kan vara bra med tidtagning från att man passerar startlinjen (eftersom det bör bli många oseedade åkare kan det bli lite trassligt i startbacken annars). Och låt oss åka med moderna kläder och vår vanliga utrustning, tack! 

Förslag på åkdag: Samma som Tjejvasan

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg

Problemet med backen är väl främst relaterat till att den kommer så tidigt i loppet innan det hunnit ske en naturlig spridning av åkare. Om detta långa damlopp blir av så kommer man knappast få ihop 15000 startande och då behövs inte lika mycket utrymme bakom startlinjen. Då skulle startlinjen kunna flytta till bakre delen av gärdet så att det blir 2 km platt innan backen.

Jag är inte säker på om jag tycker att sådant lopp är en bra ide men om detta Margit Nordin -lopp blir av så vore det coolt om loppet är 91 km. Fin passning till de som tycker att damer alltid ska åka en kortare sträcka.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 398 inlägg

Utlämning av väskor direkt vid målet! Bussresan till ishallen och tillbaka är det träligaste på hela dagen, för oss som duschar någon annan stans.

(Nu sägs det att det blir så 2022, hoppas att det är något att fortsätta med.)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar